مسکن و ساختمان

کنایه یک سازنده به فرآیند صدور پروانه:

جواب سلام ما را ۱۰ روز بعد می‌دهند!

دبیر کانون انبوه‌سازان درباره مذاکره دولت برای استفاده از تکنولوژی چین در پروژه جهش تولید مسکن گفت: ساختمان ۴ و ۵ طبقه فناوری خاصی نیاز ندارد و ما نیروی متخصص و تکنولوژی را داریم، مشکل اصلی طولانی بودن فرآیند صدور پروانه است، البته سابقه نشان داده پروانه ساختمانی برای شرکت خارجی در ایران ۱۰ روزه صادر می‌شود اما نوبت به ما که می‌رسد ۱۰ روز طول می‌کشد تا جواب سلام‌مان را بدهند!

فرشید پورحاجت اظهار کرد: اگر هدف دولت این است که با تکنولوژی چین، مدت زمان اجرای طرحهای مسکن را پایین بیاورد باید بگویم مشکل مربوط به فناوری نیست بلکه مداخلات دولت در حوزه تولید مسکن باید کاهش پیدا کند.

فرشید پورحاجت
فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان

روند صدور پروانه برای سازندگان داخلی در خوشبینانه‌ترین حالت در ساختمانهای کوچک حداقل سه ماه است و بعضا تا یک سال طول می‌کشد.

وی افزود: ببینید چینی‌ها در آزادراه تهران ـ شمال چه عملکردی داشتند. بعد از ۲۵ سال هنوز این پروژه به اتمام نرسیده است. این در حالی است که در ۷ تا ۸ سال گذشته سرمایه زیادی به این پروژه تزریق شده است. اخیرا واحدهای اقدام ملی مسکن در شهر جدید بهارستان را نیز به یک شرکت ترکیه‌ای دادند و تلاش همکاران ما در انجمن اصفهان برای در اختیار گرفتن این پروژه به نتیجه نرسید.

به گفته پورحاجت، چینی‌ها هم احتمالا به بازار ما می‌آیند اما خواست ما به عنوان فعالان بخش خصوصی این است که بین ما و شرکتهای خارجی تبعیض صورت نگیرد. یعنی اگر قرار است به شرکتهای چینی یا ترک، پروژه بدهند مشابه همان طرح به همکاران ما نیز واگذار شود.

دبیر کانون انبوه‌سازان با اشاره به صحبت مسئولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر استفاده از تکنولوژی چین برای ساخت مسکن در ایران گفت: بخش عمده واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن را ساختمانهای ۴ و ۵ طبقه تشکیل می‌دهد که نیاز به فناوری خاصی ندارد. با این حال تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد؛ علت اصلی طولانی شدن تکمیل ساختمانها ایران، طولانی بودن فرآیند صدور پروانه است. سابقه نشان داده پروانه ساختمانی برای شرکت خارجی در ایران ۱۰ روزه صادر می‌شود اما برای ما فقط ۱۰ روز طول می کشد تا جواب سلام‌مان را بدهند.

پورحاجت تاکید کرد: در صورت استفاده از کشورهای خارجی برای پروژه های مسکن باید تکنولوژی آنها توسط سازمان نظام مهندسی، کمیسیون عمران مجلس، مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. باید ببینیم فناوری آنها با ساختار فرهنگی و ایرانی اسلامی ما سازگاری دارد یا خیر. نباید سربسته بگوییم قرار است تکنولوژی بیاوریم.

دبیر کانون انبوه سازان، خدمات اینترنتی و الکترونیکی در صدور پروانه را دارای معضلات فراوان دانست و افزود: اخذ مجوز آب یا برق برای مجتمع آپارتمانی و دریافت بسته خدمت، حداقل شش ماه وقت بخش خصوصی را می‌گیرد. آن هم به شرطی که یک ایراد فنی به آن وارد نکنند. صفر تا صد هزینه‌ها نیز شامل طراحی، اجرا و تهیه تمام ملزومات بر عهده سازندگان است.

وی با ذکر مثالی در این خصوص گفت: اپلیکیشین برق من را در جهت کاهش مراحل اخذ انشعابات راه‌اندازی کردند که یک شکل فانتزی دارد. در مقام اجرا فعال بخش خصوصی که می‌خواهد از این اپلیکیشن استفاده کند شش ماه باید در پستوی ادارات بدود. دفاتر خدمات الکترونیک هم فقط رفت و آمد به شهرداری را کوتاه کرده ولی تمام ساختار معیوب و وقت‌گیر گذشته سر جای خودش است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا