مسکن و ساختمان

نگاهی به رشد و نزولات سرمایه‌گذاری در بخش مسکن

بر اساس آمارها، رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در نیمه نخست سه سال از ۱۶ سال اخیر منفی بوده که می‌توان این سال‌ها را ضعیف‌ترین دوران سرمایه‌گذاری مسکن در کشور دانست.

مسکن به دلیل این که یک کالای سرمایه‌ای در ایران محسوب می‌شود از اهمیت خاصی در اقتصاد برخوردار است. به طوریکه رصد سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند سیگنالی در جهت رونق یا رکود بخش مسکن در اقتصاد باشد. بانک مرکزی در گزارش‌های فصلی میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مسکن را منتشر می‌کند.
بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی از شش ماهه ابتدای امسال، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مسکن معادل ۴۳۰ هزار میلیارد تومان (همت) اعلام شده است. اما روند رشد این سرمایه در طول زمان به چه شکل بوده است؟
بررسی روند رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ساختمان در نیمه نخست سال‌های ۸۷ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در نیمه نخست امسال معادل ۴۸.۳ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
طبق این آمارها بیشترین میزان رشد سرمایه‌گذاری در نیمه نخست سال ۸۷ و کمترین میزان رشد سرمایه‌گذاری مربوط به نیمه نخست سال ۹۵ بوده است.
همچنین رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مسکن در سال‌های ۸۸،۹۴ و ۹۵ منفی بوده که می‌توان این سال‌ها را نامناسب‌ترین دوره‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن دانست.

رشد سرمایه‌گذاری در نیمه نخست سال ۱۴۰۲
بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی ارزش سرمایه وارد شده به بخش ساختمان از در نیمه نخست امسال حدود ۴۳۰ همت بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۸.۲ درصدی را تجربه کرده است.
همچنین شواهد گویای آن است که رشد تجربه شده در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲.۴ درصد افزایش داشته است.

سال ۸۷؛ دوره پر فروغ برای سرمایه‌گذاری در مسکن
بررسی روند رشد ورود سرمایه به بخش مسکن در ۱۶ سال اخیر نشان می‌دهد بیشتری میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه مسکن در سال ۸۷ بوده است. در این سال رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بیش از ۸۲ درصد رسیده است. به عبارتی سرمایه‌گذاران در سال ۸۷، به اندازه ۸۲ درصد بیشتر از سال ۸۶ در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کرده اند.
از سوی دیگر بدترین آمار سرمایه‌گذاری در این حوزه مربوط به سال ۹۵ است. در نیمه نخست سال ۹۵ رشد سرمایه در بخش مسکن منفی ۱۶.۵ درصد بوده است. به بیان دیگر سرمایه بخش خصوصی در نیمه نخست سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ کاهش به اندازه ۱۶.۵ درصد کاهش یافته است.
این روند ۱۶ ساله نشان می‌دهد رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در سال‌های ۸۸، ۹۴ و ۹۵ منفی بوده است که می‌توان گفت در این سه سال ضعیف‌ترین دوره‌های سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کشور به وقوع پیوسته است.
همچنین بررسی این رشد در انتهای دولت دوازدهم و شروع دولت سیزدهم نشان می‌دهد با آغاز دولت سیزدهم رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مسکن کاهش پیدا کرده و این کاهش تا نیمه نخست سال گذشته ادامه یافته است. حال سوال اینجاست که با توجه به افزایش رشدی که در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رخ داده می‌توان انتظار رشدهای بالاتر در سرمایه‌گذاری بخش مسکن بود یا خیر؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا