نظام مهندسی

در گفت و گو با مدرس پژوهشگاه‌ بین‌المللی‌ زلزله‌شناسی‌ و مهندسی‌ زلزله:

مهندسی در سیطره نظام سرمایه

یک پژوهشگر برجسته حوزه مهندسی گفت: نظام سرمایه به جای اینکه در خدمت مهندسی باشد، بر مهندسی حاکمیت پیدا کرده است.

محسن غفوری آشتیانی با بیان این مطلب افزود: در شرایط کنونی سیستم موجود برای مدیریت مهندسی ضعیف عمل می کند.

سینرژی بین مهندسان وجود ندارد

نظام مهندسی
محسن‌ غفوری‌ آشتیانی – پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی

وی همچنین با تاکید بر اینکه مهندسی کشور طی ۳۰ سال اخیر متحول شده است، ادامه داد: در حال حاضر علیرغم اینکه نمونه های موفق و خوبی از فعالیت های مهندسی در کشور می بینیم و آرشیتکت ها و مهندسان سازه ما طراحی های خوبی در بخش ساخت و ساز انجام می دهند، اما این انتقاد وارد است که این مهندسان با همدیگر کار نمی کنند.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با بیان این مطلب توضیح داد: به عبارتی سینرژی بین مهندسان ما وجود ندارد و در طراحی و اجرای یک ساختمان، مجتمع یا یک سازه که مهندسان آرشیتکت، سازه، معمار و تاسیسات انجام می دهند، یکپارچگی بین این مهندسان وجود ندارد و ما در ساخت و سازهای خود از سینرژی مهندسی برخوردار نیستیم.

منافع مالی مهندسی را وتو می کند

وی همچنین در خصوص وضعیت ایمنی ساختمان های کشور بیان کرد: در حال حاضر ما به ایمنی نسبی در ساختمان ها دست یافته ایم و به هر حال مهندسی کشور در بخش ساخت و سازهای مقاوم رو به جلو است، اما کماکان منافع مالی است که در تخریب ساختمان ها، مهندسی را وتو می‌کند.

غفوری آشتیانی در این راستا توضیح داد: به این معنا که نظام سرمایه به جای اینکه در خدمت مهندسی باشد، بر مهندسی حاکمیت پیدا کرده است و از همین رو این ساختار سرمایه و سیاست موجب شده که آن نتیجه لازم را از مهندسی نمی بریم.

وی با تاکید بر اینکه مهندسی ایران در حال تحول است و مشکلات موجود نیز به خاطر مسائل مدیریتی است، عنوان کرد: ما در کشور از دانش مهندسی لازم برخوردار هستیم، اظهار داشت: با این حال ردپای مهندسی در توسعه شهرها و کشور ما نمایان نیست.

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران یادآوری کرد: در کشور ما هم دانش کافی و هم متخصصان موردنیاز در بخش مهندسی ساختمان وجود دارد، اما اینکه چرا ساختمان های کشور در برابر زلزله مقاومت لازم را ندارد، به مسائل مدیریتی برمی گردد.

غفوری آشتیانی با اشاره به راهکارهای مدیریت موفق و توسعه ایمن و پایدار در برابر زلزله، ادامه داد: استفاده از فناوری های جدید در توسعه شهرها و ساختمان سازی ها موجب رفع بخش عمده ای از مشکلات و خسارات مربوط به زلزله در کشور می شود.

در انتخابات نظام مهندسی مهندسان واقعی مشارکت نمی کنند

وی همچنین در خصوص نهمین دوره از انتخابات هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها تصریح کرد: جای تاسف است که امروز سازمان نظام مهندسی در کشور ما دچار سیاست¬ زدگی و منفعت¬ طلبی شده است و همین امر باعث می شود که مهندسان متخصص و واقعی در انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی به صورت گسترده مشارکت نداشته باشند و اقلیت محدودی در این انتخابات مشارکت کنند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: در این میان بیشتر کسانی در این انتخابات مشارکت می کنند و رای می دهند که به دنبال منافع شخصی خود و انتخاب افراد خاصی هستند تا به این طریق اهداف خود را دنبال کنند

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا