مسکن و ساختمان

عباس طایفه، سازنده:

دغدغه‌ای برای حل مشکلات سازندگان نیست

عباس طایفه،سازنده در گفتگو با صما بیان کرد: هیچ حرکتی به سمت پیشبرد دغدغه های سازنده ها نیست.در مناطق ضعیف اراده ای برای ساخت و ساز نیست تا بستری فراهم شود سازنده ها بتوانند بسازند، با این وضعیت یا باید از کیفیت مصالح کم کنند که در بخش فنی نتایج آن وحشتناک می شود.

وی افزود: الان عمده ضربه ای که سازنده ها می خورند از دلال بازی و تبعیض هایی است که درون شهرداری وجود دارد و وجوه مازاد است که از سازنده ها طلب می کنند.

این سازنده درباره وضعیت رکود بازار گفت: خرید و فروش اکنون بهتر شده است دولت یک شوک به بازار دلار وارد کرد . اوضاع کمی بهتر شد البته اکنون خریدار برای آپارتمان های قواره کوچک وجود دارد. مثلا خریداران ماشین خارجی خود را می فروشد بعد آپارتمان های قدیمی می خرد. من پروژه هایی از قبل داشتم که نوسازبودند در دو ماه اخیر اتفاقا فروخته ام. در واحدهای بزرگ که دارم نتوانستم بفروشم و بایداز قیمت واقعی پایین تر بدهیم تا بتوانیم بفروشیم.

وی درباره افزایش قیمت مصالح گفت: سازنده‌ها نمی توانند همه متریال را یکجا خریداری کنند و هزینه میلگرد بالا رود هزینه آهن هم افزایش می یابد وقتی ثبات نیست مدام در معرض افزایش قیمت هستیم مثلا اگر همه میلگرد مورد نیاز یک ساختمان را بخرم ساختمان  بعدی را چه کاری می توانم بکنم. تعدد در متریال ساختمان زیاد است هرکدام گران شود باقی گران می شود و با کاهش ارز باز هم قیمت ها بالا می ماند.

 یا نمی توانند همه آپارتمان هایشان را بفروشند چون از بازار عقب می مانند یا باید تبدیل به ارز و ماشین کنند که درست نیست به ضرر صنف خود سازنده است. اگر آپارتمانهای مان را  نگه داریم هم باز ما ضرر کرده ایم. بزرگترین ضرر این وضعیت را سازنده ها داده اند. اگر الان ملکی بفروشیم ده روز بعد دیگر با همان قیمت خودتان نمی توانید بخرید. سازنده نباید برود ماشین و طلا و ارز بخرد منتهی سیستم بیمار ما را به آن سمت هدایت می کند. اگرپولمان را در بانک بگذاریم که ارزش پول از دست رفته است.

یکی دیگر از دردسرهای ما همین افزایش بدون حساب و کتاب عوارض شهرداری است .عوارض  مختلف از جمله صدور پروانه و تراکم را گران کردند از طرف دیگر تخفیف های تجمیعی را برداشتند. قبلا اگر چند ملک را تجمیع می کردیم برای ساخت، تخفیفی شامل این پروژه ها می شد که الان برداشته شده است. همچنین عوارضی که شهرداری برای ملک ۳۰۰ متری در نارمک شهرداری قبض به من داده نزدیک یک میلیارد و خورده ای است. در حالی که قبلا زیر ۵۰۰ تومن عوارض بوده است. افزایش عوارض به ضرر سازنده و مصرف کننده است.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا