دانشنامه ساخت و ساز

طرز کار و عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی

هر چند دستگاه  تصفیه آب خانگی به چندین دسته بندی مختلف تقسیم شده و مدل ها و نوع های گوناگونی دارند یک دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی است که با فناوری اسمز معکوس آب آشامیدنی را تصفیه میکند . سیستم تصفیه آب ro اسمز معکوس که به دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس نیز مشهورند جدیدترین و کامل ترین شیوه تصفیه آب آشامیدنی محسوب میشوند بنابراین این دستگاه ها جزو قدرتمندترین دستگاه های آب شیرین کن خانگی به شمار میروند.

دستگاه تصفیه آب

 قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، از قطعات بسیار زیادی تشکیل شده است که به شرح زیر است :

  1. شیر ورودی دستگاه تصفیه آب خانگی
  2. اتصالات پلاستیکی کوئیک فیتینگ دستگاه تصفیه آب خانگی
  3. هوزینگ دستگاه تصفیه آب خانگی
  4. شاسی دستگاه تصفیه آب خانگی
  5. شیر برقی دستگاه تصفیه آب خانگی
  6. شیر های پرشر و لو پرشر دستگاه تصفیه آب خانگی
  7. ترانس دستگاه تصفیه آب خانگی
  8. پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی
  9. شلنگ دستگاه تصفیه آب خانگی
  10. گیج فشار روغنی دستگاه تصفیه آب خانگی
  11. هوزینگ ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی
  12. فیلتر مرحله اول تا هفتم دستگاه تصفیه آب خانگی
  13. شیر تصفیه آب خانگی
  14. مخزن تحت فشار تصفیه آب خانگی

شرح کامل قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی به شرح بالا بود که برای شما عزیزان توضیح دادیم . حال تمام این قطعات عملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی اسمز معکوس را پدید می آورد .

 

ملکرد دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه است

دستگاه تصفیه آب خانگی چگونه کار میکند ؟ ابتدا شیر ورودی استیل دستگاه تصفیه آب را باز کنید تا آب آشامیدنی لوله کشی شهری از طریق شلنگ تصفیه آب وارد فیلتر مرحله اول دستگاه تصفیه آب خانگی شود .

آب آشامیدنی لوله کشی شهری سرشار از املاح مضر و درشتی است که با چشم دیده میشوند و در کتری رسوب میکنند . این املاح در بدو ورود به فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی در مرحله اول ، حذف و تصفیه میگردند . این املاح درشت عبارت اند از : شن و ماسه و گل و لای ، املاحی که باعث بروز سنگ کلیه در بدن انسان میشوند . علاوه بر اینها اگر از ورود این املاح به دستگاه آب تصفیه کن جلوگیری نشود باعث کیپ شدن و گرفتگی شلنگ ها و رسوب در پمپ دستگاه تصفیه آب خواهد شد و عمر قطعات تصفیه آب را کم خواهد کرد .

دستگاه تصفیه آب

پس از حذف املاح درشت ، آب از شلنگ تصفیه آب به هوزینگ دوم و سوم و فیلتر شماره دو و سه تصفیه آب خانگی میرود . در فیلتر کربن اکتیو شماره دوم و فیلتر کربن بلاک شماره سوم آب شیرین کن ، کلر و مواد جانبی کلر تصفیه و حذف میشوند . معایب کلر در آب آشامیدنی بسیار زیاد است به قدری که باعث ریزش مو و چروک شدن پوست میشود . نحوه حذف کلر در دستگاه تصفیه آب به این صورت است که در آب با آزاد سازی یون های مثبت و منفی کربن ، کلر جذب کربن میگردد و از فیلتر مرحله دوم و سوم عبور نمیکند .

پس از فیلتر مرحله دوم و سوم آب باید طبق قاعده وارد فیلتر مرحله چهارم تصفیه آب خانگی شود . اما به دلیل ریز بافت بودن این فیلتر ، آب وارد پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی میشود . تنها عملکرد و نحوه کار پمپ تصفیه آب خانگی به این صورت است که آب را با فشار زیاد از فیلتر ریز بافت ممبران عبور دهد . ممبران تصفیه آب خانگی ، قلب اصلی دستگاه بوده و تمام املاح مضر آب آشامیدنی را پشت غشاهای خود نگه میدارد .

فیلتر مرحله چهارم ممبران تصفیه آب خانگی ، جز فیلتر های بالایی به شمار می آید . طرز کار ممبران به این صورت است که قابلیت حذف و تصفیه املاح بسیار ریز تا ابعاد کوچکتر از ۰,۰۰۰۱ میکرون را دارد به همین جهت املاح ریزی همچون نیترات و نیتریت ، آرسنیک و آلومینیوم نیز از آب آشامیدنی حذف میشوند تا با تنظیم سختی آب دستگاه تصفیه آب به شما بهترین سختی آب آشامیدنی را تحویل دهد . از آنجایی که ممبران تصفیه آب نیترات را تسفیه میکند ، به این آب شیرین کن ها دستگاه تصفیه آب خانگی حذف نیترات نیز میگویند . غشای ریزبافت ممبران را میتوانید در تصویر زیر مشاهده نمایید .

ممبران تصفیه آب خانگی در یک هوزینگ قرار میگیرد که این هوزینگ سفید بوده و سر آن پیچ دارد تا باز شده و فیلتر ممبران در آن قرار گیرد .

ممبران تصفیه آب دو خروجی دارد ، اولین خروجی ، آب کثیف و املاح مضر را به فاضلاب ظرفشویی هدایت میکند . این املاح عبارت اند از انواع نیترات ها ، نیتریت ها ، میکروب و ترکیبات مضر و آلاینده های آلوده داخل آب آشامیدنی ، دومین خروجی به سمت مخزن تصفیه آب خانگی هدایت میشود که آب مقطر داخل مخزن ذخیره تصفیه آب جمع میشود .

دستگاه تصفیه آب

عملکرد و ساختار مخزن تحت فشار دستگاه تصفیه آب خانگی به این صورت است که آب مقطر را داخل تیوپ خود نگهداری میکند اما آیا آب مقطر قابل خوردن است و برای بدن ضرر ندارد ؟ طبیعتا نوشیدن آب مقطر برای بدن ضرر دارد اما زمانی که شما شیر روی سینک تصفیه آب را باز میکنید آب از فیلتر پنجم ششم و هفتم عبور میکند که املاح مفید آب آشامیدنی به آب اضافه میشود تا استاندارد سختی آب آشامیدنی بدست آید .

پس از فیلتر مرحله چهارم ، آب وارد فیلتر پست کربن مرحله پنجم تصفیه آب میشود . عملکرد مرحله پنجم کربن خطی ، یک دستگاه تصفیه آب را به بهترین آب شیرین کن خانگی تبدیل میکند زیرا بو و طعم آب آشامیدنی را شیرین میکند . فیلتر پست کربن از کربن ساخته شده و کربن آن از پوسته نارگیل میباشد .

با عبور از فیلتر کربن خطی ، آب به فیلتر زرد رنگ مینرال میرسد . نحوه کار فیلتر مینرال ، در برخی دستگاه های تصفیه آب تایوانی ، شفاف است و اجزای داخل آن قابل دیدن است . فیلتر مرحله ششم مینرال ، یک معدنی ساز است که املاح مفید مورد نیاز بدن را به آب آشامیدنی برمیگرداند . آیا میدانید تفاوت آب معدنی با آب آشامیدنی تصفیه شده چیست ؟ فرق آن در املاح معدنی است . مشخص نیست در بطری های آب معدنی به میزان لازم مواد معدنی اضافه گردد . اما در دستگاه تصفیه آب ، میزان آب مورد نیاز بدن در روز ، بررسی شده و به همان میزان املاح معدنی اضافه میگردد .

دستگاه تصفیه آب

با عبور از فیلتر مینرال ، به فیلتر مرحله هفتم و آخرین فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی میرسیم که از مهم ترین فیلتر های تصفیه آب به شمار میرود . طرز کار و عملکرد فیلتر آلکالاین ، آب آشامیدنی را قلیایی یونیزه میکند . بهترین دستگاه تصفیه آب قلیایی ، هفت مرحله ای است که در مرحله آخر فیلتر آلکالاین تعبیه شده و ph آب افزایش پیدا میکند . با قلیایی شدن آب آشامیدنی هم از ضرر های آب اسیدی دور خواهید ماند و هم از فواید نوشیدن آب آشامیدنی تصفیه شده قلیایی استفاده میکنید .

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا