دانشنامه ساخت و ساز

معرفی انواع شیر های آبی-( شیرهای برداشت )

انواع شیرها وسایلی هستند که برای باز و بسته کردن مسیر، تنظیم مقدار جریان آب، کنترل سطح آب و برداشت آب به کار برده می شوند. در تأسیسات لوله کشی آب رسانی ساختمان، شیرها به سه گروه شیرهای برداشت، شیرهای مسیر و شیرهای ایمنی و کنترل دسته بندی می شوند که در این مقاله با شیرهای برداشت و انواع آن ها آشنا می شویم.

 

شیرهای برداشت:

شامل شیرهای ساد ۀتکی، شیرهای مخلوط، شیرهای پیسوار و شیرهای فشاری  (شست وشو) می باشند. جنس این شیرها معمولاً از آلیاژ برنج است و برای زیبایی آن را با آب کاری ک رم و  نیکل روکش می کنند.

 

شیرهای ساده تکی:

در انواع و اشکال گوناگون ساخته می شوند و مهم ترین آنها شیر کرمه دنباله کوتاه،  شیر کرمه دنباله بلند، شیر برنجی معمولی و شیر برنجی سر شیلنگی هستند.

شیر آلات

شیرهای مخلوط:

برای مخلوط کردن آب سرد و آب گرم و رساندن آب به دمای لازم به کار می روند. به دوگروه توکاسه و دیواری تقسیم بندی می شوند که نوع توکاسه در مدل و اشکال گوناگون از طرف سازندگان  عرضه می شوند.

شیرهای مخلوط

 

شیر پیسوار:

در روشویی ها و ظرف شویی ها ک ه از شیر مخلوط توکاسه استفاده می کنند، ارتباط شیر مخلوط و شبکه لوله کشی آب سرد یا آب گرم به وسیله این شیر برقرار می شود.

شیر پیسوار

شیرهای فشاری:

وسیله ای است که برای شست وشوی کاسه  توالت و تخلیه فاضلاب به کار می رود.

شیرهای فشاری

 

شیرهای مسیر:

شیرهایی هستند که در مسیر لوله کشی برای باز و بسته کردن مسیر و تنظیم فشار و جریان آب به کار می روند. شیر فلکه کف فلزی، شیر فلکه کشویی و شیری که طرفه سوپاپی از جمله شیرهای مسیر هستند.

شیرهای مسیر

 

شیرهای ایمنی و کنترل

این شیرها به منظور ایجاد ایمنی در ک ار دستگاه ها در تأسیسات بهداشتی و گرمایی ساختمان به کار می روند. دارای انواع و اقسام زیادی هستند که در این بخش به دو نوع آن، یعنی شیر اطمینان و شیر شناور می پردازیم.

 

شیر اطمینان یا شیر رهاکننده

برای کنترل فشار آب گرم کن ها و جلوگیری از خطرات ناشی از افزایش فشار آنها از این شیر استفاده می شود که در موقع بالا رفتن فشار و یا درجه حرارت به طور اتوماتی کبازشده و مقداری از آب یا بخار را خالی می کند. این شیر در انواع ک نترل کنند ۀفشار، ک نترل کنند ۀدرجه حرارت و ک نترل کنند ۀفشار و درجه حرارت ساخته شده و در بالای آب .) گرم کن نصب می شود.

شیرهای ایمنی و کنترل

شیر شناور

برای ک نترل سطح آب در مخزن ها به کارمی روند. شیر با ک م کگوی توخالی و شناوری ک ه با پایین و بالا رفتن سطح آزاد آب در مخزن، پایین و بالا می رود از حالت ک املاً باز به حالت ک املاً بسته تغییر می کند. شکل ۱۸ ۴ ی کنمونه از این شیر را نشان می دهد.

شیرشناور

 

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا