دانشنامه ساخت و ساز

معرفی دسته بندی مواد و مصالح ساختمانی

مواد و مصالح ساختمانی مورد استفاده در کارهای ساختمانی با توجه به منشا و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت و یا نحوه ی استفاده و نقش آن ها در کارهای ساختمانی تقسیم بندی می شوند. مواد و مصالح ساختمانی از نظر منشا و مواد اولیه مورد استفاده در ساخت به دو گروه اصلی “مواد معدنی” و “مواد آلی” و از نظر نحوه ی عملکرد و نقش آن ها در کارهای ساختمانی نیز به دو گروه “چسباننده ها” و “قطعات” تقسیم می شوند. در ادامه با انواع مصالح ساختمانی آشنا شوبد.

مواد و مصالح معدنی

مواد معدنی شامل کلیه مواد و مصالح ساختمانی است که به صورت خام و طبیعی و یا ساخته شده از مصالح معدنی طبیعی در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این گروه از مصالح ساختمانی به دو دسته ی “مواد و مصالح معدنی طبیعی” و “مواد و مصالح معدنی طبیعی و یا ساخته شده” تقسیم بندی می شوند.

مواد و مصالح معدنی طبیعی

مواد و مصالح و معدنی طبیعی از قبیل خاک رس، سنگ های ساختمانی و تزیینی، شن و ماسه و … آن دسته از مصالح ساختمانی هستند که مستقیما از سطح زمین و یا طبیعت برداشت شده و بدون تغییر در خواص و ویژگی های آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد و مصالح معدنی غیر طبیعی و یا ساخته شده

این مصالح موادهستند با منشا معدنی که از تغییر یا اصلاح خواص و ویژگی های مواد طبیعی در اثر عمل گداختن و پخت یک و یا مخلوط چند ماده ی طبیعی به دست می آیند.

خواص این مواد و مصالح از نظر مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی با مواد طبیعی اولیه بسیار متفاوت است.

موادی از قبیل گچ، آهک، سیمان، آجر، کاشی وسرامیک، شیشه، فولاد و چدن از این نوع هستند.

به علاوه می توان مواد و مصالح معدنی را از نظر نوع وترکیب کانی های تشکیل دهنده ی آن ها به دو دسته ی کانی فلزی مانند فولاد، چدن، آلمینیوم و کانی غیر فلزی مانند گچ، سیمان، آهک، آجر و شیشه تقسیم کرد.

مواد و مصالح آلی

مواد آلی مانند “چوب، چوب پنبه، قیر، آسفالت، رنگ، چسب، پلاستیک، پی.وی.سی” که به صورت طبیعی و یا ساخته شده در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این مواد نیز همانند مواد معدنی به دو صورت طبیعی مانند “چوب” و ساخته شده مانند “چوب پنبه، رنگ، چسب، قیر، آسفالت و پلاستیک” در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

چسباننده ها

چسباننده ها به آن دسته از مواد و مصالح ساختمان سازی اطلاق می شود که نقش چسباندن مواد و مصالح ساختمانی را انجام می دهند. این مواد عبارتند از خاک رس، گچ، آهک، سیمان و ملات ها،قیر، چسب، سرب و آهن.

بعضی از این مواد از قبیل قیر، سرب و آهن در اثر حرارت نرم و مذاب شده و پس از سرد شدن، مواد و قطعات مورد نظر را به یکدیگر می چسبانند. بعضی دیگر از این مواد عبارتند از خاک رس، گچ، سیمان و آهک که پس از مخلوط شدن با آب به صورت فیزیکی و شیمیایی سفت و سخت می شوند و عمل چسباندن را انجام می دهند.

قطعات

قطعات عبارتند از مواد و مصالحی از قبیل سنگ، آجر ماسه آهکی، آجر، بلوک های سیمانی و سفالی، کاشی و سرامیک و قطعات فولادی و چدنی که در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از جسباننده ها قطعات کوچک و بزرگ به یکدیگر متصل شده و باید خواص و ویژگی چسباننده ها نیز دقیقا بررسی و کنترل گردد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا