مسکن و ساختمان

مسئولیت تعیین ارزش املاک مناطق ۲۲ گانه به اداره مالیات تهران سپرده شد

محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی، مسئولیت تعیین ارزش املاک اجاری مناطق ۲۲ گانه که به منظور دریافت مالیات کاربرد دارد را به رئیس مالیاتی تهران تفویض کرد.

در این نامه مورخ ۱۲ اسفند ۹۹ خطاب به رئیس مالیاتی شهر و استان تهران آمده است:‌ در اجرای مقررات ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۳۱ و با عنایت به دستورالعمل شماره ۲۰۰/۹۶/۵۱۰ مورخ ۱۳۹۶/۴/۷ مسئولیت تعیین و اعلام جداول ارزش اجاری املاک مشابه در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به آن امور تفویض می‌شود.

از این رو به جهت صیانت از حقوق مؤدیان محترم مالیاتی و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و رعایت منویات قانونگذار، توجه آن امور را به نکات ذیل جلب و مقرر می دارد:

۱- ضمن رعایت الگوی ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک پوست بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۷/۸۴ مورخ ۹۷/۶/۴، با کسب نظر از اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران و اطلاعات بانک های اطلاعاتی مربوط به املاک در کشور نظیر سامانه اطلاعات بازار املاک ایران (سابا) و گزارشات فصلی مرکز آمار ایران و نسبت به بررسی، احصا و استخراج دقیق ارزش اجاری املاک به تفکیک نوع کاربری آن ها مطابق با آخرین نقشهای بلوک بندی ارزش معاملاتی املاک مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، اقدام نمایند.

شایان ذکر است الگوی ضوابط اجرایی ارزش اجاری املاک در راستای شفاف سازی، ساده سازی و یکسان نمودن ضوابط محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک در کشور و نیز برنامه های در دست اجرا در سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و ارسال گردیده است و نصاب ها و نرخ های مندرج در الگوی مذکور متناسب با شرایط و موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی، قابل تعدیل می باشد.

٢- با عنایت به مفاد ماده قانونی موردالاشاره، ادارات امور مالیاتی مکلفند در تشخیص و رسیدگی به مالیات بر درآمد اجاره املاک در مواردی که قرارداد (اعم از رسمی با عادی) وجود ندارد از ارائه آن خودداری گردد و با مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد و همچنین در مورد واحدهای مسکونی خالی (موضوع مقررات ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور) میزان اجاره بها را براساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین نمایند. بدیهی است تعیین اجاره بها بر اساس جدول اجاره املاک مشابه مانع از اجرای مقررات تبصره ۲ ماده ۵۴ قانون یادشده نخواهد بود و چنانچه بر اساس اسناد و مدارک به معلوم شود اجاره ملک بیش از مبلغی است که ماخذ تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گرفته است، مالیات مابه التفاوت طبق مقررات قانون مالیاتهای مستقیم قابل مطالبه خواهد بود.

۳- بر اساس نظر اکثریت اعضای شورای عالی مالیاتی موضوع صورتجلسه شماره ۲۰۱۰۷ مورخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۴ حکم تبصره (۱) ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم در مواردی است که اجاره ملک به اشخاصی موضوع تبصره (۱) ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم صرفا در قالب اجاره پرداختی بوده و در مواردی که ملک بصورت رهن یا رهن و اجاره به اجاره واگذار می شود، همانطور که در بند ۴ بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۶/۵۱۰ مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ تصریح شده است، در خصوص قراردادهای رهن تصرف، و رهن و اجاره، مشروط بر اینکه مبلغ اجاره پرداختی در قرارداد کمتر از ۸۰ درصد ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد تعیین ارزش اجاری با رعایت صدر ماده ۵۴ قانون بر اساس جدول املاک مشابه خواهد بود

۴- ضروری است، ترتیبی اتخاذ شود تا ارزش اجاری هر سال حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد تعیین و ابلاغ گردد. همچنین مبنای محاسبه ارزش اجاری املاکی که تا قبل از تعیین و ابلاغ ارزش اجاری جدید به طور قطعی واگذار می شود، آخرین ارزش اجاری ابلاغی خواهد بود.

۵- مقتضی است، پس از نهایی نمودن ضوابط اجرایی و تعیین جدول اجاره املاک مشابه، نسبت به ارسال نسخه ای از ضوابط و جدول مربوطه به معاونت حقوقی و فنی مالیاتی اقدام شود. مسئولیت حسن اجرای مفاد این تفویض اختیار، بر عهده رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا