مسکن و ساختمان

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

آمادگی مرکز تحقیقات برای ارائه الگوهای مناسب ایمن‌سازی ساختمان‌ها

معاون پژوهشی و تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آمادگی مرکز تحقیقات برای ارائه الگوهای مناسب ایمن‌سازی ساختمان‌های مهم در زمان مخاطرات خبر داد و گفت: ضوابط و راهکارهای کاهش خطر فرونشست در مدهای حمل‌‌ونقلی تدوین می‌شود.

سعید بختیاری از پیگیری و عملیاتی کردن مفاد قانون جدید مدیریت بحران که در تیرماه ۹۸ ابلاغ شد و وظایفی را برعهده مرکز تحقیقات نهاده است خبر داد و گفت: اجرای قانون مدیریت بحران نیازمند حمایت دستگاه‌های مسئول مانند سازمان برنامه‌و‌بودجه و همچنین سازمان مدیریت بحران و همکاری نزدیک با معاونت‌های وزارت راه‌وشهرسازی است.

وی قانون جدید مدیریت بحران را که در نیمه سال ۹۸ ابلاغ شد را قانونی متحول برشمرد که رویکردی پیشگیرانه دارد و خاطرنشان کرد: یک تغییر اساسی در قانون جدید مدیریت بحران، تبیین نگاه و رویکرد پیشگیرانه است.

به‌گفته بختیاری درحالی‌که رویکرد قانون جدید پیشگیرانه است که در قانون قبلی، بیشتر به وظایف و ماموریت‌های سازمان‌ها پس از وقوع بحران پرداخته شده بود؛ این موضوع در کشوری مانند ایران که مستعد بحران‌هایی همچون سیل، زلزله و حریق هستند، اهمیت زیادی دارد.

رویکرد درست اقدامات پیشگیرانه با هدف پایداری ساختمان‌هاست

وی با اشاره به اینکه رویکرد درست، انجام اقدامات پیشگیرانه و بالابردن مقاومت ساختمان‌ها با موضوع پایداری است، یادآور شد: تعداد فراوانی ساختمان و بنا در کشور وجود دارد که نیازمند مقاو‌م‌سازی هستند؛ برخی از ساختمان‌های مهمی که باید در شرایط بحران کمک‌رسان باشند، مشکلاتی دارند و خود در مواقع بحران به کانون بحران تبدیل می‌شوند.

به گفته بختیاری، در دهه‌های قبل که مقررات ساختمان به‌صورت کامل تدوین نشده یا وجود نداشت، با ساخت‌و‌سازهایی مواجه شدیم که ضوابط و مقررات مرتبط با زلزله، حریق و سایر موارد ایمنی در آنها به خوبی رعایت نشده است.

بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود نیازمند توجه ویژه است

معاون پژوهشی و تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: اکنون این موضوع نیاز به توجه ویژه دارد؛ بنابراین از مسائل مهم پیش‌رو، بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود است. ، علاوه بر نیاز به توجه جدی به کیفیت و ایمنی ساختمان های جدید و نوساز، باید ایمنی ساختمان های موجود را نیز ارتقا دهیم.

بنا به اظهار بختیاری، در قانون مدیریت بحران جدید، ایمنی ساختمان‌های بلند و ایمنی بیمارستان‌های موجود به‌طور خاص مورد تاکید قرار گرفته و نسبت به ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی آنها تاکید فراوان شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از این مسئله برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و بخش دیگری نیز برعهده وزارت راه‌وشهرسازی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده شده است.

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: مرکز تحقیقات در موضوع ایمنی ساختمان‌های بلند، ایمنی بیمارستان‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان‌های پراهمیت، مطالعاتی گسترده در سال گذشته انجام داد و در سال جاری نیز پیگیری این موضوع جزو برنامه‌های مرکز تحقیقات است.

تدوین آیین‌نامه‌هایی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های موجود

بختیاری با اشاره به اینکه در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های موجود، آیین‌نامه‌های مناسبی تدوین شد، توضیح داد: تدوین مقررات ارزیابی و بهسازی ساختمان‌ها از دو جنبه سازه و ایمنی در برابر آتش در سال ۹۹ در مرکز به انجام رسید و به وزیر راه‌وشهرسازی ارائه شد. مقرر است تا این مباحث بهعنوان دستورکار اجرایی در برنامه وزارت راه‌و‌شهرسازی قرار گیرد.

بختیاری تاکید کرد: ضوابط ارزیابی و بهسازی سازه‌ای ساختمان‌ها کمک خواهد کرد تا از نظر اجرایی در موضوع مرتبط با مهندسی ساختمان هم در رابطه با ساختمان‌های بلند و هم بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های مهم کار را با ضوابط مشخصی پیش ببریم.

وی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمادگی دارد تا الگوهای مناسبی را در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های مهم با ضوابط ارزیابی و بهسازی سازه‌ای ساختمان‌ها ارائه دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا