مسکن و ساختمان

بازخوانی دومین دوره گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک

۲۴ و ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۹  مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن، میزبان دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک بود که با محوریت ساختمان ایمن با همت مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان برگزار شد.

این رویداد شامل نمایشگاه تخصصی « فناوری‌ها، تولیدات و تجهیزات نوین ایمنی ساختمان»،  پنل‌های تخصصی با موضوع «اصول ایمنی در معماری»، جلسات پرسش و پاسخ با موضوع « تحلیل و بررسی ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان آتش‌نشانی» و کارگاه‌های آموزشی بود که با حضور کلیه سازندگان، کارفرمایان و معماران منطقه یک و مدیران شهری برگزار شد.

پس از مراسم افتتاحیه، بخش اول پنل “مصادیق ایمنی در پروژه های شاخص منطقه یک تهران” با ارائه جمعی از معماران برجسته از سراسر کشور و جهان اجرا شد که به چهار محور ایمنی جانی، ایمنی بصری، ایمنی سکونت و ایمنی فرهنگی در پروژه‌های خود پرداختند.

در روز اول این رویداد، ۳۰ دی ماه ساعت ۱۴،  مهدی داوری؛ رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، محمد  سالاری؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، محمد شکرچی زاده؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عبدالرضا گلپایگانی؛ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، زهرا صدراعظم نوری؛ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و سید حمید موسوی؛ شهردار منطقه یک تهران، حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند. این برنامه به مناسبت حادثه پلاسکو برگزار شد.

این دوره با برپایی پنل چشم انداز اقتصاد شهر و ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰، پنل آسیب شناسی ساختمان های شهری در برابر کرونا،پنل بررسی چالش های دفاتر معماری، پنل چالش های سازندگان، سخنرانی مدیران شهری برگزار شد.

 در حوزه ایمنی کارشناسان زیادی شرکت داشتند و درباره وضعیت ساختمان ها در ایران و شاخص های ایمنی صحبت کردند. مثلا علی‌اکبر نبی ئی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران گفت: در حوزه ایمنی مسائل و چالش های مختلفی وجود دارد؛نظام مهندسی قبل از ساخت  و حین ساخت بر فرایند ایمنی در ساختمانها نظارت می کند. وی افزود: ساختمان‌های موجود باید بازدیدهای دوره‌ای شوند.

محمد سالاری در دومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران گفت: فروریزش ساختمان پلاسکو، فروریزش نگاه منفعت طلبانه و عدم توجه به حقوق عمومی بود. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در مراسم رونمایی از کمپین “ساختمان ایمن؛شهر ایمن” ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو،گفت: فروریزش ساختمان پلاسکو، فروریزش نگاه بی توجهی به حقوق عمومی و نگاه معطوف به منافع شخصی و بخشی که نظام شهرسازی و معماری شهرهای ما را تحت تاثیر خود قرار داده، بود.

سالاری ادامه داد: من معتقدم اگر ما امروز در شهر تهران و سایر شهرهای کشور با مجموعه ای از چالش ها و ابرچالش‌ها مواجهیم، به دلیل بی توجهی به انسان های شهر است، چراکه شهرسازی و معماری را به یک چرخه باطل وارد کرد. چرخه باطلی که در آن، محدودیت های سرزمینی و ظرفیت های اکولوژیکی و طبیعی نادیده گرفته شد و شهر را به مثابه یک فرصتی که همه باید از آن سود و بهره ای ببرند در نظر گرفت و حتی طرح های توسعه شهری و ضوابط شهرسازی و معماری مبتنی بر درآمدزایی تهیه شد و مبتنی بر همین چرخه باطل، شهر به محل تاخت و تاز و سوداگری و درآمدزایی صرف تبدیل شد.

این عضو شورای شهر افزود: دلیل اصلی فروریزش ساختمان پلاسکو، مغفول ماندن حقوق عمومی و رویکرد ذینفعان آن برای بهره برداری حداکثری و درآمدزایی از همه سطوح و حتی راهروها و راه پله ها و حتی فراز سقف کاذب مغازه ها و همچنین عدم توجه نهادها و دستگاه های مسئول و متولی در حوزه ایمنی برای جلوگیری از این رویه‌ها اتفاق افتاد و این همان مساله ای است که درد عمومی جامعه ایرانی است و منجر به مجموعه ای از چالش های کشور از جمله شده است.

در پنل چالش های دفاتر معماری، معماران گلایه های خود از شهرداری و سازندگان را مطرح کردند به گونه ای که نیما کیوانی، معمار از دخالت‌ها و اعمال سلیقه شخصی توسط کمیته‌های نما بر پروژه‌ها گفت و اینکه بهترین طرح هایش توسط کمیته نما رد شدند. کیوانی افزود: بیشتر ناظران، اساتید دانشگاه هستند که تجربه معماران فعال در بازار حرفه‌ای صنعت ساختمان  ندارند؛ بنابراین با نظارت و اعمال نظر قاطعانه آنها بر کار این طیف از معماران، عملا پروژه خراب می‌شود.

وی در تشریح اینکه چرا پروژه‌های موفق با رویکرد ایرانی، ادامه نیافته‌اند، توضیح داد: این مسئله از این نشات می‌گیرد که ما این روند را فقط در سطح پوسته توانسته‌ایم بیش ببریم و وقتی به سطح داخل ورود می‌کنیم ابتر است.

 علی کرمانیان نیز در این پنل گفت: اول باید مشخص کنیم دفاتر معماری چه کسانی هستند که درباره روند شکل گیری این دفاترو دسته بندی آنان و دغدغه های معماران توضیح داد.

وحید قبادیان نیز بیان کرد:ساخت و ساز موتور محرکه اقتصاد کشور است  و باید بتوانیم نقشه راه برای ساخت و ساز تولید کنیم وی سپس درباره مشکلات دفتر معماری گفت که تلاش بسیاری درفکر طراحی و ساخت می گذارند و از طرف دیگر مسائل مالی زیادی دارند و دیر به دیر می توانند حق الزحمه خود را بگیرند.

در پنل بررسی چالش های سازندگان ابتدا سازندگان به تشریح دغدغه‌ها، چالش‌ها و مشکلات خویش پرداختند و سپس شهردار منطقه ۱ با ایراد سخنانی به دغدغه‌های سازندگان و تعدادی از حاضران در سالن پاسخ داده و راهکارهایی را در جهت عبور از چالش‌های موجود در مباحث و سوالات مطرح شده، برشمرد.

در این مراسم همچنین، به هر یک از سازندگان حاضر در جلسه لوح تقدیری توسط سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران، بهمن اصغری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه یک تهران و سعید ظریف، دبیر رویداد به رسم یابود، اهدا شد.

همچنین دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران با حضور مدیران حوزه شهری، عمرانی و ساختمان، جمعی از تولید کنندگان ،مسوولان ،معماران ،دانش آموختگان مهندسی و جمعی از علاقمندان برگزار شد. این برنامه با حضور گسترده فعالان بخش‌های مختلف صنعت ساختمان از جمله بیش از ۳۵۰ نفر از سازندگان شاخص تهران و کشور ، برترین دفاتر معماری تهران، انبوه‌سازان و مدیران عالی‌رتبه حوزه های شهری و ساختمانی کشور آغاز و به انتها رسید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا