مسکن و ساختمان

با هدف ارتقای کیفیت ساخت‌و ساز انجام می‌شود؛

درج نام مجری ذیصلاح در پروانه‌های ساختمانی از ابتدای اسفندماه

بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی از ابتدای اسفندماه با هدف افزایش کیفیت ساخت‌و ساز و ایمنی ساختمان‌سازی در پایتخت، نام سازنده ذیصلاح در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید خواهد شد.

«شهاب سعادت نژاد» رییس انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: این همایش با هدف پیگیری اجرای تفاهم نامه استفاده از خدمات سازنده ذیصلاح ما بین شهرداری تهران و شورای شهر و سازمان نظام مهندسی تهران برگزار شد و با هدف افزایش ایمنی در ساختمان سازی در پایتخت از ابتدای اسفند نام سازنده ذیصلاح در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید خواهد شد.

وی ادامه داد: در قانون به صراحت آمده است که در کار ساخت و ساز باید از افراد دارای صلاحیت استفاده شود این افراد، پروانه و مجوز خود را از وزارت راه دریافت می‌کنند و به صورت شخصی و حقوقی می‌توانند مطابق شیوه نامه وارد صنعت ساخت وساز شوند.

وی گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با شورای شهر و نظام مهندسی معنقد شده است از تاریخ اول اسفند در تمام ساخت و سازها از افراد و شرکت‌های سازنده به عنوان ذی صلاح نام برده خواهد شد تا ایمنی و کیفیت ساخت و سازها افزایش یابد.

اکنون زیر ساخت‌های لازم فراهم است تا بتوانیم در ساخت و ساز شهری به کمک سازمان نظام مهندسی شاهد حضور افراد دارای صلاحیت باشیم تا بتوانیم برکیفیت و عمر ساختمان اضافه کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در جمع خبرنگاران گفت: مردم در تهران هربار از ترس زلزله به خودروهای خود پناه می برند و اگر می‌خواهیم به این وضعیت پایان داده شود باید بحث نظارتی و مجری صلاح را هنگام ساخت و ساز تقویت کنیم.

«علیرضا میرجعفری»  با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر حدود ۹۰ درصد ساخت و سازها در پایتخت ایمن شده است، گفت: از شهرداری و ارگان‌های دیگر تقاضا داریم تعامل خود را با نظام مهندسی تقویت کنند تاتخلفات احتمالی برخورد شود. درج نام ذی صلاح در شناسنامه فنی اولین قدم است.

میرجعفری با بیان این‌که از اول اسفند در پروانه‌های ساختمانی مجری ذی‌صلاح درج خواهد شد، گفت: این حداقل خواسته سازمان نظام مهندسی ساختمان است و این راه برای حفط ایمنی و افزایش کیفیت  در ساخت و سازها باید ادامه داشته باشد.

یکی از دلایل کیفیت نازل ساخت‌وسازها در تهران را تعرفه مهندسان ناظر عنوان کرد و افزود: ناظران اعتراض دارند که حق‌الزحمه آنها متناسب با تورم پرداخت نمی‌شود، مدیران ارشد کشوری هم باید این دغدغه‌ها را ببینند. با تعامل با شهرداری نیز می‌توانیم کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهیم.

سازندگان ذیصلاح در دو بخش مهندسی و استادکاران و کارگران دارای صلاحیت از موارد مطرح و قیدشده در تفاهم‌نامه است.

 بر اساس این تفاهم‌نامه، حضور سازنده ذیصلاح برای گروه‌های ج و د ساختمانی یا بناهای دارای بیش از ۶ طبقه با ارتفاع از روی زمین و مساحت بالغ بر پنج هزار مترمربع در تمامی مناطق اجباری و در منطقه ۲ برای تمامی گروه‌های ساختمانی الف، ب، ج و د الزامی است.

ساختمان‌ها از لحاظ اهمیت به چهار گروه الف، ب، ج و د  تقسیم بندی می‌شوند و در مورد هر یک از این گروه‌ها نیز مهندسین عمران و معماری متناسب با آنها در صلاحیت‌های نظارت و طراحی تعیین شده‌است.

گروه نخست ساختمانی الف برای بناهای دارای یک تا ۲ طبقه با حداکثر زیر بنای ۶۰۰ متر مربع، گروه ب برای ساختمان های سه تا پنج طبقه با حداکثر زیر بنای ۲ هزار متر مربع، ج برای بناهای ۶ تا ۱۰ طبقه با حداکثر زیر بنای پنج هزار متر مربع و د برای بیش از ۱۰ طبقه ارتفاع و بالغ بر پنج هزار متر مربع زیر بنا، تعیین شده‌است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا