دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با نازک کاری سقف

نازک کاری سقف به این معنا است که روی ساختار زیرین ساختمان پوشش نهایی قرار می گیرد و آن قسمت از روکش است که بیننده آن را خواهد دید. آخرین مصالحی که سقف را پوشش می دهند مصالح نازک کاری می باشند. در این مقاله نیز به بررسی اطلاعاتی درباره نازک کاری سقف خواهیم پرداخت.

نازک کاری سقف

نازک کاری سقف پوشش نهایی است که دیده خواهد شد و برای انجام آن نیاز به طی کردن مراحلی خواهیم بود که شرح خواهیم داد. از مصالحی نیز برای این منظور استفاده می شود و شامل یک سری عملیات اجرایی است که سفت کاری را شامل نمی شود. مراحل نازک کاری سقف شامل دیوار سازی، شمشه گیری، گچ و خاک، سفید کاری، کشته کشی و سنگ قرنیز می باشد. نازک کاری مرحله مهمی است و باید از جانب کسانی که در آن خبره هستند صورت بگیرد تا نمای خانه زیبا تر شود و ظاهر خوبی داشته باشد.

نازک کاری سقف

تفاوت نازک کاری و سفت کاری

در هر ساختمان ۲ مرحله نازک کاری و سفت کاری انجام خواهد شد. در سفت کاری مراحلی چون پی کنی، ریختن بتن، کرسی چینی، تیر و ستون، بادبند، دیوار برشی، دیوار چینی و سقف را خواهیم داشت. به صورت کلی این مرحله شامل احداث بنای اصلی است اما نازک کاری بیشتر تزیینات را دربر می گیرد. در نازک کاری سقف عملیاتی چون عایق کاری، سنگ کاری، تاسیسات، اندود کاری، نقاشی و غیره انجام خواهد شد و ظاهر ساختمان اهمیت پیدا می کند. در صورت نیاز به راهنمایی با کارشناسان ما می توانید تماس برقرار کنید و راهنمایی های لازم را در زمینه نازک کاری سقف منزل تان دریافت کنید. پرسنل این مجموعه در زمینه نازک کاری سقف همگی مجرب و کارآزموده هستند.

نازک کاری سقف

ابزار نازک کاری سقف

برای نازک کاری سقف نیاز به ابزاری داریم تا مراحل آن را به خوبی انجام دهیم، این ابزار شامل موارد زیر است:

  • کاردک مخصوص بتونه: ضخامت این کاردک ۰٫۷ میلی متر است و سطحی صیقلی دارد که از فلز مقاومی ساخته شده است. جنس دسته آن پلاستیک است و برای بتونه کاری و گچ کاری استفاده خواهد شد.
  • کاردک مخصوص بتونه با دسته چوبی: دسته این کاردک که ۰٫۷ میلی متر ضخامت دارد از چوب درخت راش است و برای بتونه کاری و گچ کاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لیسه مخصوص کنده کاری: ضخامت آن ۰٫۷ میلی متر است و سطحی صیقلی دارد. طراحی این وسیله توخالی است تا میله دیگر به دسته پلاستیکی آن وصل شود. از آن برای بتونه کاری، گچ کاری و کنده کاری استفاده خواهد شد.
  • ماله بتونه: ماله نیز ضخامت ۰٫۷ دارد و سطحی صیقلی دارد. جنس دسته پلاستیک است و با لاستیک مخصوصی سطح آن را پوشانده اند. این وسیله برای گچ کاری و بتونه کاری استفاده خواهد شد.
  • کاردک پهن: ضخامت این کاردک ۰٫۵ میلی متر است و از فلز مقاومی ساخته شده است و سطحی صیقلی دارد. جنس دسته از پلاستیک است و برای گچ بری و بتونه کاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • شبکه غلطک: جنس آن از پلاستیک است و دسته های کناری دارد تا آن را به سطل بتوان آویزان کرد. شبکه رولی دارد تا هنگام استفاده از رنگ مقادیر اضافی را کم کند، هر دو سوی این وسیله قابل استفاده است.

انواع ماله گچ کاری در نازک کاری سقف

ماله گچ کاری در ۲ نوع است که یا دسته ثابت دارد و یا متحرک. در نوع ثابت از پلاستیک برای ساخت بدنه استفاده شده است و لاستیک مخصوصی سطح آن را پوشانده است. از این وسیله برای هموار کردن سطوح گچی استفاده خواهد شد و در ۲ نوع بدنه کوتاه و بلند ساخته شده است. در نوع دسته متحرک جنس آن از پلاستیک است و لاستیک مخصوصی سطح آن را پوشانده است. از سینی گچ کاری نیز که بدنه و دسته آن از پلاستیک است در نازک کاری سقف استفاده می شود و در قسمت گچ کاری از آن بهره می گیرند. هرگونه رنگ بتونه، ملات، گچ و مواد چسبنده را با استفاده از همزن رنگ مخلوط می کنند و طراحی آن به صورتی است که به سر دریل وصل شده و با دور کم و با درجه ای پایین استفاده می شود.

نازک کاری سقف

شمشه گیری از مراحل نازک کاری سقف

با استفاده از شمشه گیری که یکی از مراحل نازک کاری سقف است نیز می توان دیوار را در سطح قرار داد. برای این کار ابتدا نقطه صافی را با گچ و ماله در محل ایجاد می کنند و آن را با شاقول به پایین منتقل می کنند و هم باد آن سطح کوچکی با گچ و خاک در پایین دیوار ایجاد می کنند. نقطه را در گوشه دیگر دیوار انتخاب کرده و نقطه صافی را با گچ و خاک در آن ایجاد می کنند. در شمشه گیری بین خطوط را با گچ و خاک پر کرده و بدین وسیله گچ و خاک سقف تکمیل می شود. در سیمان کاری نیز همین اتفاق رخ می دهد ولی از ملات ماسه و سیمان به جای گچ و خاک استفاده خواهد شد

استفاده از گچ و خاک در نازک کاری سقف


ابتدا خاک رس الک می شود و آن را با گچ مخلوط می کنند و نسبت آن به قدرت گچ و زودگیر بودن آن وابسته است که اصطلاحی در نازک کاری است. هر چقدر گچ زود گیر تر باشد خاک بیشتری نیاز خواهد داشت و نسبت تقریبی آن پنجاه درصد خواهد بود. گچ و خاکی که برای تهیه ملات به دست می آید آن را ارزان تر تمام می کند و ملات دیرگیر تری به دست خواهد آمد. بعد از تمام شدن مرحله گچ و خاک آن را سفید کاری می کنند.

کشته کشی در نازک کاری سقف

از آنجا که گچ زود گیر است قادر به صاف کردن سطح آن نخواهیم بود، از این رو قبل از اینکه ملات خشک شود، بعد از مرحله سفید کاری روی آن را یک ورقه کشته که چند دهم میلی متر ضخامت دارد می کشند و آن را با ماله خوب پرداخت می کنند تا سطح آن صاف شود و برای نقاشی کردن آماده شود. کشته ملات سخت نمی شود و برای تهیه آن پودر گچ را از الک ریز می گذارنند و همانند تهیه ملات گچ معمولی، آن را در آب می پاشند و در این زمان آن را با دست هم می زنند تا از سخت شدنش جلوگیری کنند. این هم زدن را ۱۵-۱۰ دقیقه ادامه می دهند تا گچ به بیشترین حجم خود برسد.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا