معماری

معماری خلاقانه

معماری برخی از ساختمان‌های جهان در عین خلاقانه بودن، عجیب نیز هستند. در این مطلب با برخی از این ساختمان‌ها، آشنا می‌شویم.

 کتابخانه کانزاس سیتی در ایالت میسوری در آمریکا

یکی از خلاقانه‌ترین معماری ساختمان‌های جهان، کتابخانه کانزاس سیتی است که در کانزاس سیتی در ایالت میسوری آمریکا واقع شده است. چه شکلی بهتر از قفسه کتاب می‌تواند یک ساختمان کتابخانه عمومی را معرفی کند؟ بخش جلوی این ساختمان، ۲۲ نمایشنامه کتاب را نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندی‌های مطالعه را نشان می‌دهد.

عناوین نمایش داده شده، توسط خوانندگان کانزاس سیتی پیشنهاد شده و سپس توسط هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کانزاس سیتی انتخاب شده‌اند.

برخی از عناوین نمایش داده شده در ساختمان کتابخانه پرفروش‌ترین ژانرهای مختلف ادبی هستند: “وینی پو” از AA Milne” ،۴۵۱ Fahrenheit” توسط Ray Bradbury، “صد سال تنهایی” توسط گابریل گارسیا مارکز، “Catch-22” توسط جوزف هلر، “ارباب حلقه‌ها” توسط JRR تالکین”رومئو و ژولیت” توسط ویلیام شکسپیر و غیره.

کتابخانه سیتی کانزاس توسط معمار “برایان م. فین” طراحی شده است و یکی از زیباترین و خلاقانه‌ترین معماری‌های جهان است.

ساختمان سبدی؛ اوهایو در آمریکا

معماری ساختمان سبدی، یک شاهکار در نوع خود است! این ساختمان واقع در اوهایو، آمریکا، ایده Dave Longaberger، بنیانگذار شرکت The Longaberger، تولید کننده و توزیع کننده آمریکایی است؛ محصولات او سبدهای چوب افرا دستباف و سایر محصولات خانگی و سبک زندگی هستند. سبد غول پیکر برای این ساختمان طراحی شده است تا کل دفاتر شرکت را در خود جای دهد.

دفتر مرکزی شرکت Longaberger یک ساختمان هفت طبقه، ۱۸۰۰۰۰ فوت مربع است که شکل بزرگترین فروشنده شرکت، “Basket Market Market” را شکل می‌دهد. ویژگی‌های معماری جدید این ساختمان شگفت‌انگیز در داخل ساختمان ادامه دارد؛ چیزی که به عنوان کفپوش‌های مرمر، یک پله بزرگ و یک پیانو پخش کننده آهنگ در دهلیز ساختمان، شاهد هستیم.

خانه‌ای به شکل صدف گوش ماهی دریایی؛ مکزیکوسیتی، مکزیک

معماری این خانه عجیب و فانتزی به شکل یک پوسته گوش ماهی دریایی است و توسط معمار “خاویر سنوسیاین” ایجاد شده است؛ او بسیار دوست دارد آن را قطعه‌ای از “Bio-Architecture” با الهام از آثار معماران معروف مانند “آنتونی گائودی” یا “فرانک لوید رایت” بنامد.

در این ساختمان، یک زن و شوهر جوان با دو فرزند ساکن هستند و در مکزیکو سیتی، مکزیک واقع شده است. این ساختار معماری به منظور ایجاد سبک زندگی، مشابه آنچه در زندگی حلزون دیده می‌شود، انجام گرفته است. شیشه چند رنگ موزائیکی شگفت‌انگیز را در محیط زندگی مشاهده می‌کنید و درختان واقعی که در اطراف یک فضای منحنی، رشد کرده‌اند!

ساختمانی به شکل اسکناس بانکی؛ لیتوانی

معمار جوان لیتوانیایی، Rimas Adomaitis، بنایی بسیار غیرمعمول را به حومه Kaunas معرفی کرد. نمای بیرونی این سازه از ۴۵۰۰ قطعه شیشه ساخته شده است که تصویر یک اسکناس غول پیکر لیتوانی (یک اسکناس ۱۰۰۰ تایی از واحد پول لیتوانی) درست مثل یک معمای بزرگ را ایجاد می‌کند.

به طور معمول، دفتر مرکزی ۱۰۰۰، جزئی از ساختمان شناخته می‌شود؛ دفاتر کاری بانک‌های مختلف لیتوانیایی را در خود جای داده است. شیشه‌ای که معماری نما را تشکیل می‌دهد از کشور هلند به اینجا حمل شده و معمار اصلی این پروژه ادعا می‌کند که می‌تواند در هر نوع آب و هوایی مقاومت کند.

تصاویر روی تکه‌های شیشه با استفاده از تکنیک “چاپ فیلم” ارائه شده توسط چاپ بین‌المللی شیشه، شرکتی که توسط هنرمند هلندی، “Rob Borgmann” اداره می‌شود، ایجاد شده است.

خانه ناموزون منحنی؛ لهستان

خانه کج با معماری ناموزون و منحنی (یا Krzywy Domek همانطور که در شهر Sopot، لهستان مشهور است) مشتریان شخصی و تجاری را در خود جای می‌دهد. معماران معروف، خانم و آقای “سوزوتیکی” در ساختن این ساختمان که از نظر فیزیک مخالف است، از نقاشی‌های Jan Marcin Sancer، تصویرگر لهستانی بیش از ۲۰۰ کتاب و مجله کودک، استاد آکادمی هنرهای زیبا در ورشو استفاده کردند.

این ساختمان قرار بود نمادی از دنیای مدرن باشد که فرهنگ، هنر، فناوری نوآورانه و تجارت را با هم ترکیب کرده و مطمئناً در این کار موفق شده است. علاوه بر دفاتر شرکت‌های صنایع مختلف (مالی، IT، بهداشت، رسانه)، خانه کج، میزبانی جشنواره‌ها، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌های مطبوعاتی و غیره را بر عهده دارد و عاشقان فرهنگ و سرگرمی را به این مکان، جذب می‌کند. معماری ساختمان Krzywy Domek، جادویی و منحصر به فرد است.

ساختمان موزه موسیقی؛ سیاتل، واشنگتن، آمریکا

موزه پروژه موسیقی، ساخته شده از ورق‌های خمیده، یک ساختمان جذاب و شگفت‌انگیز است که در سیاتل، واشنگتن در آمریکا واقع شده است. معماری این بنا از همکاری بین طراحی “فرانک گری” و “Zahner” در ساختارهای منحنی ساخته شده است.

این موزه در سال ۲۰۰۰ توسط بنیانگذار مایکروسافت، “پل آلن” تاسیس شد و بسیاری از نمایشگاه‌های فرهنگی و ایستگاه‌های فعالیت تعاملی را در خود جای داده است. نه تنها ظاهر معماری این ساختمان غیر معمول است، بلکه فعالیت‌هایی که بازدید کنندگان می‌توانند در این موزه آزمایش کنند نیز ویژه هستند. به عنوان مثال، می‌توانید ابزارهای دستی را با ابزارهای مختلف، کشف کرده و قبل از ارتباط با مخاطبان، موسیقی مجازی را اجرا کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا