مسکن و ساختمان

قطع برق سرنخ گرانی از سیمان تا خیار!

سازندگان مسکن با اعلام اینکه سیمان در روزهای اخیر به پاکتی ۴۵ هزار تومان رسیده می گویند که منشأ افزایش قیمتها به قطعی برق و گاز کارخانجات سیمان و اختلال در روند تولید برمی گردد.

به گزارش صما، سیمان در هفته های اخیر روند صعودی به خود گرفته است. اوایل ماه جاری هر پاکت سیمان ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید و هم اکنون بنا به ادعای سازندگان ۴۵ هزار تومان شده است. علت را که جویا شدیم گفتند ظاهرا برق و گاز برخی کارخانجات سیمان دچار قطعی شده که در روند تولید اختلال ایجاد کرده است.

بجز عواملی همچون نوسانات نرخ ارز، قیمت زمین، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دستمزد، نوسانات قیمت مصالح ساختمانی بر بازار مسکن اثر می گذارد و در بعضی مواقع به عنوان یک عامل روانی عمل می کند. کما اینکه افزایش قیمت سیمان در هفته های اخیر با توقف روند ریزشی قیمت مسکن همزمان شد. خوشبختانه فعلا خبری از افزایش قیمت مجدد قیمت فولاد نیست و میلگرد پس از آنکه از کیلویی ۴۲۰۰ تومان در اواخر سال گذشته به ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان در هفته های اخیر رسیده، در همین محدوده قیمتی ثابت مانده است.

اما درخصوص آخرین وضعیت سیمان با دبیر کانون انبوه سازان صحبت کردیم. فرشید پورحاجت با اعلام اینکه قیمت هر پاکت سیمان از حدود ۳۰ هزار تومان در اوایل ماه جاری به ۴۰ هزار تومان در هفته گذشته و ۴۵ هزار تومان در حال حاضر رسیده است گفت: خط تولید کارخانه های سیمان فعلا در مدار تولید نیستند. ظاهرا شرکت توزیع نیروی برق و شرکت ملی گاز، همزمان برق و گاز کارخانه های سیمان را قطع کرده اند که باعث توقف تولید و افزایش قیمت سیمان شده است.

وی با بیان اینکه تنگناها دست از سر بخش تولید مسکن بر نمی دارد گفت: یک روز با سیمان، یک موقع با فولاد، روز دیگر با مس، چند روز با تولیدکنندگان رادیاتور و پکیج و شوفاژ و هر ازگاهی با صنایع چوب درگیر هستیم. تا می آییم کار را شروع کنیم وارد یک بحران جدید می شویم.

دبیر کانون انبوه سازان با بیان این ادعا که تولیدکنندگان سیمان هم از وضعیت فعلی بدشان نمی آید گفت: تولیدکنندگان می توانند برای دولت و مجلس توجیه بیاورند که سیمان ۴۵ هزار تومانی هم خریدار دارد و فتیله قیمتها را بالا ببرند. در حال حاضر قیمت سیمان درب کارخانه حدود ۲۰ هزار تومان است که با نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب دولت و مجلس تقریبا همخوانی دارد اما آنچه به رشد قیمتها دامن می زند فعالیت دلالان و واسطه ها در بازاراست.

بنابراین گزارش، طبق آخرین برآوردها ۷۴ کارخانه سیمان در کشور وجود دارد و سالانه ۸۵ میلیون تن سیمان تولید می شود. نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است و مابقی صادر می شود. فقط در پنج ماه اول سال ۱۳۹۹ و با وجود تحریمهای ظالمانه بالغ بر ۵.۸ میلیون تن سیمان به ۲۸ کشور جهان صادر کرده ایم. ایران جزو هفت کشور بزرگ تولیدکننده سیمان جهان است. همه این آمار و ارقام می گوید که ما نباید مشکلی در بازار سیمان داشته باشیم اما به لطف دلالان و واسطه ها داریم. هرکس هم هرچقدر تیغش بِبُرد، می بُرد!

بازار مسکن به دلیل رشد بیش از ۳۰۰ درصدی قیمتها که طی سه سال گذشته اتفاق افتاده در رکود مطلق قرار دارد و این در حالی است که افزایش هزینه های تولید مسکن و نوسان قیمت مصالح ساختمانی به معضلی برای ساخت و ساز تبدیل شده است. در این زمینه بارها جلساتی بین نمایندگان مجلس و وزیر صمت برای چاره اندیشی برگزار شده اما گرانی سیمان و فولاد می گوید که ظاهرا جلسات نتیجه نداده است.

نمایندگان مجلس بارها درباره افزایش قیمت سیمان و فولاد هشدار داده اند. روز گذشته علیرضا پاک فطرت ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ در جلسه علنی مجلس با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی مطرح کرد: قیمت مصالح ساختمانی خصوصا سیمان و فولاد هر روز در حال افزایش است، آقای رزم حسینی آیا می دانید قیمت سیمان در یک ماه گذشته بیش از ۲ برابر شده است، قیمت سیمان دست دلال ها افتاده و وزارت صمت باید نظارت بر بازار مصالح ساختمانی داشته باشد. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا