شهر

آب در خانه خوزستانی ها

داستان آبگرفتگی معابرشهری، ورود آب به خانه های مردم و پس زدن فاضلاب در برخی شهرهای خوزستان از جمله اهواز و کارون با وجود قول مسئولان استان بر تکرارنشدن این مشکل از سرخوانده شد. هر چند شدت بارش ها در شهر هایی مانند ماهشهر در ۳۰ سال گذشته بی سابقه گزارش شده است و مدیریت بحران خوزستان مجبور شد ادارات دولتی و بانک ها را روز یکشنبه در ۴ شهر خوزستان تعطیل کند تا از بار تردد کم شود، اما بدون شک زیرساخت های کلانشهر اهواز هنوز برای کنترل روان آب های ناشی از بارش های حتی ۱۰ میلیمتری هم با مشکلات جدی روبه رو می شود. بارش ها که از شنبه شب در خوزستان شدت بیشتری گرفته بود در روز یکشنبه به اوج خود رسید و سبب آبگرفتگی در برخی شهر ها مانند ماهشهر، بندر امام، شهر چمران و اهواز شد. برخی مناطق اهواز مانند کوی انقلاب، کوی علوی، کیانپارس، کوی فرهنگیان و کوت عبدالله و دیگر نقاط حاشیه ای این کلانشهر در روزهای یکشنبه و دوشنبه با مشکلات بزرگی روبه رو بودند. هر چند از عصر روز یکشنبه نیروهای شهرداری و آب و فاضلاب کار تخلیه آب از منازل و معابر شهری و هدایت آب های سطحی را آغاز کرده اند اما دیروز کماکان تردد در برخی از این مناطق به سختی انجام می شد. البته «احمد باقری» قائم مقام آبفای اهواز اعلام کرد که امروز سه شنبه کار تخلیه آب از منازل و معابر به پایان می رسد. وی گفت: بارش ها در صبح روز یکشنبه طبیعی بود اما در ساعت ۱۷ تا ۱۸ روز یکشنبه به یکباره ما شاهد حجم بالایی از بارش بودیم که شبکه فاضلاب توان تخلیه آن را نداشت. به گفته وی، روان آب حاصل از بارش ۶۰ میلیمتری عصر یکشنبه اهواز حدود ۱۲میلیون متر مکعب بود و این در حالی است که اگر فرض بگیریم ۵۰ درصد آن باید از طریق شبکه فاضلاب تخلیه شود باید از شبکه فاضلابی که توان انتقال تنها ۳۰۰ هزار متر مکعب را دارد انتظار داشته باشیم حجم ۶ میلیون متر مکعبی بارش را انتقال دهد که عملی نیست. وی بار دیگر به نبود سیستم دفع آب های سطحی اهواز اشاره کرد و توسعه آن را از وظایف شهر داری خواند. وی گفت: هر چند تمام پمپ های تخلیه فاضلاب در روز های شنبه و یکشنبه با تمام قدرت خود کار می کردند ولی حجم آب به قدری زیاد بود که انتظار ما رفع مشکل تا ظهر روز سه شنبه است.

 زمان بحران آبگرفتگی کاهش یافت

 در همین حال «امید بن عباس» مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان در پاسخ مبنی بر قول مسئولان استانی برای عدم تکرار مشکل آبگرفتگی در خوزستان تاکید کرد: آقای استاندار قول داده بودند که در صورت بارش مشابه سال قبل اجازه نخواهیم داد بحران طولانی شود که همین گونه هم شد. وی افزود: خوزستان در سیلاب سال گذشته حدود ۱۰ روز با مشکل آبگرفتگی معابر و ورود  آب به خانه های مردم درگیر بود در حالی که انتظار ما جمع کردن این مشکل ظرف ۴۸ ساعت است. به گفته وی، بارش بندر امام با ۱۸۳ میلیمتر در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. وی تصریح کرد: در شهرهای ماهشهر و بندر امام مشکلاتمان از اهواز بیشتر بود. وی خاطرنشان کرد: تا ظهر روز گذشته مشکل در ۶ ناحیه شهرداری از ۸ ناحیه شهرداری اهواز حل شده بود و فقط در برخی جاها مانند کوی علوی کماکان با مشکلات بزرگی روبه رو بودیم.

 خوزستان میزبان بارش های سیلابی

 در همین حال «محمد سبزه زاری» مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بیشتر حجم بارش های خوزستان در ۴۸ ساعته شنبه و یکشنبه مربوط به ماهشهر با ۱۰۷ میلیمتر و اهواز با ۸۰میلیمتر در داخل شهر بوده است. وی با اشاره به اینکه این شهرها عمدتا در مناطق  پست جغرافیایی هستند، افزود: به همین جهت روان آب حاصل از باران در این شهر ها به جای تخلیه با مشکلاتی روبه رو می شود. به گفته وی، خوزستان از امروز سه شنبه و بویژه چهارشنبه باز هم باید منتظر  بارش های بیشتری باشد.

 ورود سیلاب به ۲۰۰ خانه در ماهشهر

ماهشهر، بندر امام و شهر چمران هم از جمله شهرهایی بودند که به دنبال تداوم بارندگی در خوزستان با مشکلات بزرگی روبه رو شدند. «محسن بیرانوند» فرماندار ماهشهر گفت: متاسفانه حجم بارش ها بی سابقه بود به گونه ای که ما باید سه میلیون متر مکعب روان آب را مهار می کردیم و کنترل این حجم آب از ظرفیت های ما بیشتر بود. وی افزود: هرچند وضعیت در ماهشهر از شهر چمران و بندر امام بهتر بود اما متاسفانه در مجموع روان آب وارد ۲۰۰ خانه شد که از همان ساعت اولیه کار تخلیه آب آغاز شد و خوشبختانه امروز صبح سه شنبه مشکلی در این زمینه نداریم. وی تاکید کرد: با تخلیه آب خانه ها و بازگشایی معابر از امروز کار بررسی خسارت ها آغاز شده است.

 افزایش ذخایر سدهای خوزستان

در همین حال «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در خصوص مشکل پیش آمده گفت: در صورت عدم بارندگی مجدد در بندر ماهشهر حداقل تا ۸۰ درصد مشکلات شهر چمران تا صبح امروز سه شنبه رفع می شود.وی با اشاره به بارندگی های اخیر گفت: با ورود توده سودانی طی چند روز اخیر به استان شاهد بارندگی هایی در بخش های بالا دست استان بودیم که برآورد شده به واسطه این بارش ها طی ۵ روز آینده ذخیره آبی سدهای استان را به میزان ۳ میلیارد متر مکعب تامین کند. وی افزود: پیش از این بارندگی ها، ۹.۹ میلیارد متر مکعب ذخایر پشت سدهای ما خالی بوده که با بارندگی های اخیر برآورد شده تا میزان ۳.۲ میلیارد متر مکعب ذخایر سدها تامین شود.

استاندار خوزستان گفت: در پایین دست سدها هم شاهد بارندگی های بسیاری بودیم و با توجه به پیش بینی ها، از ابتدا نگران بارندگی ها و شرایطی که در مباحث میان حوضه ای پیش خواهد آمد، بوده ایم. وی عنوان کرد: در طول ۴۸ ساعت شنبه و یکشنبه شهرستان ماهشهر بارشی بیش از ۱۷۰ میلیمتر را به خود دیده که با توجه به پیش بینی های بارشی در حدود ۹۵ الی ۱۰۰ میلیمتر اداره هواشناسی، شاهد میزان بیشتر بارندگی در این شهرستان بوده ایم.

شریعتی بیان کرد: در شهر ماهشهر مشکل چندانی وجود نداشته اما در شهر چمران و بندر امام خمینی(ره) به دلیل بالا بودن حجم آب و عدم پاسخگویی سیستم ها به این حجم از آب یا نبود سیستم جمع آوری آب های سطحی با مشکلاتی روبه رو شدیم.

استاندار خوزستان با اشاره به اعزام معاونت عمرانی استانداری و مسئولینی از شرکت آب و فاضلاب استان و سایر دستگاه ها به بندر ماهشهر گفت: با اقدامات جدی صورت گرفته از طرف شرکت پتروشیمی، اداره بندر و همچنین کمک های خوبی که از طرف استان ارسال شده باعث دفع بهتر آب ها شد.

وی افزود: در صورتی که طبق پیش بینی های صورت گرفته شاهد بارندگی مجدد نباشیم، حداقل تا ۸۰ درصد مشکلات شهر چمران تا صبح سه شنبه رفع خواهد شد و عمده آب های جمع شده دفع خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا