حمل و نقل

۲۲ هزار کیلومتر بزرگراه تا سال آینده می سازیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: اول انقلاب هیچ بزرگراهی نداشتیم اما در حال حاضر ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه داریم که تا سال آینده به ۲۲ هزار کیلومتر می‌رسد. محمد اسلامی صبح امروز در برنامه «سلام صبح به خیر» شبکه ۳ سیما با بیان اینکه از همه گونه‌های حمل و نقلی در سفرها استفاده و به صورت جاده‌ای، ریلی و هوایی سفر می‌کنم، گفت: از مسیری که مردم تردد می‌کنند می‌روم تا سطح خدمات به مردم را درک کنم، از پاویون نمی‌روم. من هیچ شأنی جز خدمت گزاری به مردم ندارم.

بزرگراه

وی افزود: باید به حداکثر پیشرفت برسیم و مردم از بهترین خدمات استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مردم آمریکایی‌ها را اخراج کردند و آنها می‌خواستند به چپاول‌های خود ادامه دهند اما ما داریم پیشرفت می‌کنیم و این خلاف نظر آنهاست. به همین دلیل این تحریم‌ها را علیه ما اعمال می‌کنند.

وی یادآور شد: بیش از ۲۳۰ هزار کیلومتر راه آسفالته داریم که ۱۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته است درحالی که اول انقلاب ۳ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته بود و این اتفاق در راستای محرومیت زدایی انجام شده است. البته هنوز تعداد زیادی از مناطق را داریم که به دلیل پراکندگی جمعیت، خدمات به سطح قابل قبولی نرسیده است. اگر ۱۵ هزار کیلومتر دیگر راه روستایی بسازیم، همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار راه آسفالته خواهند داشت.

اسلامی گفت: ابتدای انقلاب تنها آزادراهی که داشتیم تهران – کرج بود اما الان ۲ هزار و ۷۶۰ کیلومتر آزادراه در کشور است و تا پایان دولت به ۳۵۰۰ کیلومتر می‌رسد. برنامه داریم آزادراه‌ها را به ۵ هزار کیلومتر برسانیم که از محل سرمایه بخش خصوصی و بازار سرمایه تأمین سرمایه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اول انقلاب هیچ بزرگراهی نداشتیم اما الان ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه داریم و برنامه ما افزایش آن به ۲۲ هزار کیلومتر تا سال آینده است.

وی تصریح کرد: ما از نظر دانش مهندسی خودکفا هستیم و هیچ شرکت خارجی، پیمانکاری عمرانی ما را بر عهده نمی‌گیرد. اگر تحریم‌ها نبود حداقل سالی ۱۰ میلیارد دلار می‌توانستیم از محل صدور خدمات فنی مهندسی درآمد داشته باشیم.

اسلامی یادآور شد: راه آهن ما از ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۶ هزار کیلومتر رسیده، ۵ استان را به شبکه ریلی وصل کرده ایم و در برنامه ما، اتصال ۵ استان دیگر به این شبکه است که در حال ساخت هستند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور پیگیر پروژه‌های ریلی است و هر هفته از من وضعیت پروژه‌های ریلی را پرس و جو می‌کند؛ قطار پرسرعت در دستور کار است تا قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر را به مردم هبه کنیم و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

اسلامی در خصوص ساخت راههای شهرهای جدید گفت: ایاب و ذهاب شهرهای جدید جز لاینفک آن است چون اساساً فلسفه شهرهای جدید، ساخت مسکن برای کارکنان کلانشهرهاست تا به راحتی رفت و آمد کنند. متروی هشتگرد افتتاح شده و متروی پرند در دست ساخت است. همچنین متروی گلبهار مشهد و شهر مجلسی اصفهان در دست ساخت است.

وی گفت: مردم بدانند درآمد ما کاهش یافته، قبل از انقلاب کمتر از ۳۰ میلیون نفر جمعیت داشتیم و ۶.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم اما الان با ۸۰ میلیون نفر جمعیت نمی‌توانیم نفت صادر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کیفیت راه سازی برای ما بسیار مهم است. ما در گذشته آسیب زیادی داشته ایم. اتفاقاتی که در گذشته رخ داده به دلیل مشکلات پیمانکاری و مدیریتی ما بوده است البته شرکت‌های ما بسیار قوی هستند.

وی در خصوص قطعه ۹ کیلومتری آزادراه قزوین – رشت گفت: در حال ساخت ۳ شیفته این قطعه هستیم و تا قبل از اتمام این دولت آن را تحویل می‌دهیم. مردم ساعتها در این قطعه در ترافیک می‌ماندند. این قطعه فقط پل و تونل است. با این حجم سرمایه گذاری برای ۹ کیلومتر، می‌توانستیم ۹۰ کیلومتر آزادراه در مسیر صاف بسازیم اما این قطعه برای مردم کارگشاست.

اسلامی ادامه داد: با سیلابهایی که رخ داد جاده‌های ما آسیب دید ولی نتوانستیم آن را اصلاح کنیم. تا کنون آسفالت ۸ هزار کیلومتر مسیر را بهسازی کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی درباره حمل و نقل هوایی گفت: بهسازی مهرآباد باعث شده تا میزان اعزام و پذیرش مردم نیم ساعت کاهش یابد. تا پایان ۱۴۰۱ مردم شاهد تحول فوق العاده در مهرآباد خواهند بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا