مسکن و ساختمان

گزارش نشست تخصصی کمیته‌های نمای شهر تهران

حامد سلیمی، رئیس اداره شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره آنچه در نشست تخصصی کمیته‌های نمای شهر تهران دیروز دوم اسفند مطرح شد به صما گفت: در این نشست عملکرد کمیته های نما و همچنین بازخورد اجرای آخرین مصوبه شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه انتقاداتی از سوی همکاران مناطق و رئیس کمیته های نمای مناطق و اساتیدی که عضو هیئت علمی هستند، درباره مسائل پیش روی این کمیته ها مطرح شد. در انتهای جلسه پیشنهاداتی درباره عدم تطابق نماهای مصوب و اجرا شده ارائه شد.

سلیمی افزود: بحث دیگر اختلاف سلیقه مناطق در رسیدگی به تخلفات نماهای اجرا شده بود. در برخی مناطق صرفا در صورت عدم تطابق جریمه نقدی برای متخلف در نظر گرفته می شود و در برخی مناطق در کمیته نما دوباره طرح موضوع می شود و در برخی موارد نیز پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می شود.

بحث بعدی نحوه برخورد کمیسیون ماده ۱۰۰ با موارد تخلف بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:  استادان کمیته های نما معتقد بودند مسئولیت انطباق نمای مصوب و اجرا شده نباید برعهده کمیته نما باشد؛ بلکه نما جز لاینفک پروانه ساخت است و شهرداری به استناد تبصره ۷ ماده ۱۰۰ باید انطباق را بر عهده بگیرد  و در صورت تخلف به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع دهد.

رئیس اداره شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد: در این نشست به نادیده گیری مسئولیت مهندسین ناظر از سوی نظام مهندسی اشاره شد و اینکه تمام مسئولیت در حوزه نما نباید بر عهده شهرداری باشد.

سلیمی در ادامه گفت: بحث معماری سلامت نیز از سوی بنده مطرح شد . اداره معماری سلامت جدیدا در اداره شهرسازی و معماری راه اندازی شده است که ارتباط مستقیم با پلان معماری و بحث سلامت دارد . در جلسه دیروز از اساتید خواسته شد در تولید دستورالعمل های طراحی برای این بخش در جهت افزایش سلامت افراد ساکن در یک ساختمان، ما را یاری دهند. بحث معماری سلامت، ناظر به نور مناسب، ابعاد پنجره ها و… است؛ برای این که در جهت افزایش سلامت افرادی که در یک ساختمان زندگی می کنند، گام برداریم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا