شهر

مدیرعامل مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان تاکید کرد:

لزوم ارتقای سیما و منظر شهری اصفهان

دبیر نشست هماهنگی اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان بر لزوم ارتقای سیما و منظر شهری این کلانشهر تاکید کرد و گفت: یک کارگاه آموزشی دو روزه را در خرداد ۱۴۰۱ برگزار خواهیم کرد تا موج خوبی برای ارتقای سیما و منظر در اصفهان رقم بزنیم.

به گزارش صما، سعید ظریف روز _چهارشنبه، هجدهم اسفندماه_ در نشست هم‌اندیشی با متولیان شهرسازی و معماری اظهار کرد: در بخش منظر و سیمای شهری بر اساس توصیه یکی از بزرگان در صنعت ساختمان ورود کردیم چرا که اصلاً نظم خاصی در منظر ساختمان شهری وجود ندارد.

وی افزود: در دوره مدیریت شهری پنجم در تهران، در قالب یک همکاری تمام شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران را وادار به ورود به موضوع نما و منظر شهری کردیم.

دبیر نشست هماهنگی اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان تصریح کرد: هدف ما این بود در چهار ضلع صنعت ساختمان شامل سازندگان، معماران، شهرداری و بهره‌وران بر ضلع مردم تاکید کنیم، در این راستا در قالب کمپین ملی «نما و هویت شهر ما» هر چهارشنبه در بخش آموزش اقداماتی را انجام دادیم که در نهایت منجر به آموزش ۶۵۰۰ از معماران و سازندگان شد و یک رقابت خوبی را برای ارتقا سیما و منظر شهری به وجود آمد.

نشست هماهنگی اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان (2)

ظریف گفت: در قالب این کمپین به گوش مردم با کمک رسانه رساندیم که منظر و سیمای ساختمان‌ها متعلق به سازندگان نیست و در حقیقت این امر حق مردم است.

وی اظهار کرد: در این راستا یک کارگاه آموزشی دو روزه را در خرداد ۱۴۰۱ برگزار خواهیم کرد تا موج خوبی برای ارتقای سیما و منظر در اصفهان رقم بزنیم.

در ادامه نمایندگان انبوه‌سازان، متولیان شهرسازی از جمله سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، زیباسازی شهرداری اصفهان، نمایندگان انجمن صنفی معماران، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، نمایندگان نظام مهندسان و میراث فرهنگی استان و اعضای کمیته سیما و منظر شهری به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

مانع از خلاقیت و ابتکار معماران نشویم

رامین مدنی، رئیس دانشکده شهرسازی دانشگاه هنر در این نشست تصریح کرد: شهر کتابی است با سرفصل‌های متعدد که باید به همه موضوعات توجه کرد، امروزه متأسفانه قبله آمال برخی معماری رومی است باید ببینیم چه شده که به این سمت رفته‌ایم.

وی افزود: در بحث شهر پایدار، استانداردها و شاخصه‌هایی وجود دارد حال باید ببینیم متناسب با نیاز خود چگونه آن را بازنگری کنیم.

مدنی خاطرنشان کرد: شهر با یک ذائقه پیش نمی‌رود، بنابراین توأمان در کنار فعالیت معماران زبردست مانع از خلاقیت و ابتکار نشویم، در این راستا شهرداری اصفهان باید مشوق‌هایی برای سازندگان و طراحان خوب تعیین کند.

نشست هماهنگی اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان (2)

کنترل نمای ساختمان‌های شهر

احمد مزین، عضو کمیته سیما و منظر شهری نیز در این نشست خاطرنشان کرد: بهتر است به جای کنترل نمای ساختمانی در آخرین مرحله ساخت ساختمان، این امر از ابتدا کنترل شود.

وی ادامه داد: فعالیت کمیته سیما و منظر شهری در طول سال‌های گذشته مفید بوده و سیمای شهر اصفهان را نمی‌توان با قوه قهریه در برابر معماران پیش ببریم.

محمد بهاروند، رئیس دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: معماری پایدار بدون توجه به مردم قابل پذیرش نیست، نباید در بحث کنترل و نظارت در پروسه صنعت ساختمان دیر ورود کنیم.

وی تصریح کرد: برای مردم باید موضوع توسعه پایدار شهری تبیین شود، زیرا جایگاه مردم در این اجلاس کم رنگ دیده شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا