شهرمسکن و ساختمان

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران مطرح کرد؛

تهران نیازمند ۵۰ هشداردهنده سریع زلزله

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه تهران نیازمند ۵۰ هشداردهنده سریع زلزله است، گفت: تنها ۲۰ درصد برای مقابله با مخاطرات زلزله آمادگی داریم.

به گزارش صما به نقل از مهر، رضا کرمی محمدی با اشاره به اینکه سامانه هشدار سریع زلزله با اعلام هشدار ۵ ثانیه پیش از وقوع زلزله می‌تواند تلفات زلزله را ۱۰-۱۵ درصد کاهش دهد، گفت: این سامانه برای ما بسیار قیمتی است و نیازمند سرمایه‌گذاری در این زمینه هستیم.

کرمی محمدی با اشاره به اینکه تاریخچه ورود این سامانه به کشور به سال ۹۴ و در زمان حضور جایکای ژاپن در ایران باز می‌گردد، ابراز داشت: مشابهت توکیو و تهران باعث شد که جایکا ترتیب ورود این سامانه را در ایران شکل دهد و برای راه‌اندازی این سامانه ۴ سنسور به تهران هدیه کرد که در گسل مشا و در نقطه‌ای نزدیک دماوند کار گذاشته شدند.

وی در ادامه ابراز داشت: در سال ۹۷، ۲۲ سنسور دیگر از سوئیس خریدیم اما سوئیسی‌ها این سنسورها را تحویل نمی‌دادند و می‌گفتند قیمت بالاتر رفته و در نهایت با ترفندهایی بدون پرداخت پول اضافه این ۲۲ سنسور را تحویل گرفتیم و تعداد سنسورها را به ۲۴ عدد رساندیم.

کرمی محمدی گفت: این سنسورها در خارج از تهران یعنی بر روی گسل ری، پیشوا، ملارد کار گذاشته شدند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ابراز داشت: طراحی مشابهی بر روی این سنسورها از روی مدل ژاپنی انجام گرفت و این داده‌های تبدیل به داده‌های آنلاین شدند.

وی با بیان اینکه برای تکمیل سامانه هشدار سریع نیازمند ۵۰ سنسور هستیم افزود: طی یک هدف ۴ ساله تامین می‌توانیم به این تعداد دست یابیم.

کرمی محمدی ابراز داشت: هر سنسور به همراه دیجیتایزر حدود یک میلیارد هزینه دارد و برای تامین آن سازمان مدیریت بحران نمی‌تواند به دلیل وظایف کلان کشوری، کمکی کند.

۵۰ بیمارستان تهران نیازمند مقاوم‌سازی هستند

وی ادامه داد: برخی سیستم‌های هشدار سریع درست کار نمی‌کردند و تصمیم گرفتیم از طریق توان داخلی با برگزاری مناقصه میان پژوهشگاه زلزله‌شناسی، سازمان ژئوفیزیک، مرکز تحقیقات ساختمان و چند دانشگاه سیستم را اصلاح کنیم. در نهایت یکی از دانشگاه‌ها برنده مناقصه شد و شروع کرد بر روی نرم‌افزار کاربردی کار کردن تا علاوه بر اصلاح داده‌های سنسورها، در یک پروژه ۳ ساله عملکرد آنها را بررسی کند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری این مناقصه سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف برای هماهنگی با این سامانه اعلام آمادگی کردند، توضیح داد: از دستگاه‌ها خواستیم مشخص کنند که با انتشار چنین هشداری چه عکس‌العملی خواهند داشت. اولین سازمانی که عملیاتی و زیرساختی عمل کرد، سازمان آتش‌نشانی بود که زیرساختش متصل شد و قرار شد دو درب ۱۳۰ ایستگاه آتش‌نشانی تهران همزمان با هشدار دستگاه‌ها باز شده و زنگ‌های عملیات به صدا در بیاید تا آتش‌نشانان آماده شوند.

کرمی محمدی با تاکید بر نقش پر اهمیت مترو برای اتصال به این سامانه گفت: مترو زیرساخت‌های خوبی دارد و اما پیچیده‌تر از آتش‌نشانی است، البته برای مترو هم تعریف شده که همزمان با اعلام هشدار زلزله چه اقداماتی را انجام دهند.

وی افزود: هلال احمر هم درخواست اتصال داشته است و بیمارستان‌های، شرکت گاز و آب و فاضلاب نیز باید زیرساخت‌هایشان تکمیل شود.

کرمی محمدی یادآور شد: براساس بررسی‌ها اگر تمام ظرفیت‌های ارگان‌های دخیل در زلزله ۶.۵ ریشتری برای زلزله ۶.۵ ریشتری فعال شود، تهران تنها ۲۰ درصد آمادگی مقابله با زلزله را دارد و ۸۰ درصد پاسخگویی لازم را نخواهد داشت.

وی از آسیب‌پذیری حدود ۵۰ بیمارستان در تهران که عمر مفید ساختمانی آنها گذشته است خبر داد و گفت: این ساختمان‌ها باید مقاوم‌سازی شوند اما به دلیل مشکلات اقتصادی کشور فعلا نمی‌توان به این مسئله امیدوار بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا