دانشنامه ساخت و ساز

مهم‌ترین مرحله هوشمندسازی ساختمان چیست؟

مهم‌ترین قدم برای هوشمندسازی ساختمان، آماده کردن زیرساخت‌های آن است. منظور از آماده کردن زیرساخت مناسب آماده کردن یک بستر مناسب برای ارتباط و اتصال تجهیزات به هم است. این بستر مناسب می‌تواند به دو طریق سیمی و بی‌سیم آماده شود. پیش‌نیازها باید به خوبی فراهم شوند تا وقتی ساختمان تکمیل شد، از همه تجهیزاتی که قرار است در آن نصب شود به نحو احسن استفاده کرد. به همین دلیل در این مرحله باید با دقت بیشتری کار کرد.

موضوع مهمی که در رابطه با نصب تجهیزات هوشمند در یک ساختمان مطرح می‌شود، نحوه کار کردن با آن می‌باشد. معمولا کار کردن با این سیستم بسیار راحت بوده و تنها کافی است صفحه تلفن همراه خود را به دست گرفته و تمام سیستم‌هایی که در ساختمان نصب است را کنترل کنید.

 

منظور از هوشمندسازی ساختمان چیست؟

دنیا در حال پیشروی به سمتی است که بتواند از هر آنچه که در دسترس دارد به بهترین شکل ممکن استفاده کند و سبک زندگی و محیطی که در آن زندگی می‌کند را تغییر دهد. یکی از مسائلی که بشر امروزه به دنبال به دست آوردن آن است، صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌باشد. برخی انرژی‌هایی که در اختیار بشر قرار داده شده، در حال تمام شده و به همین دلیل لازم است تا ترفندهایی برای کاهش مصرف انرژی به کار گیرد. از جمله کارهایی که برای کاهش مصرف انرژی و به طبع آن کاهش هزینه‌ها پیشنهاد می‌شود هوشمندسازی ساختمان‌ها است. موضوعی که قصد داریم در این متن و در مورد آن توضیحاتی ارائه دهیم، هوشمند سازی ساختمان‌ ها است. اگر در این حوزه  اطلاعات کافی ندارید و می‌خواهید دانش کافی در این مورد به دست آورید در ادامه این متن با ما باشید.

 

هوشمندسازی ساختمان به چه فرآیندی گفته می‌شود؟

اگر بخواهیم خیلی ساده و روان در مورد هوشمندسازی ساختمان نکاتی ارائه کنیم باید بگوییم که به مجموعه‌ای از سیستم‌ها که در یک ساختمان تعبیه می‌شوند تا بتوان وسایل برقی و مکانیکی را به بهترین شکل ممکن کنترل کرد، هوشمندسازی ساختمان گفته می‌شود. در این فرآیند، می‌توان تمام وسایل برقی مختلف را به یک شبکه متصل کرد و آنها را از راه دور به خوبی و به صورت کاملا مستقل کنترل نمود. از جمله وسایلی که قابلیت کنترل به این شکل را دارند می‌توان به چراغ های ساختمان، دوربین‌ها، ترموستا‌ت‌ها، بلندگوهای صوتی و غیره اشاره کرد.

هوشمندسازی یک ساختمان باعث کاهش هزینه‌های مصرف شده در بخش انرژی، بالا بردن میزان آسایش و افزایش ایمنی در یک ساختمان خواهد شد. البته اینها تنها بخشی از مزیت‌هایی است که می‌توان در این حوزه نام برد.

موضوع مهم دیگری که در مورد هوشمندسازی باید مطرح شود ساخت زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای این مورد می‌باشد. برای آنکه بتوان در یک ساختمان هوشمندسازی را انجام داد باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای آن به خوبی فراهم شود و این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

 

مزیت‌های هوشمندسازی ساختمان

یکی از مزیت‌هایی که می‌توان برای هوشمندسازی یک ساختمان عنوان کرد، بالا بردن رفاه اعضای خانواده و یا کسانی است که در یک ساختمان حضور دارند.

از دیگر مزیت‌های این سیستم، تبدیل کردن ساختمان به یک ساختمان لوکس و مدرن است.

زمانی که سیستم روشنایی به این وسیله کنترل می‌شود می‌توان صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای را در مصرف انرژی و از جمله برق مشاهده کرد.

سیستم گرمایش و سرمایش هدفمند و صرفه‌جویی که در این حیطه اتفاق می‌افتد، می‌تواند به مقدار زیادی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ثابت یک خانواده شود.

به کار بردن سیستم پرده و باز و بسته کردن آن به این روش شرایط راحت و لذت‌بخشی را برای کسانی که در یک ساختمان حضور دارند فراهم می‌کند.

یکی از سیستم‌هایی که در هوشمندسازی ساختمان وجود دارد، سیستم نظارت و آیفون هوشمند است. با این تجهیزات می‌توان رفت و آمد افراد را به راحتی کنترل کرد و امنیت بیشتری در محیط حس می‌شود.

از دیگر مزیت‌های یک ساختمان هوشمند ایجاد امنیت در آن است. امنیت به واسطه تجهیزات متفاوتی که در هوشمندسازی ساختمان به کار برده شده، اتفاق افتاده است.

راحتی کنترل سیستم و امکان نظارت بر آن با استفاده از تلفن همراه و تاچ پنل از دیگر مزیت‌هایی است که می‌توان برای این سیستم تعریف کرد.

 

 هوشمندسازی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

بخش‌های متفاوتی در هوشمندسازی یک ساختمان مطرح می‌باشد. از جمله سیستم‌هایی که می‌توان قابلیت هوشمند بودن را به آنها اضافه کرد مواردی هستند که در ادامه ذکر خواهند شد:

 

سیستم‌های امنیتی

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که برای هوشمندسازی ساختمان باید به آن توجه داشت، سیستم‌ امنیتی است. از اجزایی که در این سیستم وجود دارد می‌توان به دوربین‌های مداربسته، نشتی آب، سیستم‌های اعلام حریق و اطفاء آن، سیستم‌های اعلام آب گرفتگی و سیستم محافظت از برق‌گرفتگی اشاره کرد. تمامی این سیستم‌ها توسط سیستم حفاظت و امنیت کنترل می‌شود.

 

درب‌ها و پنجره‌های هوشمند

از دیگر تجیهزاتی که در هوشمندسازی ساختمان به کار برده می‌شود، درب‌ها و پنجره‌های هوشمند هستند. به وسیله سیستم هوشمندسازی یک ساختمان می‌توان به راحتی دستور باز و بسته کردن آنها را صادر کرد. حتی می‌توان به کمک این سیستم و با در نظر گرفتن حسگرهای اثر انگشت و یا با استفاده از کارت‌های مغناطیسی سیستم‌های موجود را طبقه‌بندی کرد و به زمان‌بندی آنها پرداخت. این مورد علاوه بر آنکه می‌تواند امنیت زیادی را در یک ساختمان به وجود آورد قادر است آسایش و راحتی بیشتری را نیز در محیط فراهم کند.

 

سیستم‌های روشنایی

از دیگر تجهیزاتی که باید برای آن نیز در هوشمندسازی ساختمان تدبیری اندیشیده شود، توجه به روشنایی ساختمان است. با این سیستم‌ می‌توان روشنایی را در قسمت‌های مختلف یک ساختمان در کنترل داشت و به راحتی آنها را خاموش و روشن کرد. از جمله تمهیداتی که با این سیستم فراهم می‌شود می‌توان به روشن و یا خاموش کردن خودکار لامپ‌ها و چراغ‌ها، کنترل روشنایی، تنظیم میزان نور آنها، کاهش و یا افزایش روشنایی در محیط، مشاهده وضعیت روشنایی خانه و بررسی این موضوع که کدام یک از لامپ‌ها در خانه روشن و کدام یک از آنها خاموش است اشاره داشت.

 

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

یکی دیگر از تجهیزات به کار برده شده در سیستم‌ هوشمندسازی یک ساختمان، سیستم گرمایشی و سرمایشی و همچنین تهویه مطبوع است. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی شامل تجهیزات مرکزی و محلی است. تجهیزات مرکزی معمولا در موتورخانه قرار داشته و شامل مورادی مانند پمپ سیستم، برج خنک‌کننده، چیلر و دیگ آب گرم است.

تجهیزاتی که به آن تجهیزات محلی گفته می‌شود نیز شامل هواساز، کولر و فن‌کوئل است و از طریق شبکه هوشمندسازی یک ساختمان می‌توان به صورت کاملا مستقل تمامی آنها را از راه دور کنترل کرد. خوب است بدانید که در این سیستم تنظیم دمای اتاق‌ها نیز امکان‌پذیر بوده در صورتی که یک فرد در اتاق حضور نداشته باشد می‌توان به کمک این سیستم، تجهیزات گرمایشی و یا سرمایشی موجود را فعال و یا غیر فعال کرد.

 

سیستم‌های صوتی و تصویری

از دیگر تجهیزاتی که در خانه‌های هوشمند دیده می‌شود، سیستم‌های کنترل‌کننده صوت و تصویر است. با این امکان می توان به راحتی سیستم‌های صوتی و تصویری یک ساختمان را کنترل کرد و برای مثال اگر قرار است در یک ساختمان مراسمی برگزار کرد، با این سیستم می‌توان یک حالت را برای آن تعریف کرده و در زمان مشخص اجرا نمود. خوب است بدانید که این سیستم در سالن‌های بزرگ و یا ساختمان‌های اداری نیز کاربردهای زیادی دارد.

 

سیستم آیفون و ورود و خروج از منزل

این سیستم که در ساختمان‌های اداری کاربرد زیادی دارد می‌تواند برای ورود و خروج کارکنان استفاده شود. این سیستم قادر است تصویر تمام افرادی که به یک ساختمان وارد می‌شوند و یا از آن خارج می‌شوند را ثبت کرده و در موقع لزوم از آنها استفاده کرد. در ساختمان‌های مسکونی نیز این سیستم می‌تواند تصویر فردی که به درب ساختمان مراجعه کرده است را بر روی یک نمایشگر نشان دهد. به این شکل می‌توان متوجه شد که چه فردی قصد دارد وارد ساختمان گردد. در صورتی که امکان اتصال به اینترنت نیز وجود داشته باشد می‌توان با مهمانان از راه دور نیز ارتباط برقرار کرد و این نیز یکی از مزیت‌های استفاده از هوشمندسازی ساختمان به شمار می‌رود.

 

سیستم‌های مربوط به کنترل تاسیسات

یکی دیگر از سیستم‌هایی که در هوشمندسازی ساختمان مطرح است، کنترل تاسیسات از جمله استخر، جکوزی و سونا است. با این سیستم می‌توان این تجهیزات را به راحتی و از راه دور خاموش و یا روشن کرده و دستگاه‌هایی که مربوط به تصفیه هوا هستند را کنترل نمود. در برخی موارد نیز می‌توان آنها را برنامه‌ریزی کرد.

 

وسایل الکتریکی ساختمان

از دیگر تجهیزاتی که در هوشمندسازی ساختمان مشاهده می‌شود کنترل کردن وسایل الکتریکی اعم از خط‌های تلفن، تلفن سانترال و پیام‌گیر است.

 

سیستم آبیاری

از دیگر سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان، سیستم آبیاری است. با این تکنولوژی، می‌توان به راحتی سیستم آبیاری یک ساختمان را تحت کنترل داشت و برنامه‌هایی را برای آن تعریف کرد.

منبع: اصفهان آهن

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا