مسکن و ساختمان

در نوسازی عقب‌گرد داشتیم

یک کارشناس مسکن گفت: از برنامه سوم توسعه قرار بود سالیانه ۱۰ درصد از بافتهای فرسوده نوسازی شود اما از ۶۳ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور به ۷۰ هزار هکتار رسیدیم که نشان می‌دهد اقدامات ناکافی بوده، لذا دولت باید جذابیت سرمایه‌گذاری در مناطق ناکارآمد را در مقایسه با دیگر مناطق شهری افزایش دهد.

حسن محتشم اظهار کرد: از برنامه سوم توسعه مجلس مصوب کرد بافتهای فرسوده باید سالیانه ۱۰ درصد نوسازی شود. در حال حاضر بیش از ۱۵ سال از آن مصوبه می‌گذرد و بیش از آنچه در بافتهای فرسوده نوسازی شده به فرسودگی اضافه شده است.

وی افزود: در برنامه سوم توسعه ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران و ۶۳ هزار هکتار در کشور وجود داشت. هم‌اکنون این رقم برای شهر تهران بیش از ۴۰۰۰ هکتار و در کل کشور حدود ۷۰ هزار هکتار است که نشان می‌دهد در نوسازی و بهسازی عقب‌گرد داشته‌ایم.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به افزایش مبلغ تسهیلات نوسازی تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان گفت: افزایش منابع خوب است اما شرط کافی نیست. باید درخصوص قوانین و مقررات تجدیدنظر شود تا سازندگان و انبوه سازان برای سرمایه‌گذاری در بافت رغبت نشان دهند.

محتشم تاکید کرد: دولت و مجلس باید دو اقدام را درباره مناطق ناکارآمد انجام دهند؛ اول اینکه قوانین را تسهیل کنند. موانع و مقررات دست و پاگیر باید از جلوی پای بخش خصوصی برداشته شود.

وی با بیان اینکه مالکان معمولا حاضر نمی‌شوند برای حدود دو سال بلاتکلیف بمانند گفت: اقدام دوم باید این باشد که دولت یک محله را به طول کامل نوسازی کند و از ساکنان بافت بخواهد تا خانه‌های خود را با واحدهای جدید تهاتر کنند. در این خصوص نیاز به قانون هم داریم. مثلا دولت بگوید منطقه فرسوده زمینه ساز بلایای طبیعی و آسیبهای اجتماعی است و مالکان باید نسبت به نوسازی اقدام کنند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده بسیاری از سرمایه‌گذاران حوصله اینکه وارد بافت شوند ندارند؛ چرا که در سایر مناطق می‌توانند بدون دردسر تجمیع پلاکها، مشرفیت و دیگر مصائب، سرمایه گذاری کنند. خود را وارد دردسر بافتها نمی کنند. بنابراین دولت باید کاری کند که سرمایه‌گذاری در بافت از دیگر مناطق جذابتر شود.

افزایش سقف تسهیلات نوسازی به ۶۰۰ میلیون تومان

بنا بر این گزارش، سقف تسهیلات نوسازی و بهسازی در بافتهای ناکارآمد تا پیش از این ۲۵۰ میلیون تومان بود که در روزهای اخیر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. بر این اساس هم‌اکنون تسهیلات بافت فرسوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است. از سوی دیگر مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا