مسکن و ساختمان

سعید غفرانی، رییس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی :

ایجاد نمای نامناسب شهری، جفا در حق شهروندان است

رییس اسبق سازمان نظام مهندسی استان تهران، وظیفه مسئولان و مدیران شهری در ایجاد سیما و منظر مناسب شهری را بسیار سنگین دانست و گفت: ایجاد نمای نامناسب شهری، جفا در حق شهروندان  و عدم رعایت حقوق شهروندی است. 

سعید غفرانی  با اعلام مطلب فوق در پنل نقش سازمان نظام مهندسی در توسعه ساختمان های سبز و پایدار، توضیح داد:  برخی مسائلی که در شهر رخ می دهد ارتباط مستقیمی با رعایت و عدم رعایت حقوق شهروندان دارد. یکی از این مسائل بحث نمای ساختمان ها، سیما و منظر شهری است.

وی ادامه داد: به ظاهرممکن است احساس کنیم که نمای ساختمان مسئله ای مربوط به سلیقه و خواست مالکین است و آنها بر اساس تصمیم و دلخواه خود می توانند نمای ساختمان را تکمیل کنند چرا که ملک شخصی است. در نگاه اول  ممکن است این دیدگاه درست به نظر بیاید اما در حقیقت از آنجایی که حقوق عمومی بر حقوق فردی ارجحیت دارد شهروندان نمی توانند صرفا به دلیل اینکه مالک یک ساختمان هستند هر جور که خود تشخیص می دهند نمای ساختمان خود را بسازند و آثار و محتوای شهر را زیر سوال ببرند.

عفرانی با تاکید بر اینکه از این نگاه، نمای ساختمان یک حقوق شهروندی محسوب می شود که موضوعی بسیاراست، خاطرنشان کرد: به هر حال آن چیزی که به عنوان نمای ساختمان ها در شهر شکل می گیرد بیانگر ماهیت و هویت شهر است. چهره و منظر شهری در بسیاری از موارد دیگر اثرگذار است . این مسئله چون یکی از موارد حقوق شهروندی است، خود شهروندان، مسئولان دست اندرکاران مدیریت شهری و سازمان های مربوطه باید نهایت دقت را داشته باشند که این چهره یک چهره قابل قبول باشد.

رییس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه هویت و ماهیت یک شهر را می توان از روی چهره شهری تا حد زیادی شناسایی کرد، توضیح داد: مثلا در شهری مانند پاریس هر کسی که وارد می شود بلافاصله با نگاهی به چهره شهری می تواند در مورد این شهر قضاوت و ماهیت آن را ارزیابی کند.

وی در پایان اضافه کرد: متاسفانه به دلیل بی برنامگی و اعمال سلیقه ها بسیاری از فاکتورها در سیما و منظر شهری رعایت نمی شود. در حقیقت  ما یک سیمای قابل قبولی در شهرها نداریم که از این رهگذر در حق شهروندان جفا  و حقوقشان پایمال شده است. یک چهره مناسب شهری آثار روانی مستقیمی بر شهروندان دارد و می تواند باعث نشاط و آرامش آنها باشد و بالعکس.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا