یادداشت

سعید ظریف، مدیرعامل مجتمع رسانه ای ساختمان:

آیا هنوز بازار ملک بهترین گزینه سرمایه‌گذاری است؟

اگرچه انتخاب بازار هدف سرمایه‌گذاری یک دغدغه همیشگی برای سرمایه‌گذاران است؛ اما این دغدغه در زمان بروز بحران‌های اقتصادی با اضطراب بیشتری همراه شده و شدت می‌گیرد.
در این میان سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و ساخت‌وساز، همواره یکی از گزینه‌های محبوب در ایران و بسیاری از کشورها بوده که به عنوان یک گزینه پربازده توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.
از جمله مواردی که این بازار را به عنوان هدف سرمایه‌گذاری جذاب می‌کند می‌توان به مواردی از قبیل پایداری در بازار، ریسک کم، بازدهی و ضریب سود بالا و ایجاد تحرک اقتصادی اشاره کرد که البته می‌تواند با ریسک‌هایی نیز همرا باشد، از جمله ریسک نوسانات بازار، ریسک نوع سرمایه‌گذاری، ریسک نوع ملک، ریسک سرمایه‌گذاری در مناطق ناپایدار، ریسک بروز خطرات طبیعی و ریسک تاخیر در تحویل پروژه که در هر کشور با توجه به قوانین، شرایط و مولفه‌های اقتصادی نظیر موضوع مالیات، نرخ تورم و حتی مسائل جغرافیایی و جمعیت‌شناختی این ریسک‌ها به اشکال گوناگون ظاهر می‌شوند.

در مجموع، اگر بخواهیم به طور علمی به مقایسه ارزش افزوده خرید ملک با سایر سرمایه گذاری‌ها بپردازیم باید گفت که این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک حکم کلی و عمومی برای آن صادر کرد.
در این مطلب به برخی از عوامل مهم که بر نسبت ارزش افزوده خرید ملک به سایر سرمایه گذاری‌ها تأثیر می‌گذارد، اشاره خواهم کرد:


زمان سرمایه گذاری: اگر سرمایه گذاری در ملک برای مدت طولانی مدت باشد، ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت. اما سرمایه گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی، مانند بازار سهام، ارز، سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و … می‌تواند در زمان کوتاه‌تر بازدهی بیشتری به شما ارائه دهد.

میزان ریسک: پیش از این به برخی ریسک‌های موجود در بازار ملک اشاره شد، اما در مجموع ممکن است این بازار با ریسک کمتری همراه باشد، زیرا معمولاً ملک به عنوان یک دارایی ثابت در نظر گرفته می‌شود و ارزش آن به مرور زمان افزایش می‌یابد. با این حال نباید از ریسک‌های اشاره شده به خصوص در کوتاه‌مدت و میان مدت غافل ماند.

هزینه‌های پنهان: هزینه‌های پنهانی مانند هزینه‌های نگهداری، تعمیر و نوسازی ملک، هزینه‌های مالیاتی و … که ممکن است در بدو امر چندان به نظر نیاید، می‌تواند تأثیر زیادی بر ارزش افزوده سرمایه‌گذاری در ملک داشته باشد. برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است بخشی از این هزینه‌ها را در نظر نگیرند و در نتیجه، با بازدهی کمتری روبرو شوند.

میزان سود: میزان سود حاصل از سرمایه گذاری در ملک، به عوامل مختلفی مانند محل قرارگیری، نوع سرمایه‌گذاری و میزان بازدهی بستگی دارد. در بعضی موارد سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی، مانند بازار سهام و رمزارز، می‌تواند بازدهی سریع‌تر و بیشتری داشته باشد.

تغییرات قوانین و مقررات: تغییرات قوانین و مقررات مربوط به بازار ملک می‌تواند تأثیر زیادی بر سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشد. به عنوان مثال، تغییرات در مالیات‌ها، قیمت بندی ملک و … می‌تواند بازدهی سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.

در نتیجه، برای مقایسه ارزش افزوده خرید ملک با سایر سرمایه‌گذاری‌ها، موارد مذکور باید با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلف مورد مقایسه قرار گیرند. برای مثال، در برخی موارد سرمایه‌گذاری در بازار سهام و رمزارز می‌تواند بازدهی سریع‌تر و بالاتری داشته باشد، در حالی که در موارد دیگر سرمایه‌گذاری در ملک می‌تواند بهترین گزینه باشد. بنابراین، تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری باید با توجه به شرایط و وضعیت‌های مختلف انجام شود.

اما اگر بخواهیم یک دید علمی نسبت به مقوله سرمایه‌گذاری داشته باشیم، آن چیزی که اقتصاددانان بر آن تاکید دارند این است که هیچ‌گاه نباید کل پول خود را در یک بازار سرمایه گذاری کنید. ساخت یک پرتفوی (سبد) سرمایه گذاری متنوع از موارد مختلف کمک می‌کند تا یک سرمایه گذاری منطقی داشته باشید و نیاز نباشد مدام بین بازارهای مختلف جابه‌جا شوید. معنی این توصیه همان اصطلاح «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچینید» است. هر بازاری ممکن است دچار رکود یا کسادی شود.

بنابراین اگر سرمایه گذاری شما متنوع باشد، ضرر یا رکودی که از یک بازار متوجه شما می‌شود توسط سایر سرمایه‌گذاری‌هایتان جبران خواهد شد. همچنین در نظر داشته باشید که سبد سرمایه گذاری خود را باید به طور منظم بررسی و متعادل نمایید.

سعید ظریف، مدیرعامل مجتمع رسانه ای ساختمان(صما)

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا