معماری

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌وگو با «صما»:

ظهور معماری ایرانی اسلامی در نماهای شهری نیازمند وضع مقررات است/ لزوم اعمال ضوابط مشخص در بدنه‌ها و جداره‌های شهری

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با تاکید بر اینکه باید چارچوب و ضوابط مشخصی در بدنه‌ها و جداره های شهری اعمال شود، گفت: تجربه جهانی شهرها نیز اعمال ضوابط و معیارها برای دستیابی به یک کلیت و یکپارچگی و وحدت در نماهای شهری را نشان می‌دهد.

عمید الاسلام ثقه الاسلامی در گفت‌وگو با «صما» در پاسخ به اینکه آیا برای دستیابی به یک زیبایی‌شناسی همگون و متناسب با معماری ایرانی-اسلامی در منظر شهری، باید برای طراحان و معماران چارچوب خاصی اعمال شود یا باید به آن‌‌ها اجازه بروز خلاقیت‌ها را داد، تصریح کرد: باید چارچوب و ضوابط مشخصی در بدنه‌ها و جداره‌های شهری اعمال شود.

 

ظهور معماری ایرانی – اسلامی در نماهای شهری نیازمند مقررات است

وی با بیان اینکه تجربه جهانی شهرها نیز اعمال ضوابط و معیارها برای دستیابی به یک کلیت و یکپارچگی و وحدت در نماهای شهری را نشان می‌دهد، اضافه کرد: اگر بخواهیم به معماری ایرانی – اسلامی در نماهای شهری به صورت خاص و در معماری به صورت عام دست پیدا کنیم، این مهم نیازمند مقررات و شرایطی است که بایستی فراهم شود تا زمینه بروز و ظهور معماری ایرانی اسلامی مهیا شود.

ثقه الاسلامی تصریح کرد: در معماری و از جمله موضوع نما در معماری، عوامل بسیاری از قبیل عوامل اجتماعی، فرهنگی، وضعیت اقتصادی، خواسته‌ها و مطالبات کارفرمایان و… تاثیرگذار است، اما آنچه از دید من می‌تواند تاثیر فراوانی در این حوزه به همراه داشته باشد، ضوابط و مقررات بالا دستی است که در حوزه شهرسازی و در مقررات طرح‌های توسعه شهری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم نماهایی با معماری ایرانی اسلامی داشته باشیم، ابتدا باید در طرح‌های مختلف شهری، زمینه این موضوع فراهم شود، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم اصول معماری ایرانی اسلامی ازجمله وحدت، تعادل، درون‌گرایی، محرمیت، عدم اشراف بصری، تواضع، سادگی و… به وجود بیاید، ابتدا باید آن را در طرح‌های توسعه شهری به صورت ضوابط و راهنمای طراحی شهری قرار دهیم.

این معمار متذکر شد: این موضوع مسلما در بسیاری از مولفه‌ها از قبیل نحوه تفکیک زمین، نحوه جرم‌گذاری در قطعات، توزیع تراکم ساختمانی، سطع اشغال، تعداد طبقات و … خود را نشان می‌دهد.

 

شکل‌گیری ضوابط نما با تفکرات مدرنیستی

وی با یادآوری این موضوع که امروزه ضوابط و مقررات طرح‌های توسعه شهری در حجم و فرم اثر معماری و در نمای ساختمان تاثیرگذار است، تصریح کرد: در شهرسازی معاصر کشور، در اکثر موارد ضوابط و مقررات طرح‌های توسعه شهری و از جمله ضوابط نما با تفکرات و اندیشه‌های مدرنیستی شکل گرفته و شکل می‌گیرد.

بر اساس اظهارات عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مولفه‌هایی از قبیل نحوه تفکیک زمین، نحوه جرم‌گذاری در قطعات، توزیع تراکم ساختمانی در بافت‌های شهری، تعداد طبقات و… می‌تواند در فرم ساختمان‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

ثقه الاسلامی در ادامه عنوان کرد: در بسیاری از موارد عوامل فوق به صورت کلیشه‌ای و یکنواخت در همه مناطق جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی به صورت یک شکل در نظر گرفته می‌شود و به این ترتیب زمینه برای بروز، ظهور و تجلی بسیاری از مولفه‌ها و معیارهای شهرسازی ایرانی- اسلامی فراهم نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین برای تحقق معماری ایرانی – اسلامی ابتدا باید شهر و شهرسازی ایرانی- اسلامی را بشناسیم و اصول آن را در محیط شهری به کار ببریم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا