دانشنامه ساخت و سازمسکن و ساختمان

ساختمان انرژی صفر به چه معناست؟

انرژی مصرف شده در خانه‌ها، ادارات، مراکز تجاری و صنعتی بسیار هزینه بر است. در چند سال اخیر بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان و به دست آوردن راهکاری برای این کار است. و به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف مهندسی و نظارت بر ساخت ساختمان‌هاست.
با استفاده از عایق‌های خارجی می‌توان در ساختمان‌ها مصرف انرژی را کنترل کرد و آن را به حداقل میزان کاهش داد.امروزه ساخت ساختمان‌هایی که عایق خارجی دارند لازم و ضروری است. عایق خارجی ساختمان یک کار زیربنایی است که باعث می‌شود که صرفه‌جویی دیگر آنقدرها لازم نخواهد بود.
ساختمان‌هایی به نام ساختمان‌های صفر انرژی هستند که برای بهینه‌سازی انرژی طراحی شده و مصرف انرژی در آن‌ها صفر است. این ساختمان‌ها انرژی خود را تامین می‌کنند. در واقع نیاز ساختمان را کاهش و بعد با تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، مصرف انرژی را به حداقل میزان ممکن می‌رساند.

ساخته شدن اولین ساختمان صفر انرژی کجا بوده است؟

منابع انرژی قبل از جنگ جهانی دوم محدود شد. مهندسان در جستجوی راه‌حلی برای بیرون آمدن از بحران انرژی، انرژی ساختمان را از سیستم گرمایش خورشیدی را دریافت کنند.
دولت ها این راهکار را به صرفه دیدند. در سال ۲۰۰۷ آمریکا قانونی تصویب کرد که بر طبق آن تا سال ۲۰۴۰ تمام ساختمانهای تجاری به ساختمان‌های صفر انرژی تبدیل شوند. و ساختمان‌های مسکونی تا سال ۲۰۵۰ باید به ساختمان صفر انرژی تبدیل شوند.
اروپا هم به تعبیت از آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصویب کرد که تا سال ۲۰۱۸ تمام ساختمان‌های تجاری و تا سال ۲۰۲۰ تمام ساختمان‌های مسکونی از فناوری ساختمان‌های صفر انرژی استفاده کنند.
در ایران از سال ۱۳۷۰ با تصویب مبحث ۱۹ توسط هیئت وزیران اقداماتی انجام شد. و از سال ۱۳۸۴ برای ساختمان‌های دولتی انجام اقداماتی اجباری شد. از سال ۱۳۸۴ به بعد ساختمان‌های دولتی به فناوری صفر انرژی تجهیز شدند. البته مشخص نشد چه برسراین طرح آمده است.

چگونه می‌توان در ساختمان صفر انرژی، مصرف انرژی بهینه کرد؟

از اسم ساختمان صفر انرژی چنین برداشت می‌شود که صرفا در طول زمان باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد شد.
در حالت کلی قسمتی از بهینه‌سازی مصرف در این ساختمان‌ها به انرژی مصرفی در مرحله ساخت و بهره‌برداری، مصالح و تجهیزات است.
بهینه‌سازی مصرف به دو روش انجام می‌گیرد، روش اول نیاز به انرژی به کمترین میزان ممکن خواهد رسید و بعد انرژی لازم با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد. و در این ساختمان‌ها میزان مصرف انرژی به صرف می‌رسد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی: بیشترین انرژی در کدام قسمت‌های ساختمان هدر می‌رود؟

این دو قسمت (سقف و دیوارهای جانبی) بیشتر از سایر قسمت‌های خانه باعث هدررفتن انرژی خواهد شد. زیرا دیوارها و سقف مستقیما در معرض محیط بیرون و تابش خورشید هستند
در فصل گرما و سرما مصرف وسایل گرمایشی و سرمایشی زیاد می‌شود. این مساله موجب تولید گازهای گلخانه‌ای شده و به محیط زیست آسیب می‌زند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی:عایق کردن بخش‌های خارجی ساختمان

با توجه به متن بالا، دیوارها و سقف نسیت به قسمت‌های دیگر ساختمان موجب هدر رفتن انرژی می‌شود. پس می‌توان با عایق کردن دیوارها از هدر رفت انرژی جلوگیری نمود.
عایق خارجی ساختمان در حالت کلی یک لایه عایق حرارتی است که نما ساختمان‌‌های از جنس سنگ، گچ و آجر روی هم قرار می‌گیرد.
برای عایق خارجی ساختمان، روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از این روش‌ها می‌توان راهی را انتخاب کرد.

عایق خارجی ساختمان با استفاده از سازه

عایق حرارتی معدنی همچون پشم سنگ تخته‌ای انعطاف پذیر، پشم سنگ لحافی و پشم سنگ پتویی که انعطاف پذیری بالایی دارد.به دلیل خاصیت انعطاف‌پذیری عایق‌های حرارتی نمی‌توان نما را مستقیم روی آن قرار داد. بهتر است از یک قاب فلزی یا یک قاب چوبی استفاده کرد تا عایق حرارتی روی سازه قرار بگیرد.

عایق‌ خارجی ساختمان بدون استفاده از سازه

این روش برای عایق‌های حرارتی صلبی مناسب است. این عایق‌ حرارتی به دلیل منعطف نبودن، نیازی به یک قاب ندارند و به طور مستقیم روی نما قرار می‌گیرند.

استفاده از روش‌های جدید عایق خارجی ساختمان

روش‌های جدیدی با پیشرفت فناوری مصالح ساختمان و تجهیزات مربوط به ساختمان‌سازی، برای عایق‌کاری ساختمان استفاده می‌شود. بلوک‌های سیمانی عایق و ساندوبچ پانل‌ها از جمله روش‌هایی است که به صنعت ساختمان‌سازی کمک چندانی کرده است.

عایق‌کاری در زمان ساخت

بهترین روش برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ، عایق کردن دیوارهای ساختمان میباشد. بهتر است این عایق‌بندی در زمان ساخت انجام شود که با هزینه کمتری و راحت‌تر را انجام شود. البته بعد از ساخت می‌توان انجام داد.

عایق‌کاری دیوارهای ساخته‌شده

برای عایق کردن دیوارهای ساخته شده باید آن‌ها را بازسازی شود. عایق کاری دیوار به دو صورت عایق‌کاری از داخل و خارج ساختمان صورت می گیرد.

خانه پایدار چیست؟

یکی از جریان‌های مهم معماری مفهوم توسعه پایدار است که برای پیشگیری از اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری گفته می‌شود. ساختمان با محیطی که در آن قرار دارد در این سبک معماری در ارتباط است.
معماری پایدار یکی از زیرمجموعه‌های آن است واکنشی منطقی در برابر مشکلاتی که مدرنتیه و صنعت که برای بشر و طبیعت به وجود آمده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا