مسکن و ساختمانمعماری

با تصویب شورای عالی شهرسازی؛

تعیین ضوابط بلندمرتبه‌سازی و تراکم در هر شهر به استان‌ها واگذار شد

شورای عالی شهرسازی تعیین ضوابط بلندمرتبه‌سازی و میزان فروش تراکم در هر شهر را به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها منوط به تایید نهایی این شورای عالی واگذار کرد.

به گزارش صما به نقل از مهر، فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبه این شورای عالی در خصوص تعیین ضوابط بلندمرتبه‌سازی و فروش تراکم ساختمانی را به معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همچنین تمامی استانداران ابلاغ کرد.

در این مصوبه آمده:

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۱ گزارش دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران) را در خصوص ارزیابی و آسیب‌شناسی «ضوابط عام استقرار ساختمان‌های بلند در شهرهای ایران» مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۷/۷/۱۶ این شورای عالی استماع و ضمن تصویب تغییرات پیشنهادی مقرر کرد: «ضوابط عام استقرار ساختمان‌های بلند در شهرهای ایران» بر اساس تغییرات مذکور و اعمال نقطه نظرات اعضای شورای عالی شهرسازی در راستای تسهیل فرایند تصویب و رفع ابهام و جلوگیری تفسیرپذیری در اجرا، با تاکید بر محورهای زیر اصلاح و پس از تایید نهایی دبیر شورای عالی به عنوان مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به مراجع ذی‌ربط ابلاغ شود.

۱. به منظور کاهش فرایند بررسی و تصویب در شهرهای مشمول، گزارش مربوط به «ضرورت احداث ساختمان‌های بلند به همراه پهنه‌ها و محورهای مناسبِ مکان‌یابی شده و سقف تراکم ساختمانی مجاز قابل احداث در آنها» با رعایت چهارچوب کلی ضوابط عام به عنوان سند «ضوابط استقرار ساختمان‌های بلند شهر» توسط اداره کل راه و شهرسازی استان (در تکمیل اسناد طرح جامع) یا با درخواست شهرداری توسط مهندسان مشاور ذی‌صلاح تهیه و جهت طی فرایند تصویب به شورای عالی ارائه شود.

۲. متعاقب تصویب سند مذکور در شورای عالی شهرسازی و معماری ضوابط و مقررات تفصیلی مربوط به آن در کمیسیون ماده ۵ استان مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب خواهد رسید.

۳. مهندسان مشاور تهیه‌کننده «ضوابط استقرار ساختمان بلند در هر شهر» موظفند سند مذکور را در انطباق با اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) تدوین کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا