دانشنامه ساخت و ساز

نحوه رتبه بندی ساختمان‌های سبز در آمریکا و انگلستان

 

ساختمان سبر

ساختمان‌های سبز
ساختمان‌های سبز

با افزایش جمعیت کره ی زمین، مصرف انرژی روز به روز بیشتر می‌شود. گرمای حاصل از مصرف انرژی‌های فسیلی روز به روز شدیدتر و تحمل ناشدنی تر می‌شود. با توجه به انتشار آمار توسط آژانس بین المللی انرژی، بیش از ۳۰ درصد منابع مختلف انرژی کشورها در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و… مصرف می‌شود. به همین دلیل امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی، به ویژه آمریکا، تعداد زیادی ساختمان مسکونی و غیر مسکونی بی نیاز از انرژی‌های فسیلی ساخته شده است.


هم اکنون در سراسر جهان مقررات و استانداردهایی در جهت صرفه جویی مصرف انرژی ساختمانها تدوین شده است و نگاهی به سرانه مصرف انرژی در ایران نسبت به میانگین جهانی، اهمیت به کار گیری ساختمان سبز در ایران را دو چندان می‌کند. ساختمان سبز در راستای توسعه رویکرد سبز به معنای انطباق پذیری هر چه بیشتر فعالیت‌های انسان با محیط زیست و کاهش اثرات مخرب بر آن و نقش ساختمان‌های کنونی در تولید آلاینده‌ها و صدمه زدن به سلامتی انسان‌ها مطرح می‌شود.


هدف ساختمان سبز احداث ساختمان‌های سازگار با محیط زیست و حفظ انرژی است. بدین منظور گواهینامه‌های مختلفی برای رتبه بندی ساختمان‌های سبز وجود دارد که اهم آنها GREEN STAR، BREEAM و LEED هستند. مجله ساختمان قصد دارد در هر شماره به بررسی ابعاد مختلف گواهی نامه ساختمان‌های سبز در کشورهای مختلف بپردازد.


رتبه بندی ساختمان‌های سبز در آمریکا


رتبه بندی ساختمان سبز در آمریکا بر اساس استاندارد لید(LEED) انجام می‌شود و از نظر تعداد امتیاز دریافت شده در پروسه ارزیابی و ممیزی ساختمان به چهار سطح ذیل تقسیم بندی می‌شوند:
۱- گواهینامه معمولی (امتیاز ۴۰ تا ۴۹)
۲- گواهینامه نقره ای (امتیاز ۵۰ تا ۵۹)
۳- گواهینامه طلایی (امتیاز ۶۰ تا ۷۹)
۴- گواهینامه پلاتینیوم (امتیاز ۸۰ و بیشتر)


دسته بندی‌های مختلف مورد ارزیابی این سیستم در آمریکا در ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی عبارتند از فرایند یکپارچه، موقعیت و حمل و نقل، سایت پایدار، بهره وری آب، انرژی و محیط، مصالح و منابع، کیفیت محیط داخلی، نوآوری، اولویت منطقه ای.
در این سیستم ۱۰۰ امتیاز در مجموع برای ۷ بخش مذکور تعیین شده و ۱۰ امتیاز تشویقی برای دو بخش دیگر در نظر گرفته شده است.


نکته حائز اهمیت اینکه شاخصه «انرژی» و «محیط» بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. در واقع این شاخصه در ساختمان‌های مسکونی ۳۷ درصد و در ساختمان‌های غیر مسکونی حدود ۳۳ درصد مجموع امتیازات را به خود اختصاص داده است.


بعد از این شاخص «کیفیت محیط داخلی» بالاترین امتیاز را به همراه دارد. به گونه ای که این شاخصه در بخش مسکونی و غیر مسکونی به ترتیب ۱۸ درصد و ۱۶ درصد امتیازات را به خود اختصاص داده است.
شاخصه «موقعیت» و «حمل و نقل» با اختلاف بسیار کم نسبت به شاخصه محیط داخلی و اختلاف بالا نسبت به سایر شاخصه‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است به گونه ای که در بخش مسکونی ۱۶ درصد مجموع امتیازات و در بخش غیر مسکونی ۱۵ درصد مجموع امتیازات را به خود اختصاص داده است.


در ادامه شاخص «بهره روری آب» به ترتیب در بخش مسکونی ۱۲ و در بخش غیرمسکونی ۱۱درصد کل امتیازات را به خود اختصاص داده است.
همچنین شاخص «مصالح و منابع» دربخش مسکونی ۸ درصد و در بخش غیر مسکونی ۱۳ درصد امتیازات را برای سازندگان به همراه دارد.

 

ساختمان‌های سبز
ساختمان‌های سبز

 

شاخصه «سایت پایدار در بخش مسکونی ۷ درصد و در بخش غیر مسکونی ۱۰ درصد مجموع امتیازات را به همراه خواهد داشت. شاخصه «نوآوری» در ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی با ۶ درصد در هر کدام از این دو بخش در رتبه بعدی قرار دارد.


«اولویت منطقه ای» نیز در بخش مسکونی و غیر مسکونی هر کدام ۴ درصد امتیازات را شامل می‌شود.
شاخص آخر «فرایند یکپارچه» است که در ساختمان مسکونی ۲ درصد و در ساختمان‌های غیر مسکونی ۱ درصد مجموع امتیازات را به خود اختصاص داده است.

 


رتبه بندی ساختمان‌های سبز در انگلستان


رتبه بندی ساختمان سبز در انگلستان بر اساس استاندارد بریم(BREEAM) انجام می‌شود و از نظر تعداد امتیاز دریافت شده در پروسه ارزیابی و ممیزی ساختمان به دسته‌های ذیل تقسیم بندی می‌شوند:
بدون رتبه: زیر ۳۰ درصد امتیاز
تایید شده: ۳۰ تا ۴۵ درصد امتیاز
خوب: ۴۵ تا ۵۵ درصد امتیاز
خیلی خوب: ۵۵ تا ۷۰ درصد امتیاز
عالی: ۷۰ تا ۸۵ درصد امتیاز
بسیار عالی: بالای ۸۵ درصد امتیاز


در این سیستم نمره هر بخش در درصد امتیاز ضرب می‌شود و بدین ترتیب با مشخص شدن امتیاز هر بخش، امتیاز کل به دست می‌آید. در سیستم بریم برای ۹ بخش در مجموع ۱۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده و ۱۰ امتیاز تشویقی هم برای نوآوری لحاظ شده است.


این روش یا استاندارد پر کاربردترین و طولانی‌ترین روش تدوین شده است که توسط ۵۰ کشور به رسمیت شمرده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخستین بار این روش توسط بریتانیا تدوین شد.

 

بخش مسکونی


در بخش مسکونی «میزان صرفه جویی در انرژی» بالاترین درصد را به خود اختصاص داده است. به گونه ای که این بخش ۱۷ درصد امتیاز را در بر می‌گیرد.
بخش «آسایش» و «مصالح» هر کدام با ۱۳ درصد مشترکا در رتبه دوم قرار دارند و «فضای بیرون» با ۱۲ و «حمل و نقل» و همچنین «ایمنی» و «انعطاف پذیری» با ۹ درصد به صورت مشترک در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
همچینین «تضمین کیفیت» با ۷ درصد و «اثرات ساخت و ساز» با ۶ درصد مجموع درصدها در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. همچنین در پایین این جدول بخش‌های «فضا» با ۵ درصد و «آب» با ۳ درصد قرار دارند.
بخش غیر مسکونی
در بخش غیر مسکونی بخش «انرژی» با ۱۶ درصد، «مصالح» با ۱۵ درصد و «بهداشت و سلامت» با ۱۴ درصد به ترتیب بیشترین درصد را به خود اختصاص داده اند.
همچنین «زمین و بوم شناسی» ۱۳ و «مدیریت» ۱۱ درصد از مجموع را شامل می‌شوند. بخش «حمل و نقل» با ۱۰ درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته است.
بخش‌های «آب»، «آلودگی» و «پسماند» به ترتیب با ۸، ۷ و ۶ درصد در رتبه‌های بعدی اهمیت قرار دارند.
بخش «نوآوری» هم به عنوان آیم تشویقی ۱۰ امتیاز را علاوه بر ۱۰۰ درصد امتیاز مجموع به همراه دارد.

امتیاز مسکن مهر ۱۵ میلیون تومان

امتیاز مسکن مهر ۱۵ میلیون تومان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا