نظام مهندسی

رییس کمیسیون عمران:

مهندسان کشور نانوا و مسافرکش شده‌اند

رییس کمیسیون عمران اظهار داشت: شاهد آن هستیم که مهندسان کشورمان که هزینه بسیار زیادی برای تحصیل آن پرداخت شده است امروز نانوانی و مسافرکشی می‌کنند.

به گزارش صما، محمد رضا رضایی کوچی در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون عمران با سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه خوشبختانه توان مهندسان کشورمان برای ارایه خدمات و صادرات خدمات نظام مهندسی بسیار بالا است، گفت: در بحث صادرات نظام مهندسی وزارت امور خارجه نقش مهمی دارد به طوری که می‌تواند شرکت‌های صادرکننده را مورد حمایت قرار دهند.

وی ادامه داد: سفرای کشورمان در کشورها باید ضمن ایفای نقش سیاسی و فرهنگی خود از نقش اقتصادی که دارند غافل نشوند و در حال حاضر سفرای کشورمان در بخش سیاسی متمرکز هستند و باید بخش اقتصادی را هم فعال کنند.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه باید تقویت شود، گفت: با تکیه بر وزارت امور خارجه می‌توانیم درآمد حاصل از صادرات خدمات مهندسی را افزایش دهیم .

رضایی تاکید کرد: در حالی که بخش مهندسی کشورمان توان صادرات بیش از ۳۰ میلیارد دلار خدمات مهندسی دارد اما من امروز از بیان عددی که صادر می‌شود شرمنده هستم.

وی افزود: هر چند از این جلسات مکرر برگزار شده اما خروجی نداشته است و در آغاز دوران جدید مجلس می‌توانیم با استفاده از تجربیات گذشته بحث صادرات خدمات مهندسی را احیا کنیم .

رییس کمیسیون عمران با اشاره به اختلافات ایجاد شده در دوره قبل اظهار داشت: در دوره گذشته اختلافات جدی بین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی وجود داشت و هر یک از این دستگاه‌ها قصد داشتند تا سازمان نظام مهندسی به عنوان ابزاری در دست خودشان باشد و متاسفانه سازمان نظام مهندسی بین شهرداری و وزارت راه وشهرسازی له می شد.

وی تاکید کرد: کمیسیون عمران همان زمان وارد موضوع شد و از استقلال نظام مهندسی دفاع کرد و اجازه نداد تعرضی به نظام مهندسی صورت بگیرد.

رضایی کوچی گفت: انتظار ما از سازمان نظام مهندسی این است که کیفیت ساخت و ساز را بتواند افزایش دهد. در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده و آسیب پذیر زندگی می‌کند و سازمان نظام مهندسی باید کمک کند تا احیای بافت فرسوده هر چه سریع‌تر و قوی‌تر انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال مهندسان گفت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار مهندس آماده ورود به کار هستند اما متاسفانه شغلی پیدا نمی‌کنند.

رییس کمیسیون عمران افزود: شاهد آن هستیم که مهندسان کشورمان که هزینه بسیار زیادی برای تحصیل آن پرداخت شده است امروز نانوانی و مسافرکشی می کنند.

وی با اشاره به کاهش ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: شهرداری‌ها به دلیل رکود ساخت و ساز و برای درآمدزایی دست به فروش فضای سبز زدند این در حالی است که با تولید ساختمان می‌توانیم هم مشکل مسکن در کشور را حل کنیم و هم در اقتصاد رونق ایجاد کنیم.

وی گفت: در حال حاضر در بدترین نقطه تهران قیمت مسکن به متری ۱۵ میلیون تومان رسیده است که این اقشار ضعیف را تحت فشار قرار می‌دهد.

رضایی کوچی با اشاره به طرح دو فوریتی مجلس درباره ساخت ۴ میلیون واحد در ۴ سال گفت: نهادهای ساختمانی در کشورمان تولید می‌شود و هیچ مشکلی در این حوزه نداریم. همچنین اراضی برای ساخت و ساز فراهم است، توان مهندسی هم برای این ساخت و سازها بسیار بالاست، بانک‌ها هم توان مالی برای ارایه تسهیلات دارند. بنابراین چرا به جای تولید یک میلیون واحد در سال فقط ۱۰۰ هزار واحد ساخته می‌شود، این نشان می‌دهد به طور غلط سیاست‌گذاری کردیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا