دانشنامه ساخت و سازمسکن و ساختمان

آینده متعلق به خانه‌های هوشمند است

خانه هوشمند با تکنولوژی در‌حال پیشرفت امروز به یک ضرورت تبدیل شده است. در گذشته، به خانه‌های هوشمند به عنوان سبک زندگی مجلل نگاه می‌شد ولی امروزه قسمت مهمی از زندگی ما است. همانطور که امروز زندگی بدون گوشی هوشمند برای ما غیر‌قابل‌تصور است، در‌آینده‌ای نزدیک همین اتفاق درمورد خانه‌های هوشمند خواهد‌افتاد.

خانه اتوماسیون شده یا همان خانه هوشمند در‌واقع به معنی همکاری تکنولوژی و سرویس ها به وسیله یک شبکه ارتباطی است که کیفیت زندگی را برای ما بالا‌تر می‌برد و راحتی و آسایش را برای ما به همراه می‌آورد.

در خانه هوشمند لامپ‌ها، اسپیکر، دوربین‌ها، سیستم امنیتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم آبیاری و حتی اجاق گاز و لباس‌شویی شما، همه و همه با استفاده از تلفن همراه قابل کنترل هستند. در واقع این کاربردی از اینترنت اشیا یا IOT است. IOT به زبان ساده به معنی اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر به کمک اینترنت است که زندگی را برای ما راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کرده‌است.

با اتوماسیون کردن خانه و در‌واقع به کارگیری اینترنت اشیا شما می‌توانید خانه خود را آن‌طور که می‌خواهید کنترل کنید برای مثال این امکان را دارید که در حالی که در خانه خود نشستید به گل‌های ویلایتان آب بدهید ویا نور چراغ‌ها و موسیقی اسپیکر خود را مطابق با احساس و نیاز خود تنظیم کنید. اتوماسیون کردن خانه علاوه بر اینکه زندگی را برای شما راحت تر می‌کند، با هزینه کمی ارزش خانه یا ویلای شما را بسیار بالا می‌برد.

اتوماسیون خانگی یا همان هوشمندسازی خانه به معنی داشتن سیستمی است که به طور اتوماتیک کنترل وسایل را از راه دور برای شما مهیا می کند. شما با استفاده از سیستم هوشمند خانه می توانید کنترل زمان آبیاری، سیستم امنیتی خانه، دوربین ها و یا سایر وسایل خانه مانند یخچال یا اجاق گاز ویا حتیسیستم تهویه هوارا فقط با تلفن همراه خود در دست بگیرید. مصالح خانه‌های هوشمند با خانه‌های معمولی تفاوتی ندارد و فقط با نصب یک‌سری از تجهیزات می‌توان خانه را هوشمند کرد.

خانه‌‌های هوشمند در مقایسه با دیگر خانه‌‌های معمولی، امن تر، راحت تر و با کیفیت تر هست. این خانه‌ها شرایط زندگی را برای افراد دارای معلولیت و سالمند بسیار ارتقا می‌دهد، همچنین به کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند بسیار کمک می‌کند. اتوماسیون کردن خانه این امکان می‌دهد که فقط با نصب یک برنامه بر روی گوشی موبایل، تک تک اعضا خانواده بتوانند سناریو‌های متفاوتی با توجه به علایق و نیاز‌های خود تعریف کنند. با این سیستم‌های هوشمند، شما زمان بیش‌تری برای استراحت و گذراندن وقت با عزیزانتان دارید.

امکانات و قابلیت های هوشمند سازی خانه

مفهوم اسمارت هوم یا همان خانه هوشمند برای راحت کردن زندگی به وجود آمده است. موارد زیر برخی از امکاناتی است که شما می‌توانید با زندگی در یک خانه اتوماسیون شده بدست آورید.

    ۱- شخصی سازی و تعریف سناریوها

    اسمارت هوم ها خانه‌هایی مخصوص به خودتان هستند و می‌توانید همۀ امکانات آن را بر اساس تمایلات خودتان تغییر دهید.

    یکی از مواردی که باعث قدرتمند شدن خانه های هوشمند می‌شود، سناریوهای هوشمند هستند. بسیاری از کارها در خانه، به صورت تکراری و پشت سر هم تعریف می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است زمان بیدار شدن قهوه‌جوش را روشن کنید، پرده‌ها را باز کنید، چراغ‌ها را روشن کرده و سیستم دزدگیر را غیرفعال کنید.

    در خانۀ هوشمند نیازی نیست همۀ این کارها را خودتان انجام دهید. کافی است یک سناریو تعریف کرده و رأس ساعت خاصی، خود خانه موارد بالا را انجام می‌دهد.

    ۲- کنترل خانه از هر کجا

    هوشمندسازی برای شما امکانی را فراهم می‌کند که بتوانید با تلفن همراه از هر کجای دنیا خانه را ببینید و بخش‌های مختلف آن را کنترل کنید.

    بنابراین همۀ نگرانی‌های روشن ماندن چراغ‌ها، خطر نشت گاز، باز ماندن درب پارکینگ و … از بین خواهد رفت.

    شرکت های هوشمند سازی  این امکان را در یک اپلیکیشن تماماً فارسی و یکپارچه ارائه می‌دهد. در نتیجه نیازی نیست برای هر یک از بخش‌ها یک برنامه در تلفن همراه خود داشته باشید. یک برنامۀ جامع، پاسخ‌گوی همۀ نیازهای شما برای کنترل خانه خواهد بود.

    ۳- بازگشت سرمایه

    خانۀ هوشمند به مرور سرمایۀ اولیه را به شما برمی‌گرداند. اما چطور این کار را انجام می‌دهد؟

    1. افزایش ارزش خانه
    2. کاهش مصرف انرژی با حذف راه‌های هدر رفتن آن
    3. اصلاح الگوی مصرف، با اندازه‌گیری میزان مصرف انرژی هر دستگاه

    قیمت خانه هوشمند

    سوالی که معمولاً پیش می‌آید این است که هزینه طراحی خانه هوشمند چقدر است؟

    پاسخ این سوال، بستگی به موارد زیادی دارد و در نتیجه برای هر پروژه متفاوت است. برخی از عوامل مؤثر در قیمت هوشمند سازی خانه عبارتند از:

    ۱- سطح هوشمند سازی

    زمانی که می‌خواهید خانه خود رو هوشمند کنید، نیازی نیست که در همان ابتدا همه امکانات هوشمند را با هم پیاده‌سازی کنید. در نتیجه می‌توانید با بودجه کمی شروع کرده و به مرور زمان خانه هوشمندتان را گسترش دهید.

    البته باید توجه داشت که این امکان برای هوشمند سازی بیسیم ممکن و کاملاً بدون دردسر است.

    ۲- متراژ خانه

    متراژ خانه از جمله عواملی است که تأثیر مستقیمی روی قیمت خانه های هوشمند می‌گذارد، چرا که با بالا رفتن متراژ، نیاز به تجهیزات بیشتری برای هوشمند سازی است.

    ۳- تجهیزات هوشمند

    با محبوبیت خانه و آپارتمان هوشمند، شرکت‌های زیادی دست به تولید تجهیزات هوشمند زده‌اند. در نتیجه در بازه‌های قیمتی متفاوت می‌توانید این تجهیزات را خریداری کنید.

    آیا هوشمند سازی خانه‌های قدیمی ممکن است؟

    برای هوشمند کردن خانه نیازی نیست که از ابتدای ساخت آن را هوشمند کرده باشید بلکه می توانید با نصب چند سنسور و ابزار‌های دیگر به راحتی خانه خودتان را هوشمند کنید. اهمیتی ندارد که خانه  قدیمی باشد یا نوساز، شما می توانید برای هوشمند کردن خانه از هر دو پروتکل بیسیم یا باسیم استفاده کنید.

    همچنین اگر اجاره نشین باشید و از هوشمندسازی بیسیم استفاده کنید، به آسانی می توانید سیستم را به خانه جدیدتان منتقل کنید. هوشمندسازی علاوه بر مستاجران به مالکین هم کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه با این کار ارزش خانه‌شان را بالا ببرند، عمر ساختمانشان را نیز افزایش دهند.

    مطالب پیشنهادی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا