دانشنامه ساخت و ساز

راهنمای خرید شیرآلات

اگر قصد بازسازی خانه خود را دارید

یکی از وسایلی که بایستی در اولویت خود قرار دهید، شیرآلات بهداشتی می باشند. امروزه دیگر شیرآلات بهداشتی مانند گذشته نبوده و طرح های مختلفی از آن در بازار موجود می باشد. علاوه بر آن دوام شیرالات نیز تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. در ادامه قصد داریم شما را با ده نکته که در خرید شیرآلات باید به آن توجه کنید، آشنا سازیم تا بتوانید خریدی مناسب داشته باشید.

شیر روشویی
شیر روشویی

 

همه چیز به ظاهر شیرآلات محدود نمی شود

بیشتر مردم شیرالات را تنها بر اساس ظاهری که دارد، انتخاب می کنند که اشتباه است. البته که طراحی شیرآلات‌ مهم بوده و به همین دلیل است که تولید کنندگان نسبت به آن توجه ویژه ای دارند. اما اگر قرار باشد شیرآلاتی که خریداری می کنید، دوام خوبی داشته باشند، بایستی به نکاتی دیگر توجه داشته باشید. بر همین اساس طبق بررسی های صورت گرفته توسط ساختمان صنعت نکاتی که در ادامه می آیند را می توان جزو فاکتورهای مهم خرید شیرآلات بهداشتی محسوب کرد. اگر شما هم مثل ما هیجان دارید که در باره این عوامل آگاهی داشته باشید، با ادامه این مطلب همراه شوید.

 

بدنه شیرآلات

بدنه شیرآلات‌ عمدتاً از آلیاژ برنج ساخته می شود. این آلیاژ ترکیبی از فلز برنج، روی و سرب می باشد. بهتر است در خرید شیرآلات مدلی خریداری کنید که درآن درصد بسیار ناچیزی سرب به کار رفته باشد. زیرا سرب ماده ای سمی بوده که برای سلامتی انسان خطرناک است. البته تولید کنندگان نیز این مورد را رعایت کرده و در ساخت شیرآلات بهداشتی خود کمتر از ۲.۵ درصد سرب استفاده می کنند. برخی دیگر از تولید کنندگان از استیل ضدزنگ برای بدنه شیرآلات‌ خود استفاده می‌کنند. 

 

اهمیت ارتفاع علم شیر را دست کم نگیرید

مدل های مختلف شیرآلات بهداشتی دارای ارتفاع علم متفاوتی می باشند که هر کدام دارای مزایا و معایبی می باشند. علاوه بر آن می توان گفت که بلندی علم شیر در راحتی کاربری آن نیز موثر است. در بیشتر اوقات شما می توانید هر مدلی یا طرحی که دوست دارید، انتخاب کنید. اما اگر فاصله بین سینک ظرفشویی و کابینت کم باشد، ارتفاع شیر نمی تواند از مقدار معینی بیشتر باشد. همچنین اگر یک سینک سه لگنه داشته باشید، شیر ظرفشویی با علم کوتاه ممکن است اصلا کاربردی نبوده و شما نتوانید از آن برای شستشوی تمامی استفاده کنید.

همچنین امروزه شیر روشویی پایه بلند به دلیل ظاهر زیبای خود و نیز کاربری راحتی که دارد، در بین مردم محبوب است. از شیر روشویی پایه بلند برای نصب بر روشویی کابینتی استفاده می شود. بنابراین قبل از خرید شیرآلات بایستی به نوع روشویی، سینک آشپزخانه و کاربردی که مدنظرتان است، توجه داشته باشید.

شیر ظرف شویی
شیر ظرف شویی

 

اگر فشار آب شما پایین است

سایز کارتریج در بازار به صورت ۳۵ و ۴۰ میلیمتر می باشد. می توان گفت هر چه فشار آب پایین تر باشد، بایستی شیری با کارتریج بزرگتر خریداری کنید. بنابراین فراموشتان نشود که در هنگام خرید شیرآلات به سایز کارتریج توجه کنید.

مغزی شیر آب
مغزی شیر آب

 

برخی پوشش ها دوام بیشتری دارند

قانون اولی که در انتخاب نوع پوشش بایستی در نظر بگیرید این است که رنگ آن با کابینت آشپزخانه و دیگر اجزای آن هماهنگ باشد.زیرا در صورت عدم هماهنگی نتیجه مطلوبی به دست نمی آید. اما اگر قصد دارید که به طور کلی محل خود را بازسازی کنید، در انتخاب پوشش و آبکاری شیرآلات‌ آزادی بیشتری خواهید داشت.

 

آبکاری کروم؛ پوشش مورد علاقه تولید کنندگان

بیشتر شیرالات موجود در بازار به رنگ کروم، نیکل مات و برنز می باشند. همه این پوشش ها دوام خوبی داشته و ظاهر شیرآلات‌ را برای چند سال حفظ می کند. اما برخی از پوشش ها دوام بیشتری دارند. آبکاری کروم جزو رایج ترین روش های آبکاری بوده که از دوام بسیار خوبی برخوردار است. همچنین تعمیر و نگهداری آسانی داشته و به راحتی تمیز می شود. به همین دلیل است که آبکاری کروم مورد علاقه تولید کنندگان بوده و در آشپزخانه و سرویس بهداشتی شیرالات کرومی رنگ دیده می شود. اگر از شیر ظرفشویی و شیر حمام زیاد استفاده می کنید، پوشش کروم بهترین انتخاب بوده و کار شما را کاملا راه خواهد انداخت.

شیر ظرف شویی کروم
شیر ظرف شویی کروم

 

آبکاری رنگ پودری الکترواستاتیک؛ این پوشش لکه نمی گیرد

یکی دیگر از روش های آبکاری که امروزه بسیار متداول است، پوشش رنگ پودری استاتیک است. این پوشش شیرالات از نوع غیر فلزی بوده و به رنگ های مختلفی می باشد. حتما دیده اید که در بسیاری خانه ها از شیرآلات‌ سیاه رنگ استفاده می شود. تنوع رنگ در این آبکاری بسیار زیاد بوده و شما می‌توانید از هر کدام از رنگ های صورتی،قرمز و … خریداری کنید. این رنگ ها می توانند مات و براق بوده و کنتراست خوبی با محیط ایجاد کنند. روکش های اپوکسی چرک و اثر انگشت و لکه آب را به خود جذب نمی کنند. اما باید توجه داشته باشید که قیمت شیرآلات در این روش آبکاری بیشتر بوده و برندهای محدودی در بازار به تولید این نوع شیرآلات‌‌ می پردازند.

شیرظرف شویی زد لکه
شیرظرف شویی زد لکه

 

آبکاری PVD ؛ روش نوین آبکاری برای تولید شیرآلات رنگی

رنگ های طلایی براق، طلا مات و شیرآلات‌ رنگی که در بازار مشاهده می کنید، با روش آبکاری نوینی که تحت عنوان PVD معروف است، تولید می شوند. برخی تولید کنندگان از این روش آبکاری با نام تیتانیوم نیز یاد می شود. مقاومت پوشش تیتانیومی بسیار بالاست و رنگ آن بدون تغییر باقی می ماند.این نوع شیرآلات‌ حساسیت روکش های کرومی به مواد شوینده را نداشته و بسیار مقاوم تر هستند. شیرآلات راسان از هر سه نوع آبکاری که بیان کردیم، استفاده می کند.

شیر ظرف شویی رنگی
شیر ظرف شویی رنگی

 

به تعداد سوراخ های سینک توجه کنید

می توان گفت که امروزه بیشتر شیرآلات‌ موجود در بازار از نوع اهرمی می باشند. به همین دلیل اکثر تولید کنندگان در سینک ظرفشویی و نیز روشویی خود دارای یک سوراخ جهت نصب شیرآلات بهداشتی می باشند. البته اگر سیستم لوله کشی شما قدیمی بوده و قصد داشته باشید ظرفشویی خریداری کنید، بایستی بر روی سینک دو سوراخ وجود داشته باشد. برای خرید شیر روشویی نیز وضعیت به همین صورت است. این بدان معنی است که اگر قصد داشته باشید شیر روشویی کلاسیک خریداری کنید، سینک روشویی شما نیز بایستی دو سوراخ داشته باشد.

سینک ظرف شویی
سینک ظرف شویی

 

شیرآلات اهرمی راحتی بیشتری دارند

مدل های مختلف شیرآلات کلاسیک از نظر ظاهری به گونه ای می باشند که با طراحی دکوراسیون سنتی آشپزخانه و سرویس بهداشتی سازگار می باشند. اما امروزه بیشتر مردم به خرید شیرآلات اهرمی تمایل بیشتری از خود نشان می دهند. شیرآلات ‌اهرمی از تمامی مزایای شیرآلات‌ کلاسیک برخوردار می باشند. شیرآلات قهرمان از جمله برندهایی که در زمینه تولید شیرآلات‌ اهرمی در بازار مطرح می باشد. شیرآلات‌ اهرمی راحتی کاربری بیشتری داشته و با استفاده ازآن دما را به شکل بسیار بهتری می توان کنترل کرد.

 

دکوراسیون مدرن شما به شیرآلات توکار نیاز دارد

اگر علاقه مند به داشتن دکوراسیونی مدرن هستید، بهتر است از انواع شیرآلات توکار موجود در بازار انتخاب کنید. شیرآلات توکار طراحی منحصر به فردی دارند. این نوع شیرآلات‌ بهداشتی به صورت درون دیوار نصب شده و شما دیگر شاهد نمای ناخوشایند لوله کشی نخواهید بود. البته اگر خانه ای با فضای محدود نیز دارید، می توانید نسبت به خرید شیرآلات توکار اقدام نمایید. امروزه شیرآلات توکار کلار از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار است. قیمت شیرآلات توکار نیز با توجه به متلقات و ظاهر لوکسی که دارد، نسبت به دیگر انواع شیرآلات بهداشتی بیشتر است.

 

 

 

 

اصول لوله کشی: انتخاب بهترین شیر

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا