حمل و نقل

کرونا اجازه سفر به ترکیه با قطار را می‌دهد؟

در شرایطی که مرداد ماه سال گذشته قطار تهران-آنکارا براساس توافقات صورت گرفته بین ایران و ترکیه راه‌اندازی شد و قرار بود قطار تهران-استانبول نیز راه‌اندازی شود، کرونا سفر ریلی به آنکارا را هم لغو کرد و هنوز با توجه به شرایط سفر ۶۰ ساعته ریلی به ترکیه، نبود تقاضا و … وضعیت آن مشخص نیست.

به گزارش صما، از ۱۶ مرداد سال گذشته بر اساس توافقات صورت گرفته بین ایران و ترکیه قطار تهران-آنکارا راه‌اندازی شد و هر هفته چهارشنبه‌ها مردم می‌توانستند با تهیه بلیت قطار به این کشور سفر کنند و قرار بود سفر ریلی تهران-استانبول نیز پس از طی مذاکرات دو جانبه راه‌اندازی شود اما این اتفاقات دستخوش شیوع ویروس کرونا لغو شد.

قطار تهران-آنکارا هر چهارشنبه ۲۵۰ مسافر را با ۴۳ یورو به مقصد می‌رساند که شامل سفر ۶۰ ساعته مشترک با قطار و کشتی بود و با توجه به اینکه خط ریلی تهران-وان نیز فعال شده بود، مسئولان شرکت راه‌آهن بارها از مذاکره برای راه‌اندازی خط ریلی تهران-استانبول در اواخر سال گذشته خبر داده بودند اما شیوع ویروس کرونا همه معادلات در این زمینه را به هم زد. چرا که نتنها قطار تهران-استانبول راه نیافتاد بلکه دیگر قطارهای فعال بین ایران و ترکیه نیز متوقف شدند و سفر به این کشور لغو شد.

این قیمت‌ها حتی با نرخ یورو ۳۵ هزار تومانی عددی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود که اگر شرایط و پروتکل‌های بهداشتی اجازه دهد بسیار به صرفه‌تر از بلیت هواپیمای چند ده میلیون تومانی ایرلاین‌های داخلی و خارجی است.

اما با این حال و پس از گذشت حدود هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، تکلیف سفرهای ریلی به ترکیه با وجود از سر گیری سفرهای هوایی به این کشور همسایه مشخص نیست و بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا، هنوز پروتکل‌ها برای انجام این سفر طولانی مشخص نشده و به نظر می‌رسد مردم نیز چندان تمایلی به از سر گیری سفر با قطار به ترکیه در این شرایط کرونایی ندارند.

از سوی دیگر شرکت‌های حمل و نقل ریلی نیز درخواستی برای مذاکره با ترکیه برای راه‌اندازی این سفرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشته‌اند و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اگر درخواستی باشد می‌تواند مذاکرات آن را با ترک‌ها برای تدوین پروتکل‌های مشترک بهداشتی آغاز کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا