شرکت ها

تامین مالی پروژه‌های ساختمانی به کمک دکتر تامین

مسئله تامین مالی پروژه‌های عمرانی، از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های سازندگان در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور و وجود تورم در بازار، می‌تواند تامین مالی را تا حد زیادی برای این قشر از افراد، دشوار کند. قدم اول برای حل این مشکل، آسیب‌شناسی ساختار فعلی و بررسی علل آن است. در این مطلب ابتدا نگاهی به این موضوع خواهیم داشت و سپس راهکارهایی را برای رفع این مانع، ارائه خواهیم داد.

چرا تامین مالی به یک دغدغه تبدیل شده است؟

مهم‌ترین دلیلی که می‌توان برای این مشکل مطرح کرد، وجود تورم در بازار است؛ این تورم می‌تواند تامین کالا و مصالح را برای سازندگان سخت‌تر کند و در نهایت حتی منجر به راکد ماندن یا لغو پروژه‌ها شود. برای نمونه، می‌توان به مسکن مهر اشاره کرد که بسیاری از پروژه‌های منسوب به آن، به همین شکل ناتمام ماند.

به دلیل وجود تورم و اوضاع اقتصادی بی‌ثبات، سازندگان به تامین مالی برای ادامه پروژه‌ها نیاز پیدا می‌کنند. در حال حاضر، راهکارهای بسیاری برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی وجود دارد؛ اما بزرگ‌ترین ایرادی که می‌توان برای این راهکارها مطرح کرد، عدم پاسخگویی آن‌ها برای وضعیت اقتصادی فعلی است. بسیاری از این راهکارها برای دوران ثبات و رکود پاسخگو هستند و زمانی که وضعیت اقتصادی دچار تورم باشد، چندان کارایی نخواهند داشت.

چرا روش‌های فعلی تامین مالی مناسب نیستند؟

اکنون بحث آسیب‌شناسی ساختار فعلی مطرح می‌شود. چنان که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، روش‌های تامین مالی فعلی نمی‌توانند پاسخگوی وضعیت فعلی باشند و به‌جای آن‌ها باید به سراغ روش‌های نوین رفت.

از جمله دلایلی که باعث می‌شوند روش‌های فعلی تامین مالی متروک بمانند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تسهیلاتی که امروزه به سازندگان پرداخت می‌شود، بیشتر برای سرمایه در گردش است؛ این در حالی است که سهم کمی برای طرح‌های ایجاد و یا توسعه در نظر گرفته شده است.
  • ساختارهای قدیمی تامین مالی عیب و ایرادهای مهمی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان خارج‌شدن منابع از چرخه تولید، تامین مالی به ‌صورت موازی و مکرر یا عدم دسترسی برخی از بخش‌ها به منابع اعتباری اشاره کرد.
  • در روش‌های سنتی تامین مالی، سیاست‌ها و فرایندهای هر بخش از تامین مالی پروژه‌های ساختمانی (از جمله تامین مالی مصالح، سرمایه در گردش، تامین مالی صنایع تولیدی، تامین مالی مشتریان، تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و غیره) همگی مستقل از یکدیگر هستند و نمی‌توانند به هم‌افزایی یکدیگر کمک کنند.

چه رویکردی را می‌توان به‌جای ساختارهای سنتی به کار برد؟

شرایط و وضعیت تازه، رویکردهای تازه‌ای را نیز می‌طلبد؛ ازآنجایی‌که ساختارهای قدیمی پاسخگوی نیاز روز نیستند، باید به روش‌های جدید روی آورد. بهترین چیزی که امروزه می‌توان از آن برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی استفاده کرد، روش تامین مالی به‌صورت زنجیره‌ای است. استفاده از این روش، بهترین راهکار برای وضعیت فعلی به شمار می‌رود و به گفته متخصصان، این روش امتحان خود را پس داده است.

روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای، از چهار بخش تامین شده است:

  1. بانک به‌عنوان تأمین‌کننده سرمایه موردنیاز
  2. انبوه‌سازان و سازندگان به‌عنوان دریافت‌کننده اوراق بهادار
  3. شرکت‌های واسطه مختلف به‌عنوان مدیر این زنجیره
  4. تولیدکنندگان مختلف، از جمله صنایع معدنی، پتروشیمی و غیره.

در ابتدای این زنجیره، گیرندگان (سازندگان) وجود دارند و در انتهای آن نیز تولید‌کنندگان قرار می‌گیرند. فرایند تحقق این رویکرد، از طرف سازنده آغاز می‌شود؛ سازنده ابتدا به شرکت‌های واسطه مراجعه می‌کند و سندی را مبنی بر همکاری در زمینه تامین مالی امضا می‌کند. سپس سازنده باید به بانک مراجعه کرده و اوراق گام را دریافت کند. اوراق مذکور مجدداً به شرکت‌های واسطه اهدا می‌شود و شرکت‌ها، با اهدای‌ آن‌ها به تولید‌کنندگان صنعتی، اعتبار موردنیاز برای ساخت‌وساز را تامین می‌کنند.

مزایای تامین مالی پروژه‌ها به روش جدید چیست؟

استفاده از روش‌های نوین برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی، هم برای شبکه‌های بانکی، هم برای سازندگان و هم برای چرخه اقتصادی کشور دارای مزیت است. از جمله همین مزایا، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان ارزیابی و سنجش اثربخشی پروژه‌های مختلف توسط بانک
  • بهبود و افزایش کارایی تخصیص منابع در بخش‌های ساختمانی توسط شبکه‌های بانکی
  • بیشترشدن شفافیت تامین مالی در انواع پروژه‌های ساختمانی
  • تامین مصالح موردنیاز سازندگان به بهترین شکل
  • کاهش‌یافتن نوسانات درآمد و افزایش‌یافتن درآمد برای سازندگان
  • کاهش هزینه‌های جانبی برای سازندگان که می‌تواند سود آن‌ها را بیشتر کند.
  • افزایش امنیت بازار مسکن در کشور
  • حمایت از شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان در کشور
  • افزایش اشتغال در کشور و کمک به چرخه اقتصادی و غیره.

روش‌های تامین مالی در مجموعه دکتر تامین

۱.اعتبار اسنادی داخلی (LC)

اعتبار اسنادی داخلی نوعی شیوه‌ی پرداخت از طریق سیستم بانکی کشور است. در این روش بانک باتوجه به درخواست متقاضی (خریدار یا کارفرما) متعهد می‌شود در قابل تحویل کالا یا ارائه خدمات از سوی ذی‌نفع (فروشنده یا پیمانکار) به متقاضی و ارائه اسناد آن به بانک، وجه آن کالا یا خدمات را در زمان توافق شده به ذی‌نفع پرداخت کند.

۲.گواهی اعتبار مولد (اوراق گام)

استفاده از اوراق گام یک روش کارآمد تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی است که    در بازارهای پول و سرمایه قابلیت انتقال دارد و تولیدکنندگان می‌توانند برای تامین منابع مالی    خود از آن استفاده کنند.

۳.کارت خرید اعتباری؛ ویژه بهره‌برداران (ساکنین نهایی) ساختمان

در سال ۱۴۰۱ به صورت هم‌زمان ۹ نمایشگاه دائمی دکتر تامین در شهرهای مختلف کشور ارائه شد و به زودی ۴ نمایشگاه دیگر نیز راه‌اندازی می‌شود تا ارائه خدمات به ساکنین نهایی ساختمان‌ها از طریق ارتباط مستقیم انجام شود. دکتر تامین برای خرید از این نمایشگاه‌های دائمی، تسهیلاتی همچون ارائه کارت خرید اعتباری ارائه کرده است. برای اطلاعات بیشتر از طرح اعتباری دکتر تامین می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

تامین مالی پروژه‌های ساختمانی به کمک دکتر تامین

دکتر تامین برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی، از روش تامین زنجیره‌ای استفاده می‌کند. این مجموعه سال‌هاست که در زمینه تامین مالی فعالیت دارد و پس از انجام تحقیقات گسترده در این زمینه، روش تامین زنجیره‌ای را به‌عنوان بهترین رویکرد موجود معرفی می‌کند.

اگر به تامین مالی برای ساخت و تکمیل پروژه ساخت‌و‌ساز خود نیاز دارید، دکتر تامین می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید تمام تجهیزات لازم برای ساخت‌وساز مانند تجهیزات الکتریکی و سیم و کابل، تاسیسات مکانیکی و تهویه مطبوع برندهای مختلف را از این مجموعه تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره یا خرید عمده تجهیزات ساختمانی می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دکتر تامین در آدرس اینترنتی «WWW.DRTAMIN.COM» اطلاعات بیشتری درباره تامین مالی پروژه‌های ساختمانی به دست آورید.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا