عکس

وقتی آیرودینامیک چهره اتومبیل را تغییر داد

هر جسمی که در هوا حرکت کند، تحت تاثیر قوانین حاکم بر آیرودینامیک قرار می‌گیرد. آیرودینامیک، علم نیروهای وارد بر سطح اجسام است که در معرض جریان هوا قرار می‌گیرند. نگاهی به تاثیر آیرودینامیک در خودروسازی:

 

 

آیرودینامیک اتومبیل
آیرودینامیک اتومبیل

آیرودینامیک

علم نیروهای وارد بر سطح اجسام است که هنگام حرکت در معرض جریان هوا قرار می‌گیرند. نیروهایی چون درگ (پسا یا پسار)، لیفت، گشتاور، مرکز فشار و ضریب فشار تاثیر بسزایی در کارآیی یک دستگاه دارند.

 

 

نخستین صنعت خودروسازی
نخستین صنعت خودروسازی

در سال‌های نخستین صنعت خودروسازی، مهندسین توجه خاصی به تاثیر آیرودینامیک بر کارایی خودروها و نداشتند. برای نمونه این ب‌ام‌و که در سال ۱۹۳۰ ساخته شده و موتور آن دارای قدرت ۱۵ اسب بخار است بیشتر شبیه به یک جعبه است که بر روی چهار چرخ قرار گرفته است.

 

 

آیرودینامیک
آیرودینامیک

یکی از پارامترهای بسیار مهم در آیرودینامیک، مقاومت سیال در برابر حرکت یک جسم در آن است که به درگ و یا نیروی درگ شهرت دارد. نیروی درگ را نیروی پسا (پسار) نیز می‌نامند. این نیرو در جهت خلاف حرکت جسم، نسبت به سیال، وارد می‌شود و عموما باعث افت در کارآیی دستگاه می‌شود. وضعیت آیرودینامیک خودروهای طراحی شده در یک کانال که به آن کانال باد گفته می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

 

وانین آیرودینامیک
وانین آیرودینامیک

اولین اتومبیل نمایشی در تاریخ صنعت خودروسازی که تلاش شده است قوانین آیرودینامیک در آن مد نظر گرفته شود “آلفا ۴۰-۶۰ اچ‌پی” ساخت سال ۱۹۱۴ است. این خودرو برای یکی از اشراف بنام ماریو ریکوتی ساخته شده است که دارای بدنه آلومینومی است و سرعت آن تا ۱۳۹ کیلومتر در ساعت می‌رسیده است. ضریب پسار این خودرو هنوز هم مشخص نیست.

 

 

ادموند رومپلر
ادموند رومپلر

ادموند رومپلر اتریشی در سال ۱۹۲۱ و در نمایشگاه خودرو برلین اتومبیلی با طرح “قطره” را به نمایش گذاشت. ضریب پسار ۲۸‌, ۳ این خودرو برای آن زمان باورنکردنی بود. “قطره” متاسفانه موفقیت تجاری نداشت و تنها ۱۰۰ دستگاه از آن ساخته شد. تعداد زیادی از این اتومبیل در فیلم “متروپولیس” نابود شدند و امروز تنها دو دستگاه از آن باقی مانده که یکی در موزه مونیخ نگهداری می‌شود.

 

 

تاترا ۸۷
تاترا ۸۷

تاترا ۸۷ در سال ۱۹۳۶ معرفی و بسرعت به نمادی از طراحی مبتنی بر آیرودینامیک در صنایع خودروسازی تبدیل شد. تاترا ۸۷ که در چکسلواکی ساخته شد دارای ضریب پسار ۳۶‌,۰بود. خودرویی با سرعت بالا و مصرف کم که در سال‌های جنگ جهانی برای رانندگی اتوبان بسیار مناسب بود. تقریبا تا سال ۱۹۵۰.

 

 

سیتروئن
سیتروئن

وقتی سیتروئن دی سی در سال ۱۹۵۵ در نمایشگاه خودرو پاریس به نمایش درآمد، بسیاری از شباهت آن با “سفینه فضایی” سخن گفتند. سیتروئن دی سی در کنار طراحی زیبا، نوآوری فنر هیدرولیک و با ضریب پسار ۳۷‌, ۰ از جذابیت بیشتری در مقابل رقبای دوران خود برخوردار بود.

 

 

جنرال موتور
جنرال موتور

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا