شهر

شورای عالی شهرسازی افزایش حریم شهرها را به استانداری ها واگذار کرد

شورای عالی شهرسازی و معماری طی مصوبه ای، افزایش محدوده و حریم شهرها برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن را به استانداری ها و کمیته فنی این شورای عالی واگذار کرد.

به گزارش صما، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام کرد: با توجه به صورت جلسه ۵ شهریور کمیته فنی شماره یکِ این شورا، پیرو منویات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت وزیران و به منظور تسریع حداکثری در فرآیند تأمین اراضی مورد نیاز طرح اقدام ملی مسکن، لذا این شورای عالی در جلسه ۱۰ شهریور ۹۹ مقرر کرد:

۱. کلیه مصوبات شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها مربوط به الحاق یا تغییر کاربری اراضی متعلق به دولت، و نهادهای عمومی و نیروهای مسلح صرفاً جهت تأمین اراضی مرتبط با اقدام ملی، با تاکید بر رعایت «قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی» با اولویت و فوریت در کمیته فنی شورای عالی بررسی و تصمیم کمیته مذکور به عنوان مصوبه شورای عالی، توسط دبیر شورا به استانداران محترم ابلاغ گردد.

۲. استانداران کلیه استان‌ها مکلفند مراحل بررسی و تصویب اراضی مذکور را در حداقل زمان ممکن در مراجع تصویب استانی به انجام رسانده و مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان را جهت طی فرآیند قانونی با فوریت به دبیرخانه شورایعالی ارسال کنند.

۳. وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان مکلفند تمهیدات لازم جهت تسریع در فرآیند صدور پروانه طرح‌های مصوب را به شهرداران ذی ربط ابلاغ کنند.

اختصاص اراضی در اختیار وزارت جهاد در اطراف شهرها به طرح ملی مسکن

خاطرنشان می‌شود وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی هفته گذشته تفاهم نامه‌ای برای انتقال اراضی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی به راه و شهرسازی برای ساخت و ساز مسکونی به امضا رساندند.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این اراضی دارای شوری بوده، به هیچ وجه قابل کشت نیست و فاقد آب هستند.

همچنین کمیسیون‌های ماده ۵ شهرها نیز که یکی از اعضای آن، مدیرکل راه و شهرسازی هر استان است، تا کنون در چندین استان با تقاضای تغییر کاربری برخی اراضی دولتی حریم و محدوده شهرها به مسکونی برای تسریع در اختصاص زمین به اجرای طرح اقدام ملی مسکن موافقت کرده اند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا