مسکن و ساختمان

تاثیرپذیری قیمت مقاطع ثانویه مثل خاموت و گریتینگ از نوسان بازار آهن

نوسانات بازار فولاد بر قیمت کلیه مقاطع اولیه و ثانویه اثر گذار است؛ در این متن به بررسی تغییرات قیمت خاموت و گریتینگ که از محصولات پرمصرف در صنایع هستند، می پردازیم.

خاموت و گریتینگ از محصولات ثانویه فولادی کشور به شمار می آیند که نوسانات بازار بر قیمت آن ها اثرگذار است.

نرخ محصولات فولادی همواره تحت تأثیر نوسان‌های بازار بوده است؛ شیب نمودارهای قیمت، گاهی کند است و گاهی هم کمی تندتر می‌شود. مقدار این شیب هرچقدر که باشد، روی قیمت مقاطع ثانویه مثل خاموت و گریتینگ هم تأثیر می‌گذارد؛ درواقع به‌دنبال نوسان‌های بازار فولاد، هزینه تولیدات کارخانه‌ها و محصولات وابسته به آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تأثیر تغییرات بهای کالاهای فولادی بر روی مقاطع ثانویه را بررسی کنیم.

 

قیمت خاموت تحت تاثیر چه عواملی در بازار آهن تغییر می‌کند؟

خاموت، محصولی است که با استفاده از میلگردهای سایزهای مختلف ساخته می‌شود؛ بعضی از افراد این مقطع فولادی را با نام «میلگرد عرضی» هم می‌شناسند. خاموت هم مانند میلگرد، در سایزهای مختلف تولید می‌شود و در کاربردهای متداول معمولا از سایزهای ۸ و ۱۰ آن برای خاموت‌زنی استفاده می‌کنند.

 

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین

خاموت از جمله پرمصرف‌ترین نوع‌های میلگرد است که به طور معمول جهت مقاوم‌سازی ساختمان از آن استفاده می‌شوند. این محصولات انواع مختلفی دارند که از جمله پرکاربردترین آنها می‌توان به مواردی مانند: خاموت مارپیچ، ربات و مهندسی اشاره کرد. زمان استفاده از این نوع میلگرد باید به یک سری از نکات دقت داشته باشید تا از سالم ماندن آنها در حین ساختمان‌سازی اطمینان حاصل کنید؛ این نکات عبارت‌اند از: حتما بین خاموت‌ها حداقل ۲۰ سانتی‌متر فاصله در نظر بگیرد، خاموت‌ها را به وسیله سیم آرماتوربندی به مابقی میلگردها متصل کنید و هنگام آماده‌سازی آنها حداقل ۵ درجه سانتی‌گراد را در نظر بگیرید.”

به دنبال نوسان‌های بازار، قیمت خاموت نیز در تیر و مرداد روند نزولی داشته است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نرخ این محصول از میزان عرضه و تقاضای بازار هم تأثیر می‌پذیرد، بنابراین ممکن است هنگام برآورد هزینه متوجه شوید نرخ خاموتی که با میلگرد سایز ۸ ساخته شده بیشتر از محصولی است که با میلگرد سایز ۱۰ تولید شده است.

رکود اقتصادی جهانی نیز می‌تواند یکی از علت‌های تأثیر روی قیمت خاموت و سایر مقاطع فولادی باشد؛ میزان تقاضا در بازار برای اجناس مختلف کاهش پیدا کرده است و احتمالا تا زمانی که رکود ادامه داشته باشد،‌ این روند ادامه خواهد داشت.

 

نوسان قیمت گریتینگ نیز متاثر از موارد زیر است

گریتینگ، یکی از انواع مقاطع ثانویه فولادی است که با استفاده از ورق آهنی و تسمه ساخته می‌شود؛ این محصول، سازه‌ای فلزی و مشبک است که در سازه‌های مختلف، مانند کف پوش فضاهای صنعتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گریتینگ محصولی فولادی است که از ورق و تسمه آهنی تولید می‌شود.

ارزش ریالی گریتینگ باتوجه به نوع آن تعیین می‌شود؛ این محصولات را با استفاده از گالوانیزه، استیل استنلس و آهن تولید می‌کنند. همانطورکه می‌دانید، بهای مواد اولیه یکی از اولین فاکتورهای تعیین کننده در هزینه تمام شده تولید است؛ نوسان‌های اخیر بازار فولاد، نرخ ورق آهنی و تسمه را نیز تحت تأثیر قرار داده است و به دنبال آن، قیمت گریتینگ هم در اکثر روزهای تیر و مرداد ۱۴۰۱، روند ثابت یا کاهشی داشته است.

 

بر اساس نظر کارشناسان آهن آنلاین:

“گریتینگ، یکی از محصولات پرکاربرد فولادی است که در انواع مختلف تسمه در تسمه، تسمه در چهارپهلو و… در بازار آهن به فروش می رسد. قیمت گریتینگ با توجه به مزایای زیادی که دارد، مورد توجه اصناف و صنایع قرار می‌گیرد. از کاربردها و مزایای خرید گریتینگ می توان به: ظاهر خوب، وزن مناسب، مقاومت بالا و… اشاره کرد که تمامی این عوامل بر تغییرات قیمت روز گریتینگ اثرگذار است.”

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بازه زمانی کنونی بر قیمت مقاطع اولیه و ثانویه تأثیر گذاشته، اخبار سیاسی است؛ ایران و آمریکا برای بار دیگر وارد مذاکرات برجام شده‌اند و در حال انجام مذاکرات جهت احیای توافق برجام هستند. نتیجه این گفتگوها همچنان مشخص نیست و به‌همین‌دلیل، بازار فولاد هم در رکود باقی مانده است؛ توافق یا عدم توافق برجام و نرخ دلار متاثر از آن، روی آینده بازار فولاد نقش بسزایی خواهد داشت.

 

امکان پیش‌بینی نرخ خاموت و گریتینگ با بررسی نوسانات بازار فولاد

امکان پیش‌بینی دقیق قیمت برای هیچکدام از مقاطع فولادی در بازار وجود ندارد؛ ما می‌دانیم بازار از چه فاکتورهایی تأثیر می‌پذیرد، اما نمی‌توانیم تغییرات این عوامل را پیش‌بینی کنیم. به‌عنوان‌مثال، ما می‌دانیم نرخ ارز و میزان تورم روی هزینه محصولات فولادی اولیه و ثانویه تأثیر دارد؛ اما نمی‌دانیم بهای دلار و یورو در آینده چقدر خواهد بود یا مقدار تورم در ماه‌های پیش‌رو چند درصد افزایش پیدا می‌کند.

امکان پیش بینی دقیق قیمت گریتینگ و خاموت مانند سایر مقاطع وجود ندارد.

افرادی‌که تجربه زیادی در زمینه خرید و فروش و تجارت در بازار فولاد دارند، با استفاده از نمودار قیمت میلگرد، ورق آهن، تیرآهن و… همچنین بررسی روندهای قیمتی و اخبار بازار، سعی می‌کنند درباره نرخ‌های آینده، حدس و گمان‌هایی بزنند. به واقعیت پیوستن این حدس‌ها، قطعی نیست؛ به‌همین‌علت هرکس باتوجه به استراتژی‌ها و تحلیل‌‌های خودش در بازار، دست به معامله می‌زند.

 

سخن پایانی

عدم قطعیت در بازار فولاد، مزایا و معایب مختلفی دارد؛ بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن بهترین فرصت برای خرید محصولات فولادی می‌گردند. آن‌ها حتی ممکن است اکنون که بازار در رکود نسبی قرار دارد هم خرید انجام ندهند و منتظر کف قیمت بمانند. اغلب این افراد ناکام می‌مانند، زیرا احتمال اینکه بازار به یکباره روند صعودی در پیش بگیرد و روندهای نزولی اخیر را جبران کند، وجود دارد.

مجموعه آهن آنلاین به‌صورت تخصصی در زمینه عرضه انواع مقاطع فولادی اولیه و ثانویه فعالیت دارد. در وب‌سایت این مجموعه، آخرین جداول قیمتی محصولات مختلف درج می‌شود و نمودار ارزش آن‌ها در بازه‌های مختلف نیز موجود است؛ بنابراین می‌تواند بهترین مرجع اطلاعاتی برای تحلیل قیمت آهن آلات باشد.

آهن آنلاین خدمات فروش اینترنتی و تلفنی مقاطع فولادی را هم ارائه می‌دهد؛ بعد از بررسی نرخ‌ها، تنها کافی است با کارشناسان فروش تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید. آن‌ها در کم‌تر از ۳۰ دقیقه فاکتور خریدتان را به شما ارائه می‌دهند تا بتوانید کالای مورد نیازتان را بدون اینکه تحت تأثیر نوسان‌های لحظه‌ای بازار قرار بگیرید، خریداری کنید و حداکثر سود ممکن را در لحظات هیجانی و پرتب و تاب بازار به دست آورید.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می‌توانید به وب سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

ahanonline.com

آدرس: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الله، نبش بن بست بنفشه.پ۱۱۴

شماره تماس: ۵۴۷۱۲-۰۲۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا