مسکن و ساختمان

قیمت ساخت با فروش مسکن چقدر فاصله دارد؟

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت هر متر مربع مسکن ساخته شده با قیمت فروش آن حدود ۵۰۰ درصد فاصله دارد که این موضوع قابل تفسیر نیست.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان

آقای محمود محمودزاده، با اشاره به این که قیمت مسکن خوشبختانه در ماه‌های اخیر در حال تثبیت است افزود: تنها دلیل فاصله زیاد قیمت ساخت و فروش مسکن، برخورد سرمایه‌ای با مسکن است، به همین دلیل از اواخر سال گذشته اقداماتی تحت عنوان ” سامانه اسکان املاک”, برای شناسایی واحد‌های خالی انجام شدبا این امید که مالکان واحد‌های خالی خود را به بازار عرضه کنند.

وی اضافه کرد: زمانی که قیمت مسکن در حال افزایش بود بخشی از آن مربوط به خود مسکن و بخش دیگر ناشی از تاثیرپذیری از سایر بازار‌های رقیب بود، زیرا وقتی جریان اقتصادی به یک سمت حرکت می‌کند، مسکن از آن مستثنی نیست.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی از وجود چندصدهزار یا چند میلیون واحد خالی در سراسر کشور اطلاع می‌دهند، طبیعی است سریع‌ترین واحد‌هایی که می‌تواند به بازار عرضه شود، واحد‌های آماده است.

وی افزود: اقدام دیگر برای تثبیت قیمت ها، تکمیل طرح‌های مسکن مهر بود که از بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن مهر، فقط ۵۰ هزار واحد آن باقی مانده که به زودی تحویل داده می‌شود و پرونده این طرح برای همیشه بسته خواهد شد.

محمودزاده گفت: ورود به واحد‌های خالی از طریق سامانه اسکان املاک، سیاست کلی بود که بتواند در کوتاه‌ترین مدت، بازار مسکن را هدایت کند تا این بازار به تعادل برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اقدام دیگر این بود که بخشنامه‌هایی به سراسر کشور ابلاغ شد تا به همه کسانی که واحد‌های نیمه کاره دارند و به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند آن را تکمیل کنند تسهیلات پرداخت کنیم تا این واحد‌ها تکمیل و به بازار عرضه شود.

وی گفت: همچنین از خودمالکان یعنی کسانی که در صنعت ساختمان فعالیت دارند دعوت کردیم با مشوق‌های تعریف شده، وارد این حوزه شوند و در قالب طرح اقدام ملی مسکن, ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که جزو تعهدات اجتماعی بود همه دستگاه‌های دولتی، بانک ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدماتی دست به دست هم دهند تا جایگاه مسکن از یک کالای ارزشمند در سبد خانوار به کالای مصرفی تقلیل پیدا کند.

محمودزاده تاکید کرد: در بدنه دولت، حتی مجلس به فکر کمک کردن به حل مشکل مسکن هستند و عزم صددرصدی در دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و نهاد‌های نظارتی وجود دارد و همه به این خوشبین هستیم تا نیاز متقاضیان مسکن را برطرف کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا