مسکن و ساختمان

سیده مرضیه سیدزاده عضو کمیته تخصصی نما و سیمای شهری شهرداری تبریز در گفت‌وگو با صما:

در حال حاضر نمای ساختمان‌های شهر تبریز بر اساس هویت این شهر طراحی می‌شوند

این کارشناس کمیته تخصصی نما و سیمای شهری گفت: با اهتمام شهرداری تبریز به تشکیل کمیته تخصصی نما و سیمای شهری تبریز روز به روز شاهد رشد و ارتقاء سیما و منظر شهری هستیم. مهم‌ترین اصل و جهت‌گیری کمیته تخصصی نما و سیمای شهری تبریز، هدایت معماران و طراحان شهری به استفاده از اصول معماری ایرانی–اسلامی است.

سیده مرضیه سیدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار صما با تاکید بر تاثیر نمای ساختمان‌ها در ایجاد آسایش بصری منظر شهری و بعنوان عنصری هویت بخش در کالبد شهری گفت: تمام تلاش و اهتمام کمیته تخصصی نما بر الزام طراحان جهت رعایت اصول هویت بخش شهری بر اساس هویت ملی، اسلامی و جغرافیایی است.

وی در خصوص مباحثی که کمیته نما به آن توجه می‌کند بیان کرد: به کار بردن مصالح نما با توجه به اقلیم، هماهنگی خط آسمان و دید و منظر شهری از جمله مواردی است که در کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد . در صورتی که این موارد به درستی رعایت نشده باشد در اولین نگاه متوجه ضعف طراحی خواهیم شد. بی‌توجهی به تعادل و نظم ارتفاعی تاثیر منفی بر هویت جداره‌ها سیمای شهری خواهد گذاشت.

این کارشناس کمیته تخصصی نما و سیمای شهری شهرداری تبریز افزود: کمیته تاکید زیادی به استفاده طراحان از مصالح بوم آورد دارد. درصد مصالح بکار برده شده در نما از جمله مدارکی است که کمیته نما از سازندگان خواهان ارائه آن است. در نماسازی باید از مصالح ایمن ، مرغوب و مانا استفاده گردد.

وی افزود: در دوره‌های پیشین معماران و طراحان نقش به سزایی در طراحی شهرها داشتند، اما به مرور زمان و با هجوم صنعت مدرن این موضوع از دست معماران خارج گردید؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر تشکیل کمیته تخصصی نما و سیمای شهری تبریز موجب مرتفع شدن این نابسامانی‌ها گردیده و با تشویق طراحان و الزام ایشان به رعایت ضوابط و الزامات طراحی نما از یک سو و نیز توجه به وجهه فرهنگی و هویتی منظر شهر تبریز از سوی دیگر سعی در ساماندهی سیما و منظر شهری دارد.

سیدزاده کارشناس ارشد طراحی شهری و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران عنوان کرد: نما بعنوان پوسته بیرونی ساختمان‌ها و به عنوان جزئی از دید و منظر شهری نقش به سزایی در بیان هویت شهر ایفا می‌کند، لذا با اهمیت و حساسیتی که کمیته تخصصی نما و سیمای شهری تبریز نسبت به هر چه بهتر شدن طرح‌های معماران و سازندگان دارد، شاهد بهبود سیما و منظر شهری هستیم و حصول این مهم در راستای همکاری معماران، طراحان شهری و بالاخص شهروندان میسر می‌شود. نما به غیر از اینکه موضوعی کاربردی و فیزیکی برای ساختمان باشد، یک موضوع فرهنگی است.

وی با تاکید به نقش مردم در این حوزه گفت: شهروندان می‌توانند در کنار طراحان بیشترین اثرگذاری را در شکل‌گیری هویت نماهای ساختمانی داشته باشند و این اثرگذاری به میزان فعال بودن و یا منفعل بودن مردم دارد . هر چه شهروندان در این زمینه حساس‌تر باشند، تاثیرگذارتر خواهند بود و به طبع آن شاهد منظر شهری مطلوب خواهیم بود و با دیدن نمای شهری غنای هویتی و تاریخی آن تداعی خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا