مسکن و ساختمان

علی کمک پناه مدیرعامل یک پروژه تجاری در تبریز:

شکست پروژه‌های نیمه تمام ساختمانی، موجب عدم اعتماد سرمایه‌گذار خواهد شد

مدیرعامل یک پروژه تجاری در تبریز گفت: متاسفانه تمرکز شهرداری‌های مناطق تبریز به سرمایه‌گذاری بیشتر روی ساختمان‌های چهار طبقه است. اگر شهرداری با تغییر رویکرد و با نگاه جدیدی به این موضوع نگاه کند، سرمایه‌گذاران بیشتری به سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان راغب می‌شوند.

علی کمک پناه، با بیان اینکه در تمامی کارها ریسک وجود دارد ولی اگر این مورد بیش از حد باشد مورد قبول نخواهد بود، افزود: با توجه به محدوده ریسکی که سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌ها در نظر می‌گیرد اگر ریسک فراتر از آن باشد اقدامی نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید به فکر روش‌های کاهش ریسک بود تا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار در شهر فعالیت کند، اظهار کرد: باید نهاد و دستگاهی وجود داشته باشد که زبان سرمایه‌گذاری و ریسک آن را درک کند.

مدیرعامل یک پروژه تجاری در تبریز گفت: در تبریز چند پروژه نیمه تمام شکست خورده از جمله «سون استار» و «هشت بهشت» وجود دارد که هر سرمایه‌گذاری وارد شهر شود ابتدا این پروژه‌های نیمه تمام را مشاهده خواهد کرد بنابراین برای بهبود وضعیت اولین مسیری که شهرداری، مدیریت شهری و سرمایه‌گذاری باید طی کند بررسی راهکار فعال کردن این پروژه‌ها است.

کمک پناه، ادامه داد: در مشهد، نهادی به نام شهرداری ثامن ایجاد شده که خرید زمین، جذب سرمایه‌گذار و تهیه امکانات مورد نیاز برای سرمایه‌گذار بر عهده این شهرداری است و به همین علت سرمایه‌گذاران تبریزی در این شهر سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند ولی متاسفانه عملکرد شهرداری تبریز در حوزه سرمایه‌گذاری مناسب نبوده است.

وی یادآوری کرد: برای جذب سرمایه‌گذار به تبریز، شهرداری باید برنامه و تشکیلات ویژه‌ای برای خود داشته باشد تا سرمایه‌گذار درگیر شهرداری مناطق نشود ضمن اینکه باید ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد تا سرمایه‌گذاران تبریزی که در خارج از تبریز هستند را جذب کرد.

 

بروکراسی‌های اداری دست‌وپاگیر است/ اخذ مجوز ۲ تا سه سال طول می‌کشد

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به پیشینه تجاری شهر تبریز، گفت: زمانی تبریز، بازار ورود سرمایه به کشور بوده و از سویی کشتیرانی دریاچه ارومیه مهم بود ولی در حال حاضر این جایگاه از دست رفته و باید پیگیر این موضوع بود، اگر بتوان قوانین تشویقی برای سرمایه‌گذاری تدوین کرد، فضا برای توسعه شهر و استان بهتر خواهد شد.

علیرضا بایرام زاده، با بیان اینکه قوانین کشور ما تغییر نمی‌کند و همگی قائم به فرد است، گفت: اگر قانون مدونی وجود داشته باشد با تغییر افراد نیز می‌توان کارها را به خوبی پیش برد و در این راستا باید به سمت برندسازی حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع برندسازی بر اساس مصوبه هیات وزیران، کسانی که در نمایشگاه‌های خارج حضور داشته باشند، هزینه‌های آن‌ها برای معرفی استان و صنایع خود در نمایشگاه‌های خارجی با تایید میراث فرهنگی و گردشگری از مالیات مجموعه کسر می‌شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان این که در بحث برندسازی می توان همایش و آموزش مجزائی برگزار کرد، می گوید: مشکلات سرمایه‌گذاران شامل قوانین دست‌وپاگیر و بروکراسی بسیار سنگین است به طوری که طی کردن بروکراسی اداری برای رسیدن به مرحله اخذ مجوز ۲ تا سه سال طول می‌کشد.

بایرام زاده، با بیان این که باید حمایت ویژه‌ای از پروژه‌های کلان سرمایه‌گذاری انجام شود، ادامه داد: متاسفانه شهرداری‌های مناطق، سرمایه‌گذاران را به دید منبع درآمد می‌بینند که باید بسترسازی مشخصی در این زمینه ایجاد شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا