معماری

بابک نصیرآبادی، معمار:

خلاقیت در معماری را دید تجاری از بین می‌برد

بابک نصیرآبادی معماری است که علاوه بر تدریس در دانشگاه در حوزه طراحی، طراحی داخلی، ساخت و دیتیل دیزاین کار کرده است.  این معمار در دومین اجلاس طراحان و سازندگان اصفهان درباره تاثیر خلاقیت معمار بر پروژه و اثر آن بر سازندگان صحبت می کند.

لطفا درباره خلاقیت در معماری کمی توضیح دهید

به دلیل تدریس در دانشگاه، مشاهده می کنم  خیلی از دانشجویان طی دوران تحصیل سعی می کنند آوانگارد باشند و دید خلاقانه داشته باشند. معمولا پروژه هایی که ارائه می دهند آرتیستیک است و کانسپچوال. ولی وقتی دانشجو وارد بازار کار می شود، متاسفانه چون شخصیت در سیستم معماری بوجود نیامده است یا در دانشگاه به آنها یاد داده نشده است، حاضرند هر کاری را که کارفرما می گوید انجام دهند. از این رو به اپراتور کارفرما تبدیل می شوند. مالک دوست دارد صد در صد ملکش را بسازد. معمار اگر قرار است تاثیرگذار باشد،هدفش فارغ از پاسخگویی به نیازهای کاربر فکر کردن به آسایش کاربران آتی نیز است. احتمال دارد مالک خودش کاربر هم باشد یا برای کاربری دیگر پروژه را می سازد؛ اما عملا کاربر در آینده تعریف می شود و معمار باید خواسته های کاربران را در آینده در نظر بگیرد و دنبال آسایش و آرامش آنها باشد. معماری کمک می کند آرامش و آسایش در محل کار، سکونت… فراهم شود.  یک سری شرایطی است که یک پروژه کوچک را آرتیستی می کند. معمار حین طراحی و برای اینکه آرامش کاربران را لحاظ کند،ممکن است متراژ هم از دست بدهد؛ اما در عوض شاید کانتکسی را در آن پروژه ایجاد کند که خودش یک ارزش افزوده برای ملک به ارمغان بیاورد. مثلا  پروژه یا جایزه معمار می برد  یا با توجه به نوع دیزاین و خلاقیت داشتن آن ارزش افزوده بیشتری دارد. ممکن است در یک پروژه سازنده  ۵ متر از دست بدهد؛ اما  متری ۵ میلیون بتواند ملک را گران تر بفروشد. ممکن است یکجا ۵۰۰ میلیون از دست بدهد در عوض ۵ میلیارد در هنگام فروش به دست بیاورد.

اگر می بینیم که چهره شهر خوب نیست فقط بد ساختن نیست من معمار هم تاثیر گذارم. خلاقیت در معماری می تواند به کاهش مصرف انرژی بیانجامد. خلاقیت به سیستم سیرکولیشن هوا می تواند کمک کند و سبب پایین آمدن هزینه های انرژی شود. معماری پایدار خودش یک هنر است در دنیایی که انرژی قیمت زیادی دارد.

معماری بومی و محلی در ایران چه اندازه مورد اعتناست؟

تقریبا معماری ایرانی اصالت دارد. این معماری با متریال و تکنولوژی تعریف شده است. وقتی اسم سنت می آید انگار بد است در حالی که روزگاری جوابگوی نیازهای جامعه بوده است. تکنولوژی برای تبدیل سنت به مدرنیته با استفاده از خلاقیت کارساز است. اگر سنت را در معماری حفظ نکنیم و به اقلیم آسیب بزنیم اقلیم هم به ما آسیب می زند.اصفهان به دلیل ضوابطی که از سوی شهرداری تعیین شده، در ساخت بناها یک مقداری معماری بومی رعایت شده است؛ اما دید تجاری سازندگان و مالکان سبب شده است که هویت از بین برود. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا