شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

300 شهرک مسکونی خوش نشینِ غیرمجاز در استان مازندران شناسایی شد

افزایش تغییرکاربری اراضی کشاورزی “داد” اهالی مازندران درآورد

انشعابات چهارگانه، تغییرکاربری، تسهیلات بانکی بیشترین درخواست متقاضیان دیدار مردمی امروز با مدیران کل نهادهای اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر اعلام شد ودر حاشیه این دیدار  شهرک های ویلایی  با احتساب دیگر ویلاها عامل نابودی روستاهای غرب مازندران شمرده شد.

به گزارش صما ، غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور. نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند.

روستاییان مازندران اظهار داشتند: در زمان حاضر در اغلب روستاهای غرب مازندران این شهرک های ویلایی از گذشته احداث شده و یا هم اکنون نیز در حال ساخت و ساز هستند که طبیعت بکر روستاها را از بین بردند و قوه قضاییه باید برای حل این چالش فراگیر بیش از پیش ورود کند.

بر اساس اعلام اداره امور اراضی مازندران تاکنون ۳۰۰ شهرک مسکونی خوش نشینِ غیرمجاز در این استان شناسایی شد. در حالی که مازندران به عنوان استان معین، بسیاری از نهاده ها و محصولات کشاورزی را تعیین قیمت می کند اما تغییرکاربری اراضی کشاورزی این استان در حال افزایش بوده و بر نگرانی ها افزوده است.

داد روستائیان بابت حفظ اقلیم از کجا در می آید؟

پرسش‌ها و اظهارات روستاییان نشان می‌دهد که این مسئله در نظر آن‌ها به نقض قوانین و تصمیمات مقامات محلی مربوطه مرتبط است. آن‌ها سوالاتی را مطرح کرده‌اند که نشان‌دهنده نگرانی‌ها و احتمال نقض‌های قانونی است:

  چرا اقدامات جلوگیری از ساخت و سازهای شهرک‌های ویلایی انجام نمی‌شود؟   چرا نهادهای مربوط مجوزهای انشعابات چهارگانه (آب، گاز، برق و تلفن) را برای این شهرک‌ها صادر می‌کنند؟ چرا قانون به نحوی با این چالش جدی برخورد نمی‌کند چرا بنگاه‌های املاک معاملاتی مسکن بیشترین فعالیت را در این حوزه دارند و جلوی فعالیت آن‌ها گرفته نمی‌شود؟  چرا مسوولان به نظر مردم بی‌تفاوت به این مسائل عمده می‌گذرند؟

این سوالات نشان‌دهنده نیاز به بررسی دقیق‌تر و برخورد قانونی با این موضوعات است تا منافع مردم و حفظ طبیعت بکر روستاها تضمین شود.

ارسلان مدیری، یکی از روستاییان، در دیدار مردمی امروز در دفتر استانداری غرب مازندران، اظهار کرد که در هر روستای منطقه شهرک‌های ویلایی در حال ساخت وجود دارد که مشکلات زیادی را برای این روستاها ایجاد کرده‌اند. وی تاکید کرد که تعداد بسیار زیادی از مغازه‌های بنگاه‌های معاملاتی مسکن در این روستاها، به نظر می‌رسد نقش اساسی در فروش اراضی روستایی و جنگلی منطقه را دارند.

ارسلان مدیری اظهار داشت: نهادهای مربوط باید ریشه چالش افزایش ساخت و ساز شهرک‌های ویلایی در مازندران را شناسایی کرده و از هم اکنون مانع فعالیت آن‌ها شوند تا کالبد روستاها محفوظ بماند. به عقیده برخی از شهروندان، صاحبان این شهرک‌های ویلایی به دلیل رانت و باند، با ساخت و سازهای خود ادامه می‌دهند و هیچ‌کس با آن‌ها مخالفت نمی‌کن، این افراد و باندهای  نه تنها به فکر پیشرفت و توسعه روستاها نیستند، بلکه زیبایی طبیعت بکر را نیز از بین برده‌اند.

 به گفته حاج رضا دلاوری، پیرمرد رامسری، این مشکل سال‌هاست که روستاهای رامسر و حتی غرب مازندران را متاثر کرده و ساخت بی‌حساب و کتاب این شهرک‌ها همچنان ادامه دارد. وی از مسئولان خواست تا از فعالیت‌های شهرک‌های ویلایی، به‌ویژه ساخت‌وسازهای بی‌رویه، جلوگیری کنند تا روستاها به حال خود نفس طبیعی بکشند چرا که بسیاری از شهروندان غرب مازندران معتقدند این شهرستان ها هم اکنون از مشکلاتی نظیر ترافیک، ساخت و سازها، آلودگی زیست محیطی، دپوی زباله در جنگل و دیگر کمبودهای نظیر آب و برق و گاز رنج می برد که باید برای رفع هر کدام از آنها تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

وی افزایش تردد خودروها و ترافیک ناشی از آن از جمله پیامد این چالش برشمرد و گفت: در اغلب روزهای هفته خودروهای گردشگران که بیشتر آن ها در روستاها سکونت دایمی دارند مشکلات را تشدید کرده است و کسی هم به فکر راه حل آن نیست.

وی در ادامه افزود: در روستاهای غرب مازندران موضوعی به نام “خانه دوم” را می بینیم که خالی از سکنه است که سالی یک ماه سکونت ندارند اینها غیربومی ها هستند، متاسفانه در سیاستگذاری های کلان و حاکمیتی در بخش کنترل و خرید و فروش زمین در این مناطق به تاکید کارشناسان نیازمند بازنگری هستیم.

رعایت تراکم فروشی در روستاها اهمیت دارد

آمارها نشان می‌دهد که ایران جزو کشورهای روستانشین در قاره آسیا است و در منطقه خاورمیانه نیز در جایگاه اول تا پنجم قرار دارد. این موضوع به تعداد زیادی از جمعیت ایران که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند اشاره دارد. در استان مازندران نیز، با بیش از ۲۱ هزار واحد مشاور املاک فعال، بیشترین تعداد این مشاوران در هفت شهرستان غرب مازندران فعالیت دارند.

رعایت تراکم فروشی در روستاها اهمیت دارد و نقض این مسأله می‌تواند منجر به مشکلات محیطی و جمعیتی شود. پرسش‌های ارائه شده توسط روستاییان نشان‌دهنده نگرانی‌ها و نیاز به تدابیر و کنترل‌های بیشتر در این زمینه است.

با توجه به مسائل محیطی و زیستگاه‌های طبیعی غرب مازندران، ابراز نگرانی از نابودی زیبایی‌های طبیعی این منطقه تأکید بر اهمیت حفظ و مدیریت محیط زیست دارد. نظارت و بازرسی بر بخش املاک و مستغلات می‌تواند نقش مهمی در حفظ منابع طبیعی و کنترل ساخت و سازهای بی‌رویه داشته باشد.

همچنین، نیاز به هماهنگی بین نهادهای محلی، حکومتی و جامعه در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با مدیریت زیستگاه‌های روستایی و شهری امری اساسی است. این هماهنگی می‌تواند به حل مشکلات جمعیت، زیستگاه‌های طبیعی و توسعه پایدار مناطق مختلف کمک کند.

۱۱۷ نفر مشکلات خود را مطرح کردند

در چهل و نهمین ملاقات مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری مازندران، ۱۱۷ نفر از مردم درخواست‌های خود را مطرح کردند. این جلسه با حضور هفت مدیرکل نهادهای اجرایی برگزار شده و مهم‌ترین مسائل مطرح شده توسط متقاضیان شامل انشعاب آب، برق و گاز، تسهیلات بانکی، تغییر کاربری و بافت و طرح هادی، نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد، بنیاد شهید و ایثارگران، اشتغال، تامین اجتماعی، و خدمات حمایتی تولیدی (دامداری) بوده است.

در حاشیه این جلسه، مسئولان استانی به پاسخگویی به درخواست‌ها پرداخته و سعی در حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم غرب مازندران داشته‌اند. از زمان راه‌اندازی دفتر نمایندگی استانداری در غرب مازندران، بیش از پنج هزار نفر از مردم این منطقه پس از مراجعه به این دفتر و ارائه درخواست‌هایشان، پاسخی از مدیران استانی دریافت کرده‌اند. این اقدامات جهت جلب توجه به نیازها و مشکلات مردم و ارائه پاسخ‌های سریع از طرف مدیران مرکزی و استانی به منظور بهبود شرایط زندگی در این منطقه انجام شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا