دانشنامه ساخت و ساز

همه چیز درباره ضد یخ بتن

بتن یکی از مصالح پرطرفدار است. امکاناتی که در ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرند با مقاومت و دوام بالا مشخص می شوند. با این حال، این ماده دارای ویژگی خاصی است – فاز مایع پیوسته، که برای به دست آوردن یک بتن با کیفیت بالا ضروری است. – به دلیل این مرحله یک فرآیند مداوم سخت شدن و هیدراتاسیون است. با این حال، اگر دما به زیر + ۵ درجه سانتیگراد کاهش یابد، بتن فرآیند رسیدن را کند می کند و در دمای پایین متوقف می شود، زیرا آب موجود در ترکیب آن شروع به یخ زدن می کند. این مشکل اغلب توسط بسیاری از سازندگان که کارهای مختلفی را در فصل سرد انجام می دادند با آن روبرو هستند.

هنگامی که بتن تازه در معرض انجماد قرار می گیرد، انجماد مقاومت بتن را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهد. ضدیخ بتن، خواص و کاربردهای آن در بتن ریزی در هوای سرد مورد بحث قرار گرفته است. مقاومت بتن تازه در برابر چرخه یخ زدگی و ذوب توسط ضریب دوام به دست می آید که ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز کاهش می یابد. کاهش ۷۰ درصدی پیوند بین آرماتور و بتن که به طور معمول پخته می شود. از این رو در طول بتن ریزی در شرایط آب و هوایی سرد بسیار ضروری است که اطمینان حاصل شود که بتن در حالت پلاستیکی خود دچار یخ زدگی نمی شود.

 

دو روش برای انجام بتن ریزی در هوای سرد:

۱- تامین دمای معمولی محیط برای بتن این کار را می توان از طریق حرارت دادن اجزای بتن یا با تهیه محفظه های گرمایشی انجام داد.

۲- افزودن مواد افزودنی شیمیایی ضدیخ:

افزودنی های ضدیخ مدرن برای ارائه فرآیندی برای فاز مایع پیوسته در دماهای زیر صفر در نظر گرفته شده اند. آنها همچنین به تسریع سخت شدن و افزایش دوام مواد کمک می کنند. لازم به ذکر است که مقاومت اولیه بتن به طور متوسط ۱۰-۲۰ درصد افزایش می یابد. دوره خشک شدن کامل محلول ۲۸ روز طول می کشد، اما با استفاده از مواد افزودنی خاص این زمان به شدت کاهش می یابد. با استفاده از افزودنی های ضدیخ نقطه انجماد آب را کاهش می دهد و از احتمال لایه برداری و ترک های بعدی جلوگیری می کند.

آنها این فرصت را برای کار با یک محلول بتن حتی در دمای ۱۰-۱۵ درجه سانتیگراد زیر صفر فراهم می کنند. شایان ذکر است که اگر محلول بدون افزودن در دماهای پایین تهیه شود، بتن خواص خود را از دست می دهد، سست و کوتاه مدت می شود. علاوه بر این، از جمله مزایای افزودنی ها باید مقاوم در برابر آب و کاهش گرد و غبار باشد. عامل مهم دیگر این است که استفاده از خاصیت آنها باعث ایجاد فرآیندهای خوردگی در فلز نمی شود.

 

انواع  و مشخصات ضدیخ ها

بتن معمولی از کلرید کلسیم به عنوان مواد افزودنی تسریع کننده برای جبران اثرات تاخیری هیدراتاسیون آهسته بتن در دماهای پایین استفاده می کند. این مخلوط در دمای انجماد موثر نیست. به نظر می رسد که این یک اشکال در شکل معمولی مواد افزودنی است. از این رو، برای شرایط آب و هوایی قطب شمال، افزودنی های ویژه لازم است. یکی از این مواد افزودنی ضدیخ است. افزودنی های ضدیخ بر وضعیت فیزیکی آب مخلوط مورد استفاده در بتن ریزی تأثیر می گذارد. اینها می توانند نقطه انجماد آب را تا حد زیادی کاهش دهند و در دمای کمتر از -۳۰ درجه سانتیگراد قابل استفاده هستند. این می تواند باعث تمدید دوره فعالیت ساخت و ساز شود.

دو گروه از افزودنی های ضدیخ وجود دارد که ویژگی های ضدیخ و خاصیت گیرش و سفت شدن سریع را ارائه می دهند.

  1. گروه اول: این شامل مواد شیمیایی، الکترولیت های ضعیف، نیتریت سدیم، کلرید سدیم و ترکیبات آلی غیرالکترولیتیک است که نقطه انجماد آب مصرفی در بتن را کاهش می دهد. اما این گروه به عنوان شتاب دهنده های ضعیف برای تقویت گیرش و سخت شدن عمل می کنند.
  2. گروه دوم اینها شامل ترکیبات دوتایی و سه تایی است که حاوی پتاس و افزودنی‌های مبتنی بر کلرید کلسیم، نیتریت سدیم، کلرید کلسیم با نیتریت سدیم، نیتریت کلسیم – نیترات – اوره و سایر مواد شیمیایی است. اینها دارای خواص ضدیخ موثر و خاصیت تسریع کننده برای افزایش گیرش و سفت شدن هستند. اینها در دوزهای بزرگتر در مقایسه با مواد افزودنی معمولی استفاده می شوند

یکی از این نمونه ها استفاده از ۸ درصد نیتریت سدیم برای نگهداری مایع در دمای ۱۵- درجه سانتیگراد است. این مواد افزودنی با کاهش نقطه انجماد فاز مایع و با تسریع هیدراتاسیون سیمان در دماهای انجماد عمل می کنند. بر اساس دوز موجود در مخلوط، افزودنی بدون کلرید، مخلوط (بتن یا ملات) را قادر می سازد تا در دمای زیر انجماد قرار گیرد. این امر نیاز به اقدامات حفاظتی مورد نیاز در طول کار هوای سرد را کاهش می دهد. این روش کیفیت بتن را بهبود می بخشد و از آنجایی که گیرش زود هنگام را تسهیل می کند، می توان قالب بندی اولیه را نیز انجام داد. این به استفاده مجدد از فرم در مدت زمان کمی کمک می کند و در نتیجه سرعت ساخت را افزایش می دهد.

افزودنی های ضدیخ مدرن شامل مجموعه گسترده ای هستند، به ویژه:

۱-فرمت سدیم:

این پودر کریستالی سفید است که یک تسریع کننده سخت شدن است. لازم به ذکر است که این ماده افزودنی دارای خواص پلاستیک کننده و عامل کاهنده آب نیست. به همین دلیل همراه با یک نرم کننده استفاده می شود که می تواند مایع یا پودر باشد. این جزء باعث افزایش تحرک محلول بتن و همچنین کاهش نسبت آب به سیمان می شود.

۲-پتاس:

این یک پودر کریستالی است که دارای خواصی است که گیرش و سخت شدن بتن را بسیار تسریع می کند. رعایت تمام قوانین برای استفاده از پتاس مهم است، زیرا با توجه به زمان گیرش کم مخلوط و ظاهر شدن استرس داخلی قابل توجه در حین ذوب، این جزء کاملاً خطرناک است.

ضدیخ باید فقط با یکی از مواد شیمیایی زیر که کندکننده هستند وارد شود:

لیوان آب که سیلیکات سدیم محلول است. LLL باید همراه با PASCH-1 که نرم کننده آدیپیک است استفاده شود.

تترابورات سدیم – همچنین این جزء به نام بوراکس شناخته می شود.

پوره سولفات – مخمر: این مخلوطی از نمک های اسیدهای لیگنو سولفونیک مانند آمونیوم، سدیم، کلسیم و کلسیم سدیم است.

در این شرایط خواص پتاس بتن پس از ذوب بدتر نخواهد شد. اگر این قانون را رعایت نکنید، باعث ترک خوردگی بتن می شود. مقاومت در برابر یخ زدگی و نفوذپذیری آب مواد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. عدم رعایت شرایط فوق باعث از دست رفتن مقاومت مخلوط بتن در هنگام ذوب شدن و سپس سخت شدن ۲۰ تا ۳۰ درصد می شود.

۳-نیتریت سدیم:

ضدیخ نشان دهنده یک پودر کریستالی است که دارای خواص تسریع کننده سخت شدن بتن است. همچنین می توان از نیتریت سدیم در محلول آبی استفاده کرد. هنگام کار با این ماده، رعایت حداکثر غلظت مجاز مهم است، زیرا سمی و خطر آتش سوزی متفاوت است. در هوای منطقه کار شرکت صنعتی ماده PKD نباید از ۰۰۰۵ میلی گرم در لیتر تجاوز کند. لازم به ذکر است که ظرفیتی که در آن پودر یا محلول آبی تهیه، ذخیره و حمل می شود، لازم است کتیبه اجباری ذکر شود «سم» است. اگر نیتریت سدیم با پوره سولفات-مخمر ترکیب شود، این ماده شروع به تجزیه می کند. همچنین توجه داشته باشید که استفاده ترکیبی از افزودنی و منجر به جداسازی لیگنوسولفونات اکسیدهای نیتروژن مانند NO و NO2 که گازهای سمی هستند، می شود.

ضد یخ بتن

۴-ضدیخ یکپارچه:

این یک ضدیخ مدرن است که دارای ویژگی های زیر است:

سرعت سخت شدن بتن و ملات سیمان را افزایش می دهد، نرم کننده است، چگالی محلول و قدرت آن را افزایش می دهد.

لازم به ذکر است که برای سلامتی انسان کاملا بی خطر بوده و هیچ گونه تاثیر منفی بر محیط زیست ندارد. این مایع آبی نسوز و با ویسکوزیته کم است که مطلقاً در پارامتر دمایی تا -۴۰ درجه سانتیگراد یخ نمی‌ زند. شامل لجن میکروژل و دوغاب است. این مایع بوی تحریک کننده ندارد و دود و گازهای خطرناکی منتشر نمی کند. این ماده ضد انفجار است که غیر سمی است. افزودنی مجاز است به محلول های بتن و سیمان وارد شود، که برای انجام کار با طبیعت خارجی و داخلی در سایت های ساخت و ساز ضروری است.

مزایا و ویژگی ضدیخ ها:

به استحکام مخلوط در یک یا دو کلاس کمک می کند، تسریع سخت شدن محلول را پس از در طول روز در ۳۰-۵۰ درصد تضمین می کند، پلاستیک سازی بتن را اجرا می کند، راه حل تحرک را از تیپ یک به تیپ چهار افزایش می دهد. محافظت از محلول، مخلوط بتن عایق رطوبتی دو تا چهار مرحله ای را فراهم می کند، قابل نگهداری و حمل در ظروف و انبارهایی که حرارت نمی‌دهند، زیرا در دمای تا ۴۰- درجه سانتیگراد یخ نمی‌زند.

محلول سخت شدن تضمینی در سقوط نشانگرهای دما تا -۱۵ درجه سانتیگراد، راندمان بالا را نشان می دهد، نه تنها برای با کیفیت بالا، بلکه برای سیمان. دارای اثر تثبیت کننده، حذف محلول لایه برداری و همچنین جداسازی آب آن است. راه حل استفاده از این مکمل ویژگی های آسان برای استفاده است.

سنگ تراشی را آلوده نمی کند و از دیوارها تخلیه می شود. مصرف انرژی در طول عملیات حرارتی و رطوبتی بتن را کاهش می دهد و از یخ زدگی محلول نه تنها در هنگام نصب، بلکه در هنگام تراکم و حمل و نقل مخلوط جلوگیری می کند. افزودنی های ضدیخ از نظر فناوری ساده و برای بتن ریزی در هوای سرد مفید هستند. این مخلوط به بهبود چسبندگی، به حداقل رساندن مفاصل سرد، رگه های شنی و انعطاف پذیری کمک می کند. تخمین زده می شود که این روش ها صرفه جویی زیادی در هزینه ها نسبت به سایر روش های عمل آوری با بخار یا محفظه های بتنی ایجاد می کنند. ترکیب مواد ضدیخ با مواد کاهنده آب یا هواگیر به افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدگی و خوردگی کمک می کند.

این امکان وجود دارد که افزودنی‌های دیگری که حاوی فوق روان‌کننده ها هستند با افزودنی‌های ضدیخ ترکیب شوند. مزیت اصلی چنین ترکیبی این است که در کل کاهش آب وجود خواهد داشت. کاهش آب باعث کاهش محتوای آب آزاد قابل انجماد در مخلوط می شود. این محتوای آب قابل انجماد همان چیزی است که به عنوان هیت سینک برای گرمای آزاد شده توسط واکنش های هیدراتاسیون اولیه عمل می کند. بنابراین تعداد مواد افزودنی ضدیخ را کاهش می دهد.

عواملی که بر اساس آنها انتخاب مواد افزودنی ضدیخ انجام می شود:

  • نوع ساختار
  • شرایط عملیاتی
  • روش های حفاظتی به کار رفته در بتن ریزی زمستانه
  • نام تجاری سیمان و انواع سنگدانه

یک آزمایش آزمایشگاهی باید با مواد عملیاتی و دوز افزودنی های ضدیخ که برای استفاده در مزرعه در نظر گرفته شده است انجام شود. استفاده از افزودنی های دیگر مانند کندکننده ها، فوق روان کننده بتن با افزودنی های ضدیخ در بتن ریزی در هوای سرد محدودیتی ندارد. دوز تمام مواد افزودنی مورد استفاده باید به صورت تجربی تعیین شود.

شرکت آراسته پوشش مهیا (بتن آرپوم) شامل گروه بازرگانی و تولیدی می باشد که سالها مطابق با تکنولوژی روز دنیا در تولید کلیه افزودنی های شیمیایی بتن  و ساختمان توانسته است گامی در جهت ارتقاء و پیش روی این صنعت بر دارد. افتخار دارد که با توجه به انجام پروژه های مشابه به صورت مطلوب، امکانی مناسب جهت همکاری و مشاوره فی مابین را فراهم سازد. امید است که شما  پس از مطالعه این مقاله ما را از نظریات خود مطلع ساخته تا در بستری از مفاهیم فنی فرصت برای همکاری مشترک بوجود آید.

شرکت بتن آرپوم با ارائه محصولات با کیفیت و با کارشناسان فنی و خبره خود می تواند شما را در تمامی مراحل پروژه یاری برساند. برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما (۰۲۶۳۳۵۰۷۶۱۰) تماس بگیرید.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا