مسکن و ساختمان

رکود در فصل داغ معاملات مسکن

بر کسی پوشیده نیست که حوزه مسکن به جهت اهمیتی که دارد باید از نظر قیمتی مورد توجه مسؤولان قرار گیرد و قیمت‌ها در این بازار باید مرتباً رصد شوند و اجازه فعالیت خارج از محدوده قانونی به هیچ فردی داده نشود.

به این معنا که نباید سوداگران بازار را به دست بگیرند و قیمت‌ها را افزایش دهند. اگر امکان فعالیت آزادانه برای دلالان وجود داشته باشد همچنان باید آماده قیمت‌های بالا و روند صعودی باشیم.

اما اگر قیمت‌گذاری‌ها در حیطه قانونی باشد و مسؤولان بازار را رصد کنند و مورد توجه قرار دهند سودجویان امکان فعالیت نخواهند یافت و بازار تا حدی آرام‌تر خواهد بود.

در بازار مسکن معمولاً قیمت‌ها تمایل به صعود داشته‌اند نه نزول. به این دلیل هیچ گاه شاهد کاهش قیمت‌ها نبودیم.

ثبات قیمتی نیز به ویژه طی سال‌های اخیر در هیچ بازاری در اقتصاد ما مشاهده نشده است. در بازار مسکن نیز به ویژه طی سال‌های اخیر به طور ماهانه شاهد رشد قیمت‌ها هستیم و این نشان از آن دارد که مسؤولان در کنترل تورم موفق نبوده‌اند و مردم باید تاوان آن را بپردازند.

طی ماه‌های اخیر علت اصلی گرانی در بازار مسکن را بالا بودن نوسانات ارزی عنوان کردند. حال این سؤال مطرح است در حال حاضر که بازار ارز نوسانات شدیدی را در زمینه قیمت‌ها تجربه نمی‌کند پس چرا قیمت مسکن همچنان صعودی است.  

متاسفانه در بازار مسکن با تورم ساختاری مواجه هستیم و اگر در زمینه سیاست‌گذاری ها و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه مسؤولان بهتر عمل می‌کردند اکنون وضعیت این گونه نبود و مردم از نظر تامین مسکن با مشکلات کمتری مواجه بودند.

انتظار می‌رود در زمینه نیازی همچون مسکن که خانوارها به شدت به آن نیاز دارند شاهد سیاست‌های مناسبی در زمینه خانه‌دار کردن مردم باشیم نه این که شرایط به نحوی شود که خانواده‌های ما حاشیه نشین شوند و بیشترین بخش درآمد ماهانه شان را صرف پرداخت اجاره بها و یا اقساط مسکن کنند.

باید عزم جدی برای رفع مشکلات این حوزه در مسؤولان وجود داشته باشد و در عمل اقداماتی جهت ساماندهی وضعیت صورت گیرد.

از ابتدای سال تاکنون روند قیمت‌ها در بازار مسکن صعودی بوده است. انتظار می‌رفت اکنون که بازارها با رکود عمیقی روبه‌رو هستند حداقل رشد صعودی قیمت‌ها را شاهد نبودیم، اما اکنون همچنان نرخ مسکن بالا و خارج از توان مردم است و نمی‌توان امید به بازگشت روزهای آرام و کاهش قابل توجه قیمت‌ها در این بازار را داشت؛ به ویژه این که در فصل داغ نقل و انتقالات و خرید و فروش‌ها شاهد رشد قیمت‌ها هستیم و انتظار می رفت حداقل شرایط قیمتی بهتری حاکم شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا