دانشنامه ساخت و ساز

طراحی و ترسیم نقشه های اجرایی مبلمان مسکونی (چوب)

برای ساخت هر پروژه ای از مبلمان مسکونی، به نقشه هایی نیاز است که مطابق استانداردهای ملی و بین المللی
تهیه شده باشد. نقشه های مورد نیاز برای ساخت هر پروژه عبارت اند از:

  1. تصویر مجسم با پرسپکتیو
  2. نقشه انفجاری یا مونتاژ
  3. سه نما
  4. انواع برش با توجه به سطح دشواری پروژه

مبلمان اداری و منزل

چوب مورد مصرف در مبلمان مسکونی 

در ساخت مبلمان مسکونی، پس از اینکه اندازه قطعات با دقت تعیین شد، باید مواد اولیه مورد مصرف در هر پروژه انتخاب شود؛این مواد اولیه عبارت اند از: مواد اصلی مورد مصرف در ساخت مصنوعات چوبی عبارت اند از:

 چوب

مهم ترین ماده اولیه در مبلمان مسکونی است که در انتخاب آن باید بسیار دقت کرد. با وجود اینکه محصولات
چوبی را می توان تقریباً با هر نوع چوبی ساخت، اما انتخاب چوب های با دوام، محکم و با وزن مخصوص مزایای زیادی دارند. این نوع چوب ها درمقابل فشارهای مکانیکی و اسفتاده نامناسبی که معمولاً از صندلی ها می شود، مقاوم هس نتد. لزوماً نیاز نیست که صندلی را فقط از یک گونه چوب ساخت؛ به خصوصک‌ه باید رنگ آمیزی نیز بشود.

مبلمان اداری و منزل

نوع چوب

برای انتخاب چوب، باید در مورد یک نوع گونه خاص چوب پرس وجو کنید نه یک تیره وسیع؛ برای مثال درباره افرای نقدی، نه فقط افرا. برای اینکه مطمئن شوید آنچه را که نیاز دارید به دست  خواهید آورد. پس از اینکه نوع گونه انتخاب شد، با اس فتاده از ابزار مختلف، عملیاتی مانند برشکاری، رنده کاری، سوراخکاری و فرز کاری و…. را انجام دهید.

نوع چوب:

رطوبت چوب

الوارها در کوره یا در معرض هوای آزاد به صورت خشک شده و تر فروخته می شود. چوب خشک شده در کوره معمولاً مقاوم تر است. میزان درصد رطوبت این نوع چوب ۸ درصد و رطوبت در معرض هوا، در حدود ۲۰ درصد است. در حالی که الوار خشک شده در معرض هوا، دارای درصد رطوبت ۱۲ تا ۲۰ درصد می باشد. برای ساخت محصولات چوبی معمولاً درصد رطوبت چوب را ۸ درصد در نظر میگ یرند.

مبلمان اداری و منزل

کیفت چوب

مهم ترین عامل کیفی در چوب، خشک بودن آن است و پس از آن، مشخصات ظاهری مانند یکنواختی رنگ در کل الوار یا تخته، نداش نت گره و ترک های بزرگ که در رنگ کاری نهایی تأثیر بسزایی دارند.

 

رنگ چوب

محصولات رنگ کاری را می توان براساس کیفیت های عموم یو درجات حفاظتی که ارائه می ک نند به گروه های قابل ک تنرل: موم ها، روغ نها، جلادهنده ها، لاک و الکل )شلاک(، لاک ها، رنگ های بر پایه آب و رنگ های گیاهی دسته بندی کرد. جالب ا کنیه، در میان همه ا نی گروه های رنگی، یک نوع رنگ برتر وجود ندارد؛ به عبارت دیگر رنگی که بر رنگ دیگر برتر باشد، ممکن است نسبت به دیگری فاقد مطلوبیت باشد، طوری که باید در انتخاب یک رنگ حد میانه را رعایت نمود. در مهم ترین موارد انتخاب رنگ ظاهر، کاربرد و دوام آن مطرح است.

رویه کوبی

در انواع صندلی های تشک دار، از جمله بعضی از صندلی های دسته دار و صندلی میزبان، رویه کوبی کردن صندلی، راحتی فوق العاده ای برای پذیرایی از میهمانان حاصل می ک نند. از این رو با رویه کوبی کردن صندلی می توان نشیم گ ناه گوناگونی با طرح های مختلف از اس نفج یا فوم مصنوعی که روی آنها را با پنبه پلی استر و پارچه می پوشانند برای سبک های گوناگون صندلی رویه کوبی کرد.

 

شیشه

شیشه در شکل های مختلف مورد اس فتاده قرار میگ یرد: در ساخت لوازم تزیینی مانند گل، تابلو و…، در
ساخ نت ظروف آزمایشگاهی یا ظروف آشپزخانه مانند لیوان، بطری و… ، و بالاخره در ساخ نت شیشه های
مسطح که در دو نوع ساده و مشجر عرضه شده و مصارف مختلفی دارند که کاربرد عمدۀ آنها به عنوان در
و پنجره در کارهای ساختمانی است که به شکل های مختلف اعم از شیشه های شفاف، نیمه شفاف و رنگی،
جاذب حرارت، ایمن، دو جداره، سکوریت و … وجود دارند. همچنین در آینه سازی، صنایع نشکن، میزهای
شیشه ای، انواع شیشه رومیزی، ویتری نسازی و مبلمان نیز کاربرد دارند.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا