مسکن و ساختمان

مسیر مهار تورم در بازار مسکن با ورود انبوه سازان هموار می شود

افزایش ساخت مسکن در دستور کار دولت قرار دارد. اقدامات مناسبی نیز در این باره انجام شده است. با افزایش تولید و عرضه مسکن می توان به مهار تورم در بازار مسکن امید داشت. این مهم با مشارکت بخش خصوصی و انبوه سازان در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز تحقق خواهد یافت. دولت می بایست دست بخش خصوصی را در ساخت مسکن باز گذاشته و با ارایه تسهیلات مناسب بستر ورود انبوه سازان را به این بازار فراهم سازد. در سالهای اخیر به دلیل سیاست های نادرست، انبوه سازان از بازار مسکن خارج شدند و تولید مسکن کاهش یافت.

به گزارش صما و به نقل از کسب و کار نیوز، در همین زمینه یک کارشناس مسکن گفت با نوسازی بافت فرسوده می‌توان بخشی از کمبود مسکن را جبران کرد. فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن درخصوص تسهیلات بدون سپرده گذاری در بافت‌های فرسوده در گفت و گو با مهر گفت: بحث نوسازی بافت‌های فرسوده بخشی از طرح نهضت ملی است و در این طرح بانک‌ها مکلف هستند که وام‌های بدون سپرده گذاری و با شرایط خاص ارائه دهند چه به صورت عام که طرح ملی مسکن چه به صورت خاص که فرد قصد نوسازی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در گذشته بخشی از این تسهیلات نیز بدون سود محاسبه می‌شد با توجه اینکه مبلغ وام مسکن در شهرستان‌ها و کلانشهرها متفاوت بوده است اما حدود یک سوم این وام بدون سود بوده است البته باید دید نرخ ۲۳ درصد یا ۱۸ درصد این وام‌ها تعلق می‌گیرد.ویژگی‌هایی که برای تسهیلات بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است نتوانسته تأثیری بر تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده بگذارد.

این کارشناس مسکن درخصوص اینکه احیای بافت فرسوده می‌تواند مشکل کمبود مسکن را برطرف کند گفت: امکان اینکه با بافت فرسوده سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود وجود ندارد تا کنون ۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده احیا شده است که کمتر از ده درصد ساخت یک میلیون واحد مسکن است حتی اگر بافت‌های فرسوده احیا شود هم نمی‌تواند عقب ماندگی مسکن را جبران کند.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مسکن بیشترین سهم را در تورم کشور دارد و در شرایطی که با عرضه متناسب با نیاز و جلوگیری از ورود تقاضای سوداگرانه‌، زمینه کنترل بازار این کالای اساسی فراهم شود، یعنی بالاترین عامل رشد تورم را از کار انداخته‌ایم. عباسی گفت: در صورتی که اقدامات لازم برای کنترل بازار مسکن در فضای اقتصاد کلان کشور مهیا شود و هم زمان تولید مسکن با عرضه زمین با هزینه صفر در شهر‌ها و روستا ها انجام پذیرد، رسیدن به تورم تک رقمی به امری ممکن تبدیل می‌شود.

او با تاکید بر اهمیت هدایت منابع بانکی به سمت حوزه تولید گفت: ساخت مسکن پیشران تولید است و در صورتی که نقدینگی از جمله منابع نظام بانکی به این حوزه هدایت شود و بانک‌ها به وظیفه قانونی خود عمل کنند، یک پیشران تولید کشور فعال خواهد شد. وی ادامه داد: مسکن با بیش از ۱۴۰ صنعت پسینی و پیشینی ارتباط مستقیم دارد و زمانی که یک واحد مسکونی ساخته می‌شود، از کارخانه فولاد و سیمان گرفته تا یک کارگاه کوچک نجاری و جامعه مهندسی کشور مشغول به فعالیت خواهند شد.

با توجه به آنکه مسکن بیشترین سهم را در تورم دارد بنابراین دولت باید در حوزه تولید  اقدامات لازم را انجام دهد که البته یکی از مهم ترین برنامه های دولت ساخت مسکن در قالب طرح جهش تولید و نهضت  ملی مسکن بوده که در این بخش تاکنون توانسته  اقدامات موثری را انجام دهد.

در همین رابطه خلیل محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: رشد تولید مسکن به ویژه در استان تهران یکی از مهم‌ترین برنامه هایی است که زمینه ساز کاهش نرخ تورم می شود. او ادامه داد: سرعت اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن را در تهران از سال گذشته افزایش داده ایم و امسال هم با انجام پروژه های دیگر از جمله طرح نوسازی بافت های فرسوده و همچنین تکمیل واحدهای مسکن مهر، میزان ساخت و سازها را چند برابر خواهیم کرد و با بسته شدن پرونده مسکن مهر شاهد کنترل بخشی از تورم در کشور خواهیم بود.

 

تعامل سازنده دولت با انبوه سازان

حسن محتشم، کارشناس مسکن معتقد است برای کلید زدن جدی طرح نهضت ملی مسکن لازم است مجموعه حرفه ای و متخصص به این طرح ورود کند. در تجربه مسکن مهر شاهد بودیم که بدون مشارکت بخش خصوصی در دو سال اول، هیچ اتفاق خاصی در ساخت این واحدها نیفتاد. پیشرفت درستی در پروژه مسکن مهر بدون ورود انبوه سازان حرفه ای دیده نشد. اما پس از مدتی و با اقداماتی مجموعه حرفه ای سازندگان و انبوه سازان وارد کار شدند و با تعامل با انبوه سازان توسعه طرح مسکن مهر آغاز شد. با ورود انبوه سازان به طرح ساخت مسکن مهر عملکرد بهتری را شاهد بودیم.

نهضت ملی مسکن نیز از این مقوله جدا نیست. وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بدون تعامل با سازنده حرفه ای و انبوه ساز نمی توان پیشرفت درستی داشته باشد. همانطور که شاهد هستیم پروژه نهضت ملی مسکن به صورت پراکنده و ناقص در حال انجام است. تا به امروز واحدی از این پروژه ها آماده و تحویل نشده است. ممکن است تعدادی قرارداد بسته شده و در شرف اجرا باشد اما با ادامه این روند نمی توان به تحقق وعده دولت امید داشت.

بنابراین ضرورت دارد دولت با مجموعه سازندگان حرفه ای بخش مسکن که عمده آنها انبوه سازان هستند، تعامل ایجاد کند. با این اتفاق در تمام نقاط کشور این پروژه ها اجرایی خواهد شد. دولت باید با انبوه ساز مشارکت کند. در اواخر سال ۱۴۰۱ مذاکراتی از سوی وزارت راه و شهرسازی با انبوه سازان صورت گرفت. قرار بر این است که تعامل انجام شود. باید دید با پایان تعطیلات آیا امکان گرفتن مجوز از مجلس برای تعامل با انبوه سازان برای ورود به ساخت و سازها توسط دولت اخذ خواهد شد یا خیر. اگر این مجوز گرفته شود و توافق انجام شود می توان گفت در طرح ملی نهضت ملی مسکن شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود.

دولت اگر بخواهد در بخش مسکن کمکی به مردم بکند که طبق قانون اساسی وظیفه هم دارد، روال آن این است که طرح نهضت ملی مسکن را با سازندگان حرفه ای مانند انبوه سازان و مشارکت آن ها جلو ببرد. تا زمانیکه مجموعه انبوه ساز وارد این طرح نشده  این پروژه عظیم اجرایی نمی شود. همچنین تا زمانیکه این پروژه اجرایی نشود کمک موثری به خانه دار شدن مردم نمی شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا