مسکن و ساختمان

صنعت ساختمان در وضعیت هشدار

 

معاون اتاق تعاون گفت: افزایش قیمت مسکن در سال گذشته به اوج خود رسید، حتی در ماه‌های آخر سال ۹۸ با وجود عدم معامله گسترده ملک، این روند باز هم به شکل رکود تورمی ادامه داشت.

علی مطیع جهانی معاون پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات مسئول امور نمایشگاهی اتاق تعاون، اظهار داشت: رکود تورمی می‌تواند به تنهایی تمام صنعت ساختمان یک کشور را به خواب عمیق فرو ببرد. گرچه قیمت ملک بالا رفته و این می‌تواند انگیزه خوبی برای سازندگان باشد، ولی از طرفی افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مواد و مصالح مصرفی نیز بر انگیزه آنان بی تاثیر نیست.

مطیع جهانی در ادامه به شاخص مدیران خرید ساختمان اشاره کرد و ابراز داشت: اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهر ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شاخص مدیران خرید ساختمان (PMI) که در ایران با نام شامخ شناخته می‌شود، اقدام کرد. این شاخص که به عنوان مهمترین شاخص اقتصادی در ۴۰ کشور دنیا محاسبه می‌شود و وضعیت رکود و تورم در بخش صنعت ساختمان را با اخذ نظر از ۱۰۰ شرکت بزرگ ساختمانی محاسبه می‌کند، می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های صحیح برای سیاستگذاران، تولیدکنندگان و شرکت های حوزه ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

وی به نتایج آماری این بررسی اشاره و تاکید کرد: نتایج به دست آماده از شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ نشان می دهد، در فروردین ماه عدد شاخص به ۱۸.۷۵ رسید (عدد زیر ۵۰ نشان از رکود دارد) یعنی در این ماه وضعیت صنعت ساختمان به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا در رکود شدید قرار گرفت، ولی این وضعیت در اردیبهشت و خرداد ماه بهبود یافت، چراکه عدد شاخص به ترتیب ۶۰.۵۵ و ۶۴.۳۶ رسید.

به گفته وی، با توجه به نوسات شدید نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه این عدد در ماه های مرداد و شهریور به شکل نزولی از ۵۲.۹۴ به ۵۰.۵۴ رسید. بنابراین با ادامه این روند پیش بینی می شود در ماه های آینده عدد شاخص به زیر ۵۰ برسد که این صنعت را با بحران روبرو خواهد کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: طبق اظهارات فعالان ساختمانی، مهمترین چالش‌های بنیادین در این صنعت، عدم ثبات نرخ ارز، دشواری تامین مواد اولیه، افت شدید بازار سرمایه و محدودیت‌های مبادلات صادراتی و تامین مالی به عنوان مهمترین موانع کسب و کار در این صنعت عنوان شده است.

مسئول امور نمایشگاهی اتاق تعاون خاطر نشان کرد: چنانچه سیاست های تسهیل گری در بخش مسکن انجام نگیرد و از افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مواد و متریال خام اولیه جلوگیری نشود، قطعاً این صنعت در ماههای آینده با رکود شدید روبرو خواهد شد و به دنبال آن قیمت مسکن با چالش مواجه می‌شود.

اتاق تعاون ایران جهت رونق این صنعت در شهریور ماه سال جاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان و نهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آسانسور را با حضور بیش از ۴۵۰ برند معتبر داخلی و خارجی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کرد تا تعامل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در فضای نمایشگاهی بتواند نقش مهمی در پویایی این صنعت پیش رو داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا