دانشنامه ساخت و ساز

هواکش صنعتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

هواکش‌های صنعتی به طول عمر دستگاه‌ها و ماشین آلات کمک می‌کنند و از داغ شدن و سوختگی آن‌ها پیشگیری خواهند کرد. خرید یک هواکش باکیفیت می‌تواند روی افزایش طول عمر دستگاه‌ها و ماشین آلات یک واحد صنعتی تاثیر مستقیم بگذارد. این هواکش‌ها که به فن صنعتی هم مشهور هستند در همه صنایع کوچک، متوسط و بزرگ مورد استفاد قرار می‌گیرند. ابعاد این دستگاه‌ها معمولا بسیار بزرگ است و قادر هستند حجم وسیعی از هوا را منتقل کنند. در این مطلب بیشتر با این دستگاه و کارکرد آن آشنا خواهید شد.

 

هواکش صنعتی باکیفیت چیست و کجا بکار می‌رود؟

هواکش صنعتی برای تهویه هوا در محیط‌های حرفه‌ای بکار گرفته می‌شود و گاهی از آن‌ها برای تهویه مرکزی مجتمع‌های بزرگ هم استفاده می‌شود.

تمامی صنایع ملزم به استفاده از این دستگاه هستند و بکارگیری آن برایشان مزایای زیادی دارد. در محیط‌های کارگاهی و کارخانه‌ها به انواع مختلفی از این دستگاه‌ها نیاز است و کارکردهای هر کدام هم متفاوت است. در صنایع کشاورزی، تهیه غذا، معذن، شیمیایی، اتومبیل سازی، پزشکی، ساخت و ساز و بسییاری موارد دیگر این هواکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساده‌ترین کارکرد آن‌ها حذف بوی نامطبوع از محیط است اما برای پاکسازی هوا از عناصر مضر و خطرناک شیمیایی، دود و انواع آلودگی‌های دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی در باشگاه‌های ورزشی، پارکینگ‌ها و محیط‌های بزرگ سوله مانند که به تهویه هوای دائم نیاز است هم این هواکش‌ها نصب و راه اندازی می‌شوند.

مهمترین کاربردهای هواکش‌های صنعتی در مکان‎های زیر است:

  • کارخانه‌ها
  • کارگاه‌ها
  • صنایع کوچک، متوسط و بزرگ
  • استخرها
  • استخر
  • گلخانه
  • مراکز آب درمانی
  • ورزشگاه‌ها
  • رستوران
  • مراکز پخت غذا

 

هرکجا که حجم وسعی از بخار، رطوبت و مواد مضر در هوا ایجاد می‌شود می‌توان از هواکش‌های صنعتی برای تهویه محیط استفاده کرد. برخی مردم تصور می‌کنند این هواکش‌ها سر و صدای زیادی می‌کنند و نمی‌توان در محل‌هایی که افراد زیادی در آن رفت و آمد دارند از هواکش صنعتی استفاده کرد.

طی سال‌های اخیر صدای این دستگاه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت به نحوی که مثلا کارکنان و مسافران مترو گاهی متوجه صدای هواکش‌های بزرگ صنعتی که هوای مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کنند هم نمی‌شوند.

 

مهمترین مزایای استفاده از هواکش صنعتی چیست؟

هواکش‌های صنعتی گردش هوا در محیط را راحت‌تر کرده و اکسیژی مورد نیاز مصرفی را تامین می‌کنند. خارج کردن گازهای سمی که در محیط آزاد می‌شوند از دیگر کارکردهای این دستگاه‌ها است. دمای محیط را هم با کمک هواکش می‌توان تنظیم و کنترل کرد. خروج بوهای نامطبوع و آزاردهنده که در محیط‌های صنعتی در هوا منتشر می‌شوند هم کار این سیستم به شمار می‌رود. حذف رطوبت، بخار آب که باعث زنگ زدن و آسیب دیدن دستگاه‌ها هم می‌شود هم کار فن‌های صنعتی است.

در نتیجه نصب فن و دستگاه تهویه هوا به افزایش ایمنی محیط، سلامت کارکنان و راندمان کاری نیروی انسانی کمک می‌کند. علاوه بر این حذف عوامل منفی و سمی از محیط طول عمر دستگاه‌ها را هم افزایش می‌دهد.

 

هواکش صنعتی از نظر کلاس کار به چند گروه تقسیم می‌شود؟

هواکش‌های صنعتی را می‌توان از نظر کارکرد و اندازه به بخش‌های مختلفی تقسیم کرد. از آنجا که برخی از مدل‌های این هواکش برای کارکردهای خاص و تخصصی طراحی شدند قبل از خرید باید در این مورد اطلاعات کافی داشته باشید تا بهترین را خریداری کنید. هواکش‌های بزرگ صنعتی که برای کارخانه‌ها و محیط‌های بزرگ طراحی شدند قدرت مکش بسیار بالایی دارند و در دسته گرانترین هواکش‌ها قرار می‌گیرند. به طور کلی هواکش‌های صنعتی را از این منظر می‌توان به سه گروه تقسیم بندی کرد. هواکش‌های گروه بالا بزرگتر و گرانتر هستند و در محیط‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و هواکش‌های کوچک برای مصرف در کارگاه‌ها و محیط‌های کوچک استفاده می‌شوند قدرت کمتری دارند و به نسبت قیمت پایین‌تری هم دارند. این به آن معنی نیست که بی‌کیفیت هستند بلکه در یک کارگاه کوچک می‌توانند به راحتی کار تهویه هوا را انجام دهند.

AMCA یا همان «انجمن جنبش و جابجایی هوا» کار کلاس بندی هواکش‌های صنعتی را برعهده دارد و معمولا روی بسته بندی دستگاه کلاس آن درج شده تا مصرف کننده بهتر بتواند برای خرید آن تصمیم گیری کند.  هنگام خرید حتما مشخصات روی بسته و جدول اطلاعات فنی دستگاه که در سایت‌های اینترنتی در دسترس شما قرار گرفته را مطالعه کنید تا بعدها از خرید خود پشیمان نشوید.

مشاهده انواع هواکش صنعتی به همراه قیمت:

https://vidfactor.com/industrial-axial-fan.html

قیمت هواکش‌های صنعتی چگونه است؟

نوع هواکش، جنس بدنه و پروانه‌ها، سایز موتور و کلاس آن روی قیمت هواکش‌های صنعتی تاثیر مستقیم دارد. این امکان وجود دارد که برای کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی خاص هواکش اختصاصی طراحی و ساخته شود که قطعا قیمت هواکش‌های سفارشی گرانتر است. هواکش‌هایی که در تیراژ بالا تولید می‌شوند معمولا قیمت پایین‌تری دارند و البته یافتن قطعات آن‌ها در بازار هم راحت‌تر خواهد بود. برند هواکش هم روی قیمت آن تاثیر مستقیم دارد برخی برندهای باسابقه داخلی و برندهای وارداتی شناخته شده قیمت بالاتری نسبت به برندهای کمتر شناخته شده دارند.

برخی هواکش‌های صنعتی به حدی گرانقیمت هستند که خرید هواکش دست دوم و استوک در بازار به امری طبیعی و رایج تبدیل شده است. اگر شناخت کافی از ساختار، بدنه و کارکرد هواکش داشته باشید قطعا راحت‌تر می‌توانید کیفیت این هواکش‌ها را مشخص کنید.

هواکش استوک یا دست دوم باید سیم کشی اورجینال داشته باشد، موتورش نیم سوز نباشد و بتواند با کیفیت مناسب مدت‌ها کار کند. یافتن چنین چیزی کار ساده‌ای نیست به همین دلیل توصیه ما به شما این است که به سراغ هواکش‌های باکیفیت نو بروید و به خرید آن‌ها به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنید که از هزینه‌های زیادی آتی پیشگیری خواهد کرد.

 

جمع بندی هواکش صنعتی چیست

هواکش صنعتی یک ابزار ساده است که در انواع کارگاه‌ها، سوله‌ها و کارخانه‌ها قابل استفاده است. شناخت کامل این دستگاه‌ها و کارکرد آن‌ها می‌تواند به انتخاب مدل مناسب‌تر شما کمک کند. برند دستگاه‌ها هم از دیگر مواردی است هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که هیچ واحد صنعتی نیست که به هواکش نیاز نداشته باشد هنگام خرید به سراغ برندهای معتبر بروید که علامت استاندارد و سایر مدارک مورد نیاز را برای فعالیت دریافت کرده باشند. کلاس هواکش‌ها یکسان نیست برای پیشگیری از هزینه زیاد و دستیابی به اهدافی که از خرید فن صنعتی دارید حتما با یک کارشناس مشورت کنید.

 

همچنین انواع هواکش را در این صفحه بشناسید: https://vidfactor.com/fan.html

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا