دانشنامه ساخت و ساز

بررسی امکانات و روش استفاده از متر لیزی

فرض کنید یک کامیون کمپرسی پر از ماسه داریم که ابتدا دانه‌های ماسه را یکی یکی بر روی فردی که روی زمین دراز کشیده می‌ریزیم، فرد هیچ گونه احساس فشار و ضربه و ناراحتی نمی‌کند. اگر همان ماسه را یک‌باره بر روی آن فرد بریزیم چه اتفاقی می‌افتد؟! تقریباً تفاوت نور معمولی با نورهای حاصل از لیزر (متر لیزری) مشابه همین حالت هست. 

به‌طور کلی لیزرها انواع مختلف و زیادی دارند که وجه تمایز و دسته بندی انواع لیزرها را پارامترهایی از قبیل نوع محیط فعال (محیطی که عمل لیزر زایی یا به عبارتی تقویت در آنجا انجام می‌گیرد که می‌تواند جامد، مایع و گاز نیز باشد) و نوع ساختار و شرایط فیزیکی حاکم بر آن تعیین می‌کند.

لیزرها هم می‌توانند به‌صورت پالسی و هم پیوسته کار کنند که بستگی به هدف و کاربردمان دارد. کاربرد لیزر بسیار گسترده هست و با توجه خصوصیات منحصر به فرد آن هر روز کاربردهای بیشتری برایش می‌توان متصور شد. رایتر و بلوری منزل شما دارای این تکنولوژی هست، پرینترهای لیزری هم همین‌طور، بارکد خوان‌های فروشگاه‌ها هم از لیزر استفاده می‌کنند و در کارهای بی‌شماری مانند جراحی چشم و جوشکاری‌های میکرومتری گرفته تا آشکار سازی مواد تشکیل شده کهکشان‌های دور دست از لیزر استفاده می‌شود.

متر لیزری
متر لیزری

 

اندازه گیری فاصله با کمک لیزر در مترهای لیزری

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد لیزر باریکه‌ای از نور کنترل شده هست. از جمله خصوصیات این نور متمرکز بودن آن هست؛ بنابراین باریکه لیزر در صورت برخورد با اجسام در همان مسیر انتشار بازتاب شده و به اطراف نشر پیدا نمی‌کند (البته ما هم جسم و هم میزان انتشار را ایدئال در نظر گرفتیم)؛ بنابراین ما می تونیم با داشتن زمان انتشار باریکه لیزر و زمان برگشت باریکه لیزر فاصله را با دقت بسیار بالایی حدس بزنیم. البته در عمل عوامل بیشتری از جمله خطاهای محیطی به فرمول ما اضافه می‌شود. به‌صورت خیلی ساده می‌توان گفت: اگر لحظه t۰ پالس لیزری از سیستم به سمت هدف ارسال شود و سیگنال بازگشتی در لحظه t۱ آشکار شود، با توجه به اینکه نور با سرعت C در مدت زمان t۱ – t۰ فاصله ۲x (رفت و بازگشت سیگنال) را پیموده است، فاصله x به دست می‌آید:   

(X = (1/2) C(t۱ – t۰

متر لیزری
متر لیزری

 

متر لیزری چیست؟

یک وسیله کوچک و سبک و ساده که با فشردن تنها یک دکمه می‌تواند طول، سطح، حجم، زاویه، رابطه فیثاغورثی و.. را برای شما محاسبه کند. ابزاری وسوسه انگیز که ذهن هر اهل فن رو برای خرید آن قلقلک خواهد داد. در ادامه با بررسی این ابزار با آیچوب باشد.

متر لیزری
متر لیزری

مزایای متر لیزری چیست؟

سرعت و دقت حتماً لازمه کار بهتر و راحت‌تر هست که متر لیزری در حیطه وظایف خودش این دو آپشن رو در خودش جا داده. حتماً بارها و بارها در پروژه‌های مختلف برای اندازه برداری و برآورد از متر استفاده کردید و با مشکلات آن آشنا هستید. اینجاست که متر لیزری به کمک ما خواهد آمد. از جمله برتری‌های متر لیزری می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت بسیار بالا با تلورانس ۱ تا ۲ میلی‌متر
  •   کاربری بسیار آسان و سبک
  • برآورد متراژ حتی تا ۲۵۰ متر
  • سرعت بسیار بالای اندازه برداری نسبت به مترهای سنتی
  • محاسبه سطح و حجم و …
  • علاوه بر اندازه برداری طولی
  • اندازه گیری نقاط دور از دسترس مانند ارتفاع و سقف
  • بدون نیاز به نفر دوم برای نگه داشتن سر متر در مترهای فلزی یا پارچه‌ای

 

معایب مترهای لیزری چیست؟

در این فقره محدودیت واژه رساتری هست به نظر من. از جمله محدودیت‌های متر لیزری می‌توان نیاز به دید مستقیم و بدون مانع نسبت به نقطه مقابل و عدم توانایی اندازه برداری قوس‌ها اشاره کرد.

 

برندهای موجود متر لیزری در بازار ایران

لایکا (leica)، استبیلا (stabila)، آ.اِ. گ (AEG)، استنلی (stanley)، لیزرلاینر (laser liner)، بوش (bosch)، ماکیتا (makita)، هیلتی (Hilti)، دیوالت (Dewalt)، دی سی‌ای (DCI)، تروتک (Trotec) و… از جمله برندهای موجود در ایران هست. برندهایی از کشورهای اتریش، آلمان، امریکا، چین و … . در این رابطه پیشنهاد و توصیه آیچوب این هست که انتخاب برند را به انتهای تحقیقاتتان بسپارید و در ابتدا به نیازهای خودتان، آپشن ها و گارانتی بپردازید.

 

امکانات جانبی متر لیزری

متر لیزری
متر لیزری

 

 

دامنه‌ی اندازه

گیری این عدد توانایی متر لیزری را در اندازه گیری بیان می‌کند. معمولاً عددی هست با مقدار کمینه ۰.۵ متر و بیشینه تا ۲۵۰ متر (برای اندازه‌های بیشتر دور سنج استفاده می‌شود)

دقت اندازه گیری

تلورانس همان خطای اندازه گیری متر لیزری هست که به‌صورت یک عدد با علامت + و – روی هم بیان می‌شود. هر چه این عدد کمتر دقت متر ما بیشتر.

محاسبات اضافه

محاسبه مقادیر سطح، حجم، جمع و تفریق مقادیر، فیثاغورث، مقدار ماکزیمم، مینیمم و متوسط از جمله قابلیت‌هایی است که در بیشتر مترهای لیزری وجود دارد.

متر لیزری
متر لیزری

 

قابلیت‌های ارتباطی

مدل‌های گران‌تر متر لیزری قابلیت اتصال از طریق بلوتوث یا WIFI به گجت های مختلف را دارند.

متر لیزری
متر لیزری

 

قابلیت‌های افزوده

بعضی مدل‌ها علاوه بر اندازه گیری قابلیت نشان دادن تراز و هم سطحی و شیب را هم دارند که بسیار پرکاربرد هست. همچنین تقریباً همه مترهای لیزری دارای خاصیت قطع اتوماتیک لیزر یا خاموش شدن متر لیزری را دارند که مدت کاربرد آن را تا ۶ ساعت افزایش خواهد داد. صفحه نمایش رنگی یا سیاه و سفید یا تاچ هم از قابلیت‌هایی هست که در متر لیزری می‌تواند موجود باشد.

 

کلاس لیزر

کلاس لیزر یک عدد هست از ۱ تا ۴ که هر یک ویژگی‌هایی دارد. برای مترهای لیزری معمولاً از کلاس ۲ لیزر استفاده می‌شود. در این کلاس چنین لیزرهایی در قسمت مرئی بینایی کار می‌کنند و توان خروجی آن ۱ میلی وات است. چنین لیزرهایی ذاتاً ایمن نیستند. اما خطرات را می‌توان با مراحل نسبتاً ساده‌ای کنترل نمود. در این دسته لیزرها چشم به‌طور طبیعی قدرت حفاظت از خویش را دارد و به‌طور ناخودآگاه مسیر خود را از مقابل برخورد پرتو منحرف می‌کند. این حفاظت را حتی با یک پلک زدن ساده هم می‌تواند انجام بدهد. فقط زمانی استفاده از این لیزرها خطرناک است که به‌طور مستقیم برای یک بازه زمانی (و نه به‌صورت لحظه‌ای) مشاهده شود.

متر لیزری

 

 

 

 

 

کاربرد لیزر در ساخت و ساز

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا