مسکن و ساختمان

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد؛

تاکید بر تفکیک وزارت «مسکن» از «راه و ترابری»

کمال علیپور با اشاره به تاکید مجلس نسبت به تفکیک وزارت مسکن و شهرسازی گفت: ادغام این دو وزارتخانه کلیدی باعث شد تا اقتصاد ایران هم در صنعت ساخت‌وساز و هم در توسعه راه‌ها و بهبود وضعیت حمل‌ونقل با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.

به گزارش صما به نقل از اقتصاد آنلاین، طرح تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی برای نخستین‌بار، پس از تشکیل دولت دوازدهم در سال ۹۶ مطرح شد. اما بعد از پیگیری‌های دولت، در نهایت معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری ۱۳مهرماه ۹۷ اعلام کرد مجلس دهم با طرح تفکیک وزارتخانه‌های «راه‌وشهرسازی»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» مخالفت کرده است.

دولت در آن زمان استدلال می‌کرد که با توجه به تفاوت ماهوی مسائل مرتبط با حوزه راه‌سازی و مسکن، ضروری است ساختارهایی مجزا، رتق و فتق امور این وزارتخانه‌ها را به‌دست بگیرند. با تشکیل مجلس یازدهم و بعد از ظهور نوسانات قیمتی افسارگسیخته در مسکن، نمایندگان به دنبال راهکاری بودند تا بتوانند رونق را به صنعت ساخت‌وساز کشور بازگردانند.

طرح جهش تولید مسکن نخستین واکنش مجلس به مشکلات حوزه مسکن بود. در گام دوم نیز نمایندگان تلاش کردند تا این بار از طریق تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی، ساختاری را به طور متمرکز مامور حل مشکلات حوزه مسکن کنند. طرح «تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی» در چنین فضایی در کمیسیون عمران مجلس طرح و برای اعلام نظر نمایندگان در صحن، طی روزهای اخیر راهی هیئت رئیسه شده است.

ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی باعث خدشه‌ در وظایف متفاوت آنها شد

در همین خصوص نماینده مردم قائمشهر در مجلس با اشاره به مشکلاتی که در اثر تشکیل وزارت راه‌وشهرسازی ایجاد شده، گفت: وزارت راه‌وشهرسازی، حوزه‌ای با وظایف متنوع، متفاوت و بعضا متضاد است که ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی باعث خدشه‌دار شدن این وظایف شده است. هرچند در ظاهر قانو‌ن‌گذار در زمان اجرای این ایده، تلاش کرده در راستای کوچک‌سازی دولت عمل کند، اما به طور کلی این تصمیم باعث عقب ماندن این وزارتخانه از وظایف ذاتی خود شده و کاستی‌های فراوانی را در حوزه راه‌سازی و مسکن ایجاد کرده است.

علیپور با یادآوری نوسانات قیمتی در بخش مسکن و مشکلات اقشار محروم یادآور شد: طی شش تا هفت سال اخیر در حوزه مسکن برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است. به گونه‌ای که امروز اقشار مختلف در تامین مسکن اجاره‌ای نیز با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند. چراکه دولت به مباحثی چون صنعتی‌سازی، توسعه شهرها، طرح‌های جامع شهری و طرح‌های منطقه‌ای توجه نکرده است.

وی اضافه کرد: به هر حال توسعه پایدار در هر جامعه‌ای با طرح‌های عمرانی ایجاد می‌شود. اگر آمایش سرزمینی در کشور به درستی انجام نشود و مطالعات کارشناسی لازم صورت نگیرد، بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای به اهداف از پیش تعیین شده نمی‌رسند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا