شهر

کاهش سرانه مصرف برق در ساختمان‌های شهرداری

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از کاهش سرانه مصرف برق در ساختمان‌های شهرداری خبر داد و گفت: ۴۳ نیروگاه خورشیدی در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران نصب و راه‌اندازی شده‌است.

شینا انصاری در تشریح اقدامات شهرداری تهران در زمینه کاهش مصرف برق با بیان اینکه شهرداری تهران از پتانسیل بالایی برای تولید برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی برخوردار است که می‌تواند منجر به کاهش مصرف و بار شبکه برق شود، افزود: با توجه به وجود ساختمان‌ها و فضاهای عمومی، شهرداری تهران به‌عنوان یکی از ارگان‌های مرتبط با مدیریت شهری، با اجرای طرح‌های جامع در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی، تدوین دستورالعمل اجرایی و اجرای راهکارهای مؤثر آموزشی، پژوهشی و مدیریتی، سعی در کاهش مصرف و ارتقا کیفیت محیط‌زیست شهری کرده‌است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در مناطق ۲۲ گانه موفق به کاهش سرانه مصرف برق، در بسیاری از ساختمان‌های خود شده است، اظهار کرد: از جمله اقدامات صورت گرفته در زمینه مدیریت مصرف برق، هوشمندسازی روشنایی و استفاده از تجهیزات خورشیدی برای تأمین برق بخشی از ساختمان‌ها، نصب سیستم کنترل هوشمند سرمایشی در موتورخانه ساختمان‌های دارای چیلر تراکمی، نصب خازن جهت به حداقل رساندن بار راکتیو، حذف لامپ‌های پرمصرف و جایگزینی لامپ‌های کم مصرف نظیر لامپ‌های LED، استفاده از ترانس‌های بالاست بمنظور کاهش مصرف برق در سیستم‌های روشنایی، نصب کنتور سه تعرفه، جایگزین کردن وسایل پرمصرف با نمونه کم مصرف و اصلاح تعرفه‌ها و حذف دیماندهای اضافی خریداری شده در برخی اشتراکات است.

وی تصریح کرد: بررسی قبوض در ساختمان‌های تحت پوشش، کاهش هفت درصدی سرانه مصرف آب، کاهش ۱۷ درصدی سرانه مصرف برق و کاهش ۲۷ درصدی سرانه مصرف گاز را نسبت به سال گذشته نشان داده که گویای اثربخشی اقدامات صورت پذیرفته است و در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از ساختمان‌های شهرداری تهران تحت پوشش این پروژه قرار دارد.

انصاری در ادامه اظهار کرد: ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی بر بام ساختمان‌ها و بوستان‌های شهرداری تهران در راستای کاهش مصرف برق و کمک به وزارت نیرو شامل ایجاد هشت بوستان انرژی و ۳۲ ساختمان انرژی به مجموع ظرفیت حدود ۶۰۰ کیلووات از اقدامات شهرداری تهران به‌منظور توسعه انرژی‌های تجدید پذیر است که در صورت حمایت‌های لازم از جانب دولت اقدامات مؤثرتر و در مقیاس بزرگ‌تر جهت توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در شهرداری تهران انجام خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و روش‌های سازگار با محیط زیست برای تولید برق یکی از اولویت‌های جهانی برای مقابله با اثرات گرمایش زمین به‌شمار می‌رود، گفت: بسیاری از کشورها ساخت نیروگاه‌های جدید بادی یا خورشیدی را نسبت به نیروگاه‌های زغال‌سنگ موجود ارزان‌تر برآورد کرده‌اند و این روند از سوی چندین کشور و منطقه تقویت شده و ایجاد زیرساخت‌های انرژی‌های تجدید پذیر در گوشه و کنار جهان در حال رشد و توسعه است.

انصاری تصریح کرد: امروزه انرژی خورشیدی دارای بزرگترین قابلیت برای برآوردن نیاز جهان به‌عنوان یکی از منابع تجدید پذیر است، به طوری‌که بیش از ۲۲۰ هزار مگاوات برق تولیدی جهان توسط فناوری‌های خورشیدی در دو بخش فناوری‌های فتوولتاییک و فناوری‌های حرارت خورشیدی تأمین می‌شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ایران به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی، ظرفیت‌های زیادی برای استفاده از انرژی‌های برق‌آبی، بادی، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده دارد، عنوان کرد: در صورت سرمایه‌گذاری می‌توان از این نعمت خدادادی به بهترین شکل بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه شهر تهران از پتانسیل قابل توجهی برای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر، به خصوص انرژی خورشیدی برخوردار است، اظهار کرد: بکارگیری این نوع انرژی‌ها، راهکار مناسبی برای غلبه بر معضلات محیط زیستی است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۳۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در اماکن عمومی شهرداری مناطق ۲۲ گانه نصب شده‌است، گفت: این مقدار، از انتشار تقریباً ۳۲۰ تن گاز دی اکسید کربن به‌صورت سالانه جلوگیری می‌کند.

وی نصب هفت هزار و ۷۶۰ پایه چراغ خورشیدی، تأمین روشنایی هزار و ۵۷ ایستگاه اتوبوس از طریق مدول‌های خورشیدی، تجهیز چهار هزار و ۲۰۰ چراغ ترافیک به سولار، تجهیز ۲۴ غرفه بازیافت و پنج پل عابر پیاده به انرژی خورشیدی و ایجاد نیروگاه ریجکت سوز را از دیگر اقدامات شهرداری تهران در راستای بکارگیری انرژی‌های تجدید پذیر اعلام کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا