مسکن و ساختمان

محمد پارسامهر، سازنده منطقه 4 :

کمیسیون‌های شهرداری، سدی جلوی سازندگان

محمد پارسامهر، سازنده منطقه ۴ در گفتگو با صما درباره محورهای کمپین شهر و سازنده بیان کرد: سازندگان با کلیه نهادهای شهری مشکل دارند. عوامل کمیسیون ماده ۱۰۰ طوری  ضوابط را می نویسند که سازندگان دچار دردسرهای متعدد می شوند.

این سازنده افزود: در حال حاضر من پروژه ای دارم که در پهنه R است در حالی که ۱۰۰ درصد بافت محل تجاری است ضلع پایین خیابان در پهنهM است و می خواهم تجاری بسازم؛اما شهرداری اجازه نمی دهد تجاری ساخته شود  یا پروژه دیگری دارم که در پهنه M است در حالی که کل محل مسکونی است و اجازه ساخت ۵ طبقه به ما نمی دهند. در حالی که ملک های کناری ۵ تا ۶ طبقه ساخته اند ولی به ما بیشتر از ۴ طبقه تراکم داده نشده است. شهرداری پرونده را به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده است که این کمیسیون نیز مواردی را پیش پای ما گذاشته است که عملا چون زیر هزار متر است نتوانیم بسازیم. متراژ پروژه ۶۰۰ متر است.

بخث انشعابات نیز که نظام مهندسی فرایندهایی تعیین کرده است که کار را سخت تر کرده است. از طرف دیگر ناظران نظام مهندسی فقط مانع تراشی می کنند تا پول بیشتری بگیرند. اگر قبلا ۹۰ درصد ناظران وجه مازاد از سازنده می خواستند اکنون ۱۰۰ درصد ناظران از شما وجه مازاد طلب می کنند. به همین دلیل است که دچار تورم در بخش مسکن شده ایم و سازندگان نمی توانند دقیقا به قیمت ساخت مسکن را به دست مصرف کننده برسانند. همه این وجوه مازاد روی قیمت ساختمان محاسبه می شود.

در بخث انشعابات، گرفتن آب بها معقول است. من حق ندارم با آب آشامیدنی ساختمان سازی کنم؛ اما وقتی این مبلغ را پرداخت کرده ام ناظر نباید ایرادهایی بگیرد که دو برابر یا سه برابر جریمه پرداخت کنم. این پرداخت جریمه بی مورد در همه انشعابات اعمال می شود. از طرف دیگر باید اداره آب تمهیداتی بیاندیشد که سازندگان از آب آشامیدنی برای ساخت و ساز استفاده نکنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا